Rally