Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Thuisheld Leclerc op pole in Monaco, Nyck de Vries start van P11

 54I5318

Drie raceweekenden, drie keer pole: dat is de score voor Charles Leclerc, de Monegask die de Formule 2 momenteel op zijn kop zet. De coureur die opgroeide tegenover start-en-finish en naar school ging bij Ste. Devote, liet ook op zijn thuiscircuit zien dat het hem niets kan schelen dat hij F2-rookie is. Zelfs in de eerste kwalificatiegroep – in het nadeel vanwege minder rubber op de baan – wist hij nog harder te gaan dan Alex Albon, de snelste uit Groep B. Nyck de Vries eindigde in die groep als vierde, maar heeft uit Barcelona drie plaatsen straf meegenomen. Hij start morgen dus als 11e. Jordan King kwalificeerde zich voor MP Motorsport als zevende. (UPDATE: De Vries start morgen als 14e na nóg een grid penalty.)

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Het F2-veld werd op Monaco in twee kwalificatiegroepen van tien auto's verdeeld, waarbij de auto's met oneven nummers het eerste kwartier kregen toebedeeld. In die groep zat de top-drie van het kampioenschap (Leclerc, Rowland, Ghiotto), plus de nummers vijf (Matsushita) en zeven (King), dus helemaal eerlijk leek die onderverdeling niet. In beide groepen was de tactiek om eerst even in vier rondjes gevoel voor de softs te krijgen, binnen te komen en daarna met een tussenronde twee runs te doen op het tweede setje.

 54I5614

In Groep A opende Cecotto (Rapax) het bal met een eerste snelste tijd, waarna Matsushita (ART) en Leclerc (Prema) de poletijd verder omlaag brachten. Daarna was het Rowland (DAMS) die nog eens twee tienden onder de tijd van Leclerc dook, maar de lijstaanvoerder was alweer bezig aan een megaronde, met 'paars' in de eerste twee sectoren. Hoe hard de thuisheld ervoor ging, bleek in de tunnel, waar hij zijn Prema-auto de vangrail liet schampen. Matsushita ging daarna nog eens in de aanval, maar een te agressieve exit over de kerbs van de tweede knik bij het zwembad deed de Japanner vol in de vangrail belanden.

 54I5657

In Groep B gingen de auto's met even nummers van start, met Robert Visoiu nu voor de rest van het seizoen in de tweede Campos-auto, nadat Stefano Coletti en Roberto Merhi eerder de honneurs hadden waargenomen. In deze groep was Alex Albon (ART) duidelijk de snelste. De Britse Thai dook al gauw onder de eerste snelle tijd van Markelov (Russian Time) en kreeg in eerste instantie op luttele honderdsten Nato (Arden) en De Vries (Rapax) achter zich aan. Daarna haalde Albon er nog eens vier tienden af, maar hij bleef op 12 honderdsten van de tijd van Leclerc uit Groep A steken. Markelov pakte nog wel P2 in de groep.

 54I5581

En zo start Charles Leclerc morgen opnieuw vanaf pole in de F2-hoofdrace, een prestatie waar hij dit seizoen tot nu toe het alleenrecht op heeft. Als de Ferrari-junior zo doorgaat, hebben we voor het eind van het seizoen geen superlatieven meer over. Naast hem vertrekt Alex Albon, op de tweede rij staan Rowland en Markelov, gevolgd door Matsushita, Nato, King en Ghiotto – allemaal usual suspects in de klasse, zonder enige verrassing.

 56I5417

De Vries kwalificeerde zich als achtste, maar wordt drie plaatsen teruggezet vanwege een straf die hij uit Barcelona heeft meegenomen vanwege de aanvaring met Antonio Fuoco in de sprintrace aldaar. Hij krijgt Ghiotto, Latifi en Gelael daarom nog voor zich. De overige debutanten hadden het zwaar en starten op de achterste rijen, samen met routiniers Cecotto en Canamasas. Het rampseizoen van Racing Engineering krijgt een vervolg met Malja slechts op de 12e plaats en Delétraz als 17e.

De stewards doen nog wel onderzoek naar Leclerc en Rowland, de eerste vanwege een overtreding in de pitstraat, de tweede vanwege in de weg rijden van Sergio Canamasas.

UPDATE: Leclerc en Rowland werden vrijgesproken, maar dat gold niet voor Nyck de Vries. Die kreeg nog eens drie plaatsen straf wegens het ophouden van Antonio Fuoco. De Vries start nu als 14e, naast diezelfde Fuoco, die hij in Barcelona ook al tegenkwam...

Formule 2, Monaco, kwalificatie, 25 mei 2017

1. Charles Leclerc - Prema - 1'19"309 - Groep A
2. Alexander Albon - ART - 1'19"321 - Groep B
3. Oliver Rowland - DAMS - 1'19"541 - GA
4. Artem Markelov - Russian Time - 1'19"647 - GB
5. Nobuharu Matsushita - ART - 1'19"922 - GA
6. Norman Nato - Arden - 1'19"803 - GB
7. Jordan King - MP - 1'20"058 - GA
8. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'20"089 - GA
9. Nicholas Latifi - DAMS - 1'20"042 - GB
10. Sean Gelael - Arden - 1'20"272 - GA
11. Gustav Malja - Racing Engineering - GB
12. Johnny Cecotto - Rapax - 1'20"413 - GA
13. Antonio Fuoco - Prema - 1'20"593 - GB
14. Nyck de Vries - Rapax - 1'19"814 – GB ***
15. Sergio Canamasas - Trident - 1'20"415 - GA
16. Robert Visoiu - Campos - 1'20"867 - GB
17. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'21"592 - GA
18. Nabil Jeffri - Trident - 1'21"239 - GB
19. Ralph Boschung - Campos - 1'21"664 - GA
20. Sergio Sette Câmara - MP - 1'21"271 - GB

*** 2 x 3 plaatsen teruggezet

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet