Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Matsushita krijgt zege in sprintrace Barcelona cadeau van Latifi, De Vries al in eerste ronde buitenspel

 56I0075

Nicholas Latifi leek de overwinning in de F2-sprintrace op zak te hebben na een sterke start vanaf de tweede rij. Maar met vier ronden te gaan en dik drie seconden in handen op Nobuharu Matsushita (ART) maakte de DAMS-coureur een dure fout: hij ging in bocht 4 van de baan af en schonk zo de overwinning aan Matsushita. Latifi's teamgenoot Oliver Rowland ging er ook nog langs, waardoor de Canadees de derde plaats resteerde – nog steeds wel het beste resultaat uit zijn GP2/F2-carrière, maar dat zal een schrale troost voor Latifi zijn. Nyck de Vries lag in de eerste ronde al uit de wedstrijd na contact met Antonio Fuoco.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

De start maakte meteen een einde aan de winstkansen van de poleman, omdat Artem Markelov beroerd wegkwam en terugviel naar de negende plaats. Latifi had daarentegen een topstart en schoot naar de leiding, vóór Malja, Matsushita, Ghiotto, Albon, Rowland, King, Leclerc, Markelov en Fuoco. Nyck de Vries volgde op de 11e plaats en probeerde de top-tien binnen te dringen door in bocht 6 zijn auto bij Fuoco binnen te prikken. Het was eigenlijk een iets te klein gaatje, en toen Fuoco gewoon instuurde en De Vries over de kerbs dwong, was contact onvermijdelijk. Beiden waren meteen uitgeschakeld, de aanvaring veroorzaakte bovendien een safetycarsituatie.

 54I9677

Na de herstart sloeg Latifi meteen een gaatje op Malja, die Matsushita kort achter zich aan had. Rowland vond al gauw een weg langs Ghiotto, die daarna een treintje creëerde met zijn achtervolgers Albon, Leclerc en Markelov, die King was gepasseerd. Na 11 ronden moest de Italiaan zich gewonnen geven aan zowel Albon als Leclerc, die het daarna rondenlang met elkaar uitvochten. Ook Markelov en King passeerden Ghiotto, die van Russian Time te horen kreeg om naar binnen te komen voor nieuwe banden. De Italiaan negeerde de call – en terecht, want hij bleek het aan het eind beter te hebben gedaan dan Albon en Markelov.

Vooraan kwam Malja steeds meer onder druk te staan van Matsushita en Rowland. De Zweed wilde na een dramatisch openingsweekend in Bahrein en een al net zo rampzalige hoofdrace gisteren eindelijk eens iets moois laten zien voor Racing Engineering, het sterke Spaanse team dat met Malja en Delétraz een teleurstellend begin van het seizoen beleeft. Malja verremde zich echter in zijn verdedigingsactie op Matsushita en zag zijn beide rivalen voorbijkomen.

 54I8300

Met zes ronden te gaan was Leclerc eindelijk Albon voorbij, waarna één ronde later ook Malja eraan moest geloven. De afgetekende leider in het kampioenschap koerste zo af op opnieuw waardevolle punten, slechts één plekje achter waarschijnlijk zijn belangrijkste rivaal Oliver Rowland.

Maar nóg een ronde verder werden dat weer twee plaatsen toen Latifi zijn catastrofale fout maakte en een geheide zege uit handen gaf. Matsushita en Rowland bedankten vriendelijk. In de slotfase stoomde Jordan King alsnog op: hij passeerde Albon en Malja om de vijfde plaats voor MP Motorsport binnen te hengelen. Zijn teamgenoot Sergio Sette Camara had het opnieuw moeilijk. Na opnieuw contact met een tegenstander reed de Braziliaan vanaf de zesde ronde met een incomplete voorvleugel. Daardoor reikte hij niet verder dan een roemloze 15e plaats.

 54I9751

Formule 2, Barcelona, race 2, 14 mei 2017

1. Nobuharu Matsushita - ART - 26 ronden, 42'20"450
2. Oliver Rowland - DAMS - 3"309
3. Nicholas Latifi - DAMS - 4"621
4. Charles Leclerc - Prema - 9"177
5. Jordan King - MP - 15"333
6. Gustav Malja - Racing Engineering - 17"987
7. Luca Ghiotto - Russian Time - 18"092
8. Alexander Albon - ART - 21"135
9. Artem Markelov - Russian Time - 21"552
10. Johnny Cecotto - Rapax - 30"744
11. Sergio Canamasas - Trident - 31"549
12. Roberto Merhi - Campos - 34"434
13. Norman Nato - Arden - 35"271
14. Louis Deletraz - Racing Engineering - 38"090
15. Sergio Sette Camara - MP - 39"446
16. Sean Gelael - Arden - 46"950
17. Ralph Boschung - Campos - 50"226
18. Nabil Jeffri - Trident - 59"912

Snelste ronde: Ralph Boschung, 1'34"670

Uitgevallen
0 ronden - Nyck de Vries
0 ronden - Antonio Fuoco

Stand kampioenschap
1.Leclerc 73; 2.Rowland 47; 3.Ghiotto 38; 4.Markelov 34; 5.Matsushita 31; 6.Latifi 28; 7.King 26; 8.Albon 21; 9.Nato 18; 10.Malja 10.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet