Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

Waardige seizoenafsluiting tijdens Finaleraces Ribank Mazda MaX5 Cup 2012

Het seizoen 2012 in het Ribank Mazda MaX5 kampioenschap is afgelopen weekend tijdens de Finaleraces van het DNRT afgesloten zoals het begonnen is: met close racing, sportieve strijd en spannende duels om elke plek op de baan. Hoewel het kampioenschap twee weken geleden tijdens de Finaleraces van het DPP al was beslist in het voordeel van Eric Sliphorst (Racing4Fun) moesten de daaropvolgende plaatsen nog vergeven worden. Na twee spannende races met volle startvelden legde Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1) beslag op de tweede plaats in de eindstand, gevolgd door Bart Wubben (B-Racing). Het teamkampioenschap was een prooi voor het debuterende Team Autovisie.

De kwalificatietraining op het 4,307 lange circuit van Zandvoort vond plaats onder droge weersomstandigheden. De baan was niet bijzonder snel, de snelste rijder kwam niet verder dan 2:10.870 over één rondje. Deze keer was het niet kampioen Eric Sliphorst van Racing4Fun, die twee weken geleden het kampioenschap besliste met zijn dubbele zege tijdens de Finaleraces van het DPP, maar Yardy Hoogwerf (Hoogwerf Motorsport), die de pole pakte. Slechts 0.047 seconden daarachter stond Schilders, die nog steeds aanspraak mocht maken op de tweede plaats in de eindstand van het kampioenschap van deze cup. Zijn naaste belager Wubben reed de vijfde tijd, op 0.540 van de pole. Daar tussenin stonden twee teamgenoten van Schilders, de Pool Jakub Szczepanik (IL Motorsport Racing 4) en de Brit Christopher Woodger (IL Motorsport Racing 3), wat Schilders dus een redelijke buffer bezorgde in de eerste race.

Totaal 27 MaX5'n, waaronder twee gastrijders uit Engeland, stonden er aan de start van die eerste race, op het moment dat er enige spatjes regen werden waargenomen. Op de pre-grid werden hier en daar de afstellingen van de auto nog even snel veranderd, in de hoop dat deze keuze de juiste was: namelijk in de regen rijden. Hoogwerf was van pole goed weg op de inmiddels iets gladdere baan, maar Schilders maakte een bijzonder slechte start mee en verloor meteen twee plaatsen aan zijn teamgenoten.

De 27 coureurs lieten elkaar op de wat gladde baan de eerste paar bochten heel, zodat iedereen een faire strijd aan kon gaan met de auto's om hem heen. Aan kop reden de eerste vier langzaam weg van de rest, met Hoogwerf nog steeds aan de leiding en Szczepanik daar vlak achter. Halverwege de race lukte het hem op een opdrogende baan om in de Tarzan zijn auto naast die van Hoogwerf te zetten. Bij het uitkomen en ook in de Gerlachbocht reden de kemphanen zij aan zij, waarbij Szczepanik in de Hugenholzbocht aan het langste eind trok. Een halve ronde later was de rangorde weer hersteld in het voordeel van Hoogwerf, die de leiding vervolgens niet meer afstond. Achter hem finishte uiteindelijk Woodger als tweede, vóór Szczepanik. Beste starter van de race was cup-debutant Kevin van der Slik, geroutineerd BMW en Volvo coureur, die in de door hem gekochte auto van Miranda van Middendorp vanaf de 15e startplek maar liefst zeven plaatsen in de eerste ronde pakte en uiteindelijk als zesde over de streep ging. Wubben eindigde drie plaatsen achter Schilders, waarmee het onderlinge puntenverschil tussen de nummers twee en drie in het kampioenschap dusdanig werd dat daarmee ook deze plaatsen in het kampioenschap vroegtijdig waren beslist.

Bij de start van de tweede race was Schilders beduidend beter weg en wist al vrij snel aansluiting te krijgen bij de van pole vertrokken Hoogwerf. Teamgenoot Woodger sloot aan en gedurende de race werd duidelijk dat Schilders z'n uiterste best deed om z'n teamgenoot aan zoveel mogelijk punten te helpen, waardoor deze als vijfde zou kunnen eindigen in de totaalstand van het kampioenschap. Het lukte Woodger om de kop over te nemen van Hoogwerf, waardoor hij Carlo Izelaar (Izelaar Motorsport) virtueel voorbij ging in de kampioenschapsstand. Waar de samenwerkende teamgenoten echter geen rekening mee hadden gehouden was een crash in de Hugenholtzbocht van rookie Kevin Bloemendaal, die daarbij de radiateur van zijn auto dusdanig beschadigde dat de koelvloeistof de baan ter plekke behoorlijk verraderlijk maakte. Belangrijkste slachtoffer was Woodger, die als leider van de race als eerste op de onheilsplek was en de macht over het stuur verloor. Hoewel hij zijn auto vrij wist te houden van de vangrail verloor hij dusdanig veel plaatsen dat hij de winst in de race in ieder geval kon vergeten. En uiteindelijk ook genoegen moest nemen met de zesde plaats in de eindstand van het kampioenschap. Winnaar van de race werd nu Schilders, die ook de snelste raceronde van beide races neerzette met een tijd van 2:08.929, met daarachter Hoogwerf en de Engelse gastrijder Mark Litherland.

In de eindstand van het kampioenschap van de Ribank Mazda MaX5 Cup 2012 is Sliphorst, evenals vorig jaar de nummer één en de kampioen, met totaal 561 punten. Schilders is tweede met 534 en Wubben derde met 484 punten. Daarachter zijn het respectievelijk David Koh (Tenuki Racing) met 424, Izelaar met 338 en Woodger met 329 punten.
De kampioenschapstitel bij de teams ging dit seizoen naar het debuterende Team Autovisie met als coureurs hoofdredacteur Jaco Bijlsma en testredacteur Peter Hilhorst. Zij vergaarden totaal 249 punten, gevolgd door Enjoy Racing met 236 en Curb Rensport met 193 punten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet