Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Porsche verrast met pole-position voor FIA WEC Spa

170504 WEC quali Porsche
De Porsche nummer 1 start morgen om 14.30 uur in Spa vanaf de pole-position

Toyota was het snelst in de drie vrije trainingen, maar toen het erop aan kwam, in de kwalificatie, was daar ineens Porsche: met een gemiddelde tijd van 1:54,097 minuten, en daarmee 1,6 seconde sneller dan de pole-tijd van vorig jaar, eindigden Neel Jani en André Lotterer in de kwalificatie als snelste. Mike Conway en Kamui Kobayashi hadden in de snelste van de drie Toyota's een achterstand van bijna 0,6 seconden en eindigden als tweede, voor de beide andere Toyota's. De G-Drive Racing-Oreca met Alex Lynn en Pierre Thiriet reed naar pole in LMP2. In GTE-Pro ging de pole naar de AF Corse-Ferrari van Sam Bird en Davide Rigon, terwijl Pedro Lamy en Paul Dalla Lana in de Aston Martin de pole in LMGTE-Am veroverden.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Na vier minuten werd de kwalificatiesessie bij de prototypes afgebroken, nadat Vitaly Petrov in de nummer 25-Manor-Oreca in Bruxelles met het rechter achterwiel op de kerbstone kwam, de controle over de auto verloor en zijwaarts in de bandenstapels sloeg. De coureur stapte ongedeerd uit, de auto werd snel geborgen en zo kon de training ook vlot weer worden hervat. Aanvankelijk leek de 'low downforce'-Toyota met Sarrazin en Lapierre een serieuze pole-kandidaat na een indrukwekkende ronde van Stéphane Sarrazin, maar uiteindelijk was het eerst Jani die in de nummer 1-Porsche de snelste tijd reed en Lotterer die vervolgens de pole veiligstelde. Voor Lotterer is het zijn eerste pole sinds hij van Audi overstapte naar Porsche. "Het is natuurlijk altijd spannend als je voor een nieuw merk rijdt. Alle wijzers staan weer op nul, je moet presteren. Neel legde de basis met een fantastische ronde, mijn ronde was wat conservatiever, maar nog wel sneller dan ik hier met de Formule 1-auto reed", grapte Lotterer.

Achter de pole-winnende Porsche staan de drie Toyota's in de startopstelling. Met de andere Porsche ging Brendon Hartley eenmaal in de fout, waardoor het team uiteindelijk als vijfde eindigde. Eenmaal was er een hachelijk moment toen Dominik Kraihamer in de ByKolles-Enso bij het uitkomen van de Busstop-chicane in de rondte ging en Kobayashi in de nummer 7-Toyota de gespinde auto maar tenauwernood kon ontwijken.

170505 WEC Spa quali GDrive
Blijdschap bij G-Drive met de pole voor Alex Lynn en Pierre Thiriet

In LMP2 ging de pole naar het G-Drive-team, dat met rijders Alex Lynn en Pierre Thiriet een voorsprong van slechts 0,023 seconde op de nummer 36-Signatech-Alpine had. De andere Signatech-Alpine-auto met het startnummer 35 volgde een plaats daarachter. De Jackie Chan DC Racing-Oreca-Gibson met Ho Pin Tung, in Silverstone nog klassewinnaar, kwam ditmaal niet in het stuk voor: de auto eindigde als tiende en laatste in de LMP2-klasse. "We hebben al vanaf het begin hier te maken met versnellingsbakproblemen", verklaarde Tung. "Met name bij het opschakelen. Daarom hebben we in de kwalificatie ook niet teveel gereden, om de kans op schade aan de motor te verminderen. Thomas (Laurent, red.) is nog een keer naar buiten gegaan om er in ieder geval voor te zorgen dat we voor de GT's staan, dat is gelukt. Voor de rest komen we ook duidelijk topsnelheid tekort, dat wordt in de race geen gemakkelijke opgave."

170505 WEC quali Ford
Ford greep naast de pole in de GTE-Pro-klasse

De nummer 71-AF Corse-Ferrari start vanaf de pole-position in de GTE-Pro-klasse. Sam Bird en Davide Rigon kwamen samen tot een gemiddelde tijd van 2:15.017 minuten, waarmee ze niet minder dan 0,401 seconde voorsprong hadden op Stefan Mücke en Olivier Pla in de nummer 66-Ford. De derde tijd was voor Andy Priaulx en Harry Tincknell in de nummer 67-Ford, gevolgd door James Calado en Alessandro Pier Guidi in de nummer 51-AF Corse-Ferrari De voorlaatste rij in de klasse wordt bezet door de beide Porsches, met de nummer 91 van Richard Lietz en Fred Makowiecki op de vijfde en de nummer 92 van Michael Chriostensen en Kévin Estre op de zesde plaats. De beide Aston Martins eindigden op de plaatsen zeven voor de nummer 95 met Nicki Thiim en Marco Sørensen en acht voor de nummer 97 met Darren Turner en Johnny Adam.

In de GTE-Am-klasse leek de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche met Matteo Cairoli en Christian Ried lange tijd op weg naar de pole-position, maar een sterke slotronde van Pedro Lamy in de nummer 98-Aston Martin, die hij deelt met Paul Dalla Lana, besliste de strijd uiteindelijk in het voordeel van het Aston Martin-team. De gemiddelde tijd was 2:18,659 minuten. De Porsche werd als tweede geklasseerd, voor de Spirit of Race-Ferrari met Thomas Flohr en Miguel Molina.

170505 FIA WEC Spa uitslag kwalificatie


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet