Rally WRC: Volkswagen voorlopig echt niet in het WRC
Bijna meteen nadat bekend werd dat Volkswagen zich terug trok uit het Wereld Rallykampioenschap, ontstonden ook de geruchten over terugkeer van het merk in het WK. Deze week werd het boek met die geruchten gesloten. Volkswagen komt dit jaar niet terug.
Teskt en foto: Harry van Veenendaal
Andreas Mikkelsen heeft erg zijn best gedaan maar dit jaar zien we hem niet terug in een Volkswagen Polo
Al vrij snel nadat het eerst stof was neergedaald na de grote klap die het uitstappen van Volkswagen veroorzaakte, kwam Volkswagen met een verklaring. De 'oude' auto's konden worden gehuurd en later kwam het bericht dat ook de geheel nieuwe 2017 versie van de Golf kon worden ingezet. De autobouwer zou zijn medewerking verlenen als het hen maar geen geld zou kosten.
De eerste geruchten wezen in de richting van Nasser Al Attiyah, die met ruime fondsen uit Qatar het project van de grond zou proberen te trekken. Dit project hield ook in dat Ogier zou mee komen. Uiteindelijk kon de Fransman niet langer wachten en koos voor M-Sport. Niet veel later liet Attiyah weten dat hij de zaak niet op tijd rond kreeg.
Homologatie
De auto moest namelijk nog gehomologeerd worden. Voor homologatie is het nodig dat een fabrikant zich inschrijft voor het hele kampioenschap voor het komende seizoen. Volkswagen was daartoe bereid maar alleen als er overeenstemming was over de fininanciën. Omdat Al Attiyah midden in de voorbereidingen voor Dakar zat en omdat allerlei (vooral ook lokale) feestdagen het hem onmogelijk maakten om zaken te doen, moest hij toegeven dat het niet ging lukken. "Ik geef het plan nog niet op," voegde hij er ter gerust stelling aan toe.
Mikkelsen
Tijdens de persconferentie voor de afgelopen Rallye Monte-Carlo was daar ineens Andreas Mikkelsen. Hij meldde dat hij nog steeds bezig was met de Volkswagen deal. Hij werkte samen met 'een aantal sponsors' zonder in detail te treden over wie dat dan waren. Wel zei hij nog dat hij hoopte ongeveer drie wedstrijden te kunnen rijden. Te beginnen in Portugal.
De andere teams
Tijdens diezelfde rally kwamen de teams bij elkaar en spraken daar met de FIA over een ontheffing van de regel dat een auto voor een heel jaar moest meedoen om te kunnen worden gehomologeerd. Als snel bleek dat er geen overeenstemming was tussen de teams. Maar bij de meesten was het gevoel, "Wij moeten aan alle regels voldoen en nu komt daar ineens Volkswagen die zo maar kan instappen." In de week voor Rally Zweden kwam de FIA naar buiten met de definitieve afwijzing van het verzoek tot ontheffing. Volkswagen Motorsportbaas ven Smeets legt zich hierbij neer. "Voor Volkswagen heeft altijd voorop gestaan dat het ons geen geld mocht kosten. Dat zou ook vreemd zijn nadat we onder andere om die reden zijn uitgestapt. Op vragen van klanten hebben we geprobeerd een oplossing te zoeken maar die is er niet gekomen".
Wat nu?
In 2017 zullen we dus geen Polo in 2017 uitmonstering zien. Dat is jammer, zeker omdat we veel verwachtten van deze auto. Ook voor Mikkelsen is het heel jammer een dergelijk goede rijder hoort in een echte World Rallycar. Maar hij liet weten dat hij zijn plan nog niet opgeeft en dat hij nu probeert de auto in 2018 aan de start te krijgen. Dat hopen we met hem maar dat maakt de zaak niet eenvoudiger. Alle auto's van de generatie 2017 rijden nu en ontwikkelen dus ook door alle data die ze verzamelen tijdens de wedstrijden. Dat kan Volkswagen zelfs met een zeer ambitieus test programma niet evenaren. Dus hebben ze in 2018 een jaar achterstand. Of ze dat zonder directe fabriekssteun kunnen inhalen staat nog in de kristallen bol.
