WTCC: Coronel wederom op pole voor 'opening race', Björk op pole voor 'main race'

Thed Björk zorgde op Monza voor de eerste WTCC-pole voor Volvo
Tom Coronel en Thed Björk zijn de respectievelijke pole-sitters voor de beide FIA WTCC-races op het circuit van Monza. Coronel reed de tiende tijd in Q2 en realiseerde daarmee weer eens zijn persoonlijke doel door de pole-position op de 'reversed grid' voor de openingsrace van morgen te veroveren. Volvo-rijder Björk was in Q3 ruimschoots sneller dan de concurrentie en stelde daarmee de pole voor de hoofdrace veilig. Voor Björk was het zijn eerste pole in het FIA WTCC, hij was de 25e rijder in de historie van het kampioenschap die een pole-position voor zich wist op te eisen. Het Polestar-Volvo-team won met Björk en zijn teamgenoten Nicky Catsburg en Nestor Girolami ook de MAC3-teamtijdrit.
Tekst: René de Boer (vanuit Monza, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC
Het potentieel van de Volvo's bleek al in de vrije trainingen, met de tweede tijd voor Thed Björk in de eerste sessie en de snelste tijd van de Zweed in de tweede vrije training. Voor Nicky Catsburg verliepen de vrije trainingen minder voortvarend. "In beide sessies hadden we hetzelfde probleem, een 'duct' van de remkoeling die losraakte en daarmee de aandrijfas beschadigde, eerst links en toen rechts. Daardoor kwam ik nauwelijks aan rijden toe. Gelukkig had ik genoeg data van mijn teamgenoten tot mijn beschikking, dus in de eerste twee kwalificatiesessies ging het heel goed, we hadden de trein voor het slipstreamen goed voor elkaar", verklaarde de Amersfoorter.
In Q1 bezette Volvo-rijders Girolami, Björk en Catsburg in deze volgorde de eerste drie posities, gevolgd door Rob Huff in de Münnich-Citroën en Tiago Monteiro als best geklasseerde Honda-rijder. Daarachter kwalificeerden zich ook Esteban Guerrieri, Norbert Michelisz, Mehdi Bennani, Tom Chilton, Tom Coronel, Yann Ehrlacher en Ryo Michigami voor deelname aan Q2. Voor de beide Fransen John Filippi en Aurélien Panis, de Amerikaanse nieuwkomer Kevin Gleason en de Hongaar Daniel Nagy was de kwalificatie na Q1 ten einde, zij bezetten de plaatsen 13 tot en met 16 in de startopstelling.

Tom Coronel moest het in zijn beslissende ronde zonder slipstream doen, maar behaalde toch de 'reversed grid pole'
Ook in Q2 was een Volvo-coureur het snelst, ditmaal was het Thed Björk die de tijdenlijst aanvoerde. Tiago Monteiro slaagde er echter in de Volvo-falanx te doorbreken: hij reed de tweede tijd, gevolgd door Catsburg, Girolami en Huff, de vijf rijders die door mochten naar Q3. Tom Coronel had zoals altijd de tiende tijd en daarmee de pole op basis van de 'reversed grid' als doel. In die opzet slaagde hij. "Het was wel heel close", zo meldde hij naderhand. "Ik had een megagoede slipstream met drie Volvo's en twee Honda's, maar ik had enorm veel overstuur bij het ingaan van de chicane. Dat kostte heel veel tijd, dus toen ben ik maar naar binnen gegaan en heb twee nieuwe banden gehaald. Daarna moest ik het in m'n eentje doen en dat gaf wel een beetje druk. Ik remde veel te vroeg bij de eerste chicane. Toen ik over de lijn kwam, hoorde ik 'P9, P9', van het team, en toen ik de pits in kwam was het P10, dus daarmee was mijn doel bereikt."
In Q3 mocht Rob Huff als eerste de baan op, de Brit kwam tot een tijd van 1:52,968 minuten. Nestor Girolami was de volgende, maar hij verprutste zijn ronde in de tweede chicane en moest genoegen nemen met 1:57,834 minuten. Daarna was Nicky Catsburg aan de beurt, bij hem verscheen een tijd van 1:53,013 minuten op de klok. "Die ronde was niet goed", gaf Catsburg toe. "Ik werd uiteindelijk vierde, maar dat had absoluut de tweede plaats moeten zijn." Nu moest hij zowel Huff als ook de na hem gestarte Monteiro en Björk voor zich dulden. Björk zorgde voor de eerste WTCC-pole voor Volvo. Ook in de MAC3-sessie had Volvo de overhand: gedrieën waren Catsburg, Björk en Girolami ruim twee seconden sneller dan Honda-rijders Monteiro, Michelisz en Michigami.

De Volvo-rijders wonnen MAC3