Sportscars: Action Express-Whelen-Cadillac snelste in Daytona-test, drie Nederlanders in actie op slotdag

De Action Express-Whelen-Cadillac DPi was het snelst in de tweedaagse IMSA-test
Hoewel er zoals altijd niet teveel waarde mag worden gehecht aan de gereden rondetijden, zeker in de GT-klassen, vanwege de altijd dreigende BOP-aanpassingen, sloten de beide Cadillac DPi's van het Action Express-team de tweedaagse test van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op de Daytona International Speedway als snelste af. Dane Cameron reed met de nummer 31-auto in de kleuren van Whelen een tijd van 1:37,797 minuten en bleef daarmee zijn Portugese teamgenoot João Barbosa in de nummer 5-Mustang Sampling-Action Express-auto met 0,359 seconde voor. De Visit Florida Racing-Riley-Multimatic van Renger van der Zande en Marc Goossens sloot de sessie als vijfde af. "We komen wel wat motorvermogen tekort", meldde Van der Zande na afloop. In de GTLM-klasse lagen de snelste tijden van 20 rijders binnen 0,83 seconde (!), met de eerste twee plaatsen voor Richard Westbrook en Ryan Briscoe in de nummer 67-Ford. Nicky Catsburg kwam in de BMW Team RLL-BMW M6 0,447 seconde tekort op de snelste tijd van Westbrook. Met name in de GTD-klasse was het 'sandbagging' aan de orde van de dag, maar omdat er toch iemand als snelste uit de bus moest komen, was dit Christopher Mies met de Montaplast by Land Motorsport-Audi R8. Audi's en de verwante Lamborghini bezetten zeven van de eerste acht posities, met als enige uitzondering Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes-AMG, die als zesde geklasseerd werd.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Op dinsdag hadden de gloednieuwe Cadillac DPi's nog te maken met de nodige elektronicaproblemen, maar gisteren reden de auto's zonder noemenswaardige bezwaren, met niet minder dan 155 ronden voor de nummer 5-Action Express-Cadillac. Met de beide Action Express-auto's op de eerste en tweede plaats en de nummer 10-Konica Minolta-Wayne Taylor Racing-Cadillac als derde bezetten Cadillacs de eerste drie plaatsen in de tijdenlijst. Daarachter eindigde de nummer 55-Mazda met Tristan Nuñez als vierde, gevolgd door de Visit Florida Racing-Riley-Multimatic op de vijfde plaats.

Renger van der Zande, die in de Visit Florida Racing-Riley nog wel motorvermogen mist
De officiële ranglijst van de IMSA-tijdwaarneming laat geen enkele geklokte ronde voor Renger van der Zande zien, maar onze landgenoot kwam gedurende de tweedaagse test wel degelijk met de nieuwe LMP2 in actie, zo meldde Van der Zande na afloop van de test vanuit Florida aan AUTOSPORT.NL. "We hebben in twee dagen veel progressie gemaakt. Het was eigenlijk meer één grote shakedown dan dat we echt konden testen. Het was zaak om de systemen allemaal met elkaar te laten werken: Cosworth, Riley met het chassis en Gibson met de motor. Er gingen wat dingen stuk, sommige dingen liepen niet goed en er waren wat software-updates en programmeerwerk nodig. Ik heb uiteindelijk een rondje of dertig kunnen rijden. Er moet nog wel veel gebeuren: we komen op de Cadillac motorisch heel veel tekort. De Cadillac-motor is een stuk groter en uit de bocht trekken die heel hard weg, terwijl wij meer een 'top-end-motor' hebben, dus hoe meer toeren, hoe meer vermogen hij levert. Dat is nog wel een aspect waarbij we moeten proberen om een stap te maken. Ook met de auto overigens, want we zijn nu net een beetje begonnen met het werken aan de afstelling, dus daar moet nog veel testwerk worden verricht. Multimatic is de chassisbouwer, dus ik denk dat die wel gaan ondersteunen. Riley kan altijd met goede oplossingen komen, dus ook daar heb ik wel vertrouwen in. De motor daarentegen, daarvoor hoop ik wel dat er een soort 'balance of performance' komt, want anders denk ik dat de Gibson-motor in IMSA niet echt meekomt."

Nicky Catsburg reed met de BMW M6 van het BMW Team RLL
Op de dag dat Ford bekendmaakte, tijdens de Rolex 24 at Daytona eind januari net als in Le Mans met vier GT40's aan de start te verschijnen, eindigden er ook twee Ford-rijders op de eerste twee plaatsen in de GTLM-klasse tijdensde test, respectievelijk met Richard Westbrook en Ryan Briscoe, beide in de nummer 67-auto. Snelste niet-Ford-rijder was Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette, met het minimale verschil van 0,037 seconde ten opzichte van Westbrook. Daarachter volgden Dirk Müller in de nummer 66-Ford, Jan Magnussen in de nummer 3-Corvette en Joey Hand, eveneens in de Ford met het nummer 66, die allemaal binnen 0,17 seconde van Westbrooks snelste rondetijd bleven. De snelste niet-Ford- of Corvette-rijder was Toni Vilander in de nummer 62-Risi-Ferrari als zevende, voor de rest gingen ook de overige plaatsen in de top tien naar Ford- en Corvette-coureurs. Bill Auberlen was als elfde de snelste BMW-rijder, minder dan een tiende van een seconde sneller dan onze landgenoot Nicky Catsburg, die in de nummer 25-BMW in totaal 42 ronden aflegde. Direct achter Auberlen eindigde Patrick Pilet als snelste rijder met de debuterende Porsche 911 RSR.

Eerste publieke optreden van de nieuwe Porsche 911 RSR op een circuit
In GTD reed Christopher Mies met de Land-Audi de snelste tijd, gevolgd door Lawrence DeGeorge in de Dream Racing Motorsport-Lamborghini, Matt Bell in de Stevenson-Audi, Fabio Babini in de Ebimotors-Lamborghini en Connor De Phillippi als tweede rijder in de Land-Audi. Jeroen Bleekemolen reed met een achterstand van 0,914 seconde op Mies in de Riley-Mercedes-AMG GT3 de zesde tijd en berichtte vanuit Daytona: "We hebben twee prima dagen gehad. De auto rijdt natuurlijk al een jaar lang, dus is erg betrouwbaar. We hebben geen problemen gehad en ook de set-up was vanaf het begin heel goed. We hebben veel geprobeerd, ook voor het team om ervaring op te doen, waarvan we in de loop van het seizoen weer kunnen profiteren. We hebben wel veel geleerd. We zaten er ook wel goed bij qua tijden, maar dat zegt heel weinig. De nieuwe auto's, de Lexus en de Acura, deden het extreem rustig aan, die kunnen echt wel een stuk harder. Iedereen deed het eigenlijk vrij rustig aan. Helaas hoort dat er bij het racen tegenwoordig bij: continu op je rondetijden letten. Daytona wordt waarschijnlijk wel onze zwaarste race, want omdat de auto zo goed is, krijgen we vermoedelijk weinig vermogen, weinig topsneheid, en topsnelheid is alles hier. Dat wordt een zwaar gevecht hier, waarbij de Lamborghini's en Audi's op het rechte stuk letterlijk om je heen rijden, maar in de loop van het seizoen gaan we zeker goede races krijgen!" De volgende officiële IMSA-test is de traditionele 'Roar before the Rolex 24' van 6 tot en met 8 januari.

De Riley-Mercedes-AMG GT3 met onder anderen Jeroen Bleekemolen
161214 Uitslag IMSA Test Daytona