Teskt en foto: Harry van Veenendaal
Andreas Mikkelsen heeft erg zijn best gedaan maar dit jaar zien we hem niet terug in een Volkswagen Polo
Al vrij snel nadat het eerst stof was neergedaald na de grote klap die het uitstappen van Volkswagen veroorzaakte, kwam Volkswagen met een verklaring. De 'oude' auto's konden worden gehuurd en later kwam het bericht dat ook de geheel nieuwe 2017 versie van de Golf kon worden ingezet. De autobouwer zou zijn medewerking verlenen als het hen maar geen geld zou kosten.
De eerste geruchten wezen in de richting van Nasser Al Attiyah, die met ruime fondsen uit Qatar het project van de grond zou proberen te trekken. Dit project hield ook in dat Ogier zou mee komen. Uiteindelijk kon de Fransman niet langer wachten en koos voor M-Sport. Niet veel later liet Attiyah weten dat hij de zaak niet op tijd rond kreeg.
Homologatie
De auto moest namelijk nog gehomologeerd worden. Voor homologatie is het nodig dat een fabrikant zich inschrijft voor het hele kampioenschap voor het komende seizoen. Volkswagen was daartoe bereid maar alleen als er overeenstemming was over de fininanciën. Omdat Al Attiyah midden in de voorbereidingen voor Dakar zat en omdat allerlei (vooral ook lokale) feestdagen het hem onmogelijk maakten om zaken te doen, moest hij toegeven dat het niet ging lukken. "Ik geef het plan nog niet op," voegde hij er ter gerust stelling aan toe.
Mikkelsen
Tijdens de persconferentie voor de afgelopen Rallye Monte-Carlo was daar ineens Andreas Mikkelsen. Hij meldde dat hij nog steeds bezig was met de Volkswagen deal. Hij werkte samen met 'een aantal sponsors' zonder in detail te treden over wie dat dan waren. Wel zei hij nog dat hij hoopte ongeveer drie wedstrijden te kunnen rijden. Te beginnen in Portugal.
De andere teams
Tijdens diezelfde rally kwamen de teams bij elkaar en spraken daar met de FIA over een ontheffing van de regel dat een auto voor een heel jaar moest meedoen om te kunnen worden gehomologeerd. Als snel bleek dat er geen overeenstemming was tussen de teams. Maar bij de meesten was het gevoel, "Wij moeten aan alle regels voldoen en nu komt daar ineens Volkswagen die zo maar kan instappen." In de week voor Rally Zweden kwam de FIA naar buiten met de definitieve afwijzing van het verzoek tot ontheffing. Volkswagen Motorsportbaas ven Smeets legt zich hierbij neer. "Voor Volkswagen heeft altijd voorop gestaan dat het ons geen geld mocht kosten. Dat zou ook vreemd zijn nadat we onder andere om die reden zijn uitgestapt. Op vragen van klanten hebben we geprobeerd een oplossing te zoeken maar die is er niet gekomen".
Wat nu?
In 2017 zullen we dus geen Polo in 2017 uitmonstering zien. Dat is jammer, zeker omdat we veel verwachtten van deze auto. Ook voor Mikkelsen is het heel jammer een dergelijk goede rijder hoort in een echte World Rallycar. Maar hij liet weten dat hij zijn plan nog niet opgeeft en dat hij nu probeert de auto in 2018 aan de start te krijgen. Dat hopen we met hem maar dat maakt de zaak niet eenvoudiger. Alle auto's van de generatie 2017 rijden nu en ontwikkelen dus ook door alle data die ze verzamelen tijdens de wedstrijden. Dat kan Volkswagen zelfs met een zeer ambitieus test programma niet evenaren. Dus hebben ze in 2018 een jaar achterstand. Of ze dat zonder directe fabriekssteun kunnen inhalen staat nog in de kristallen bol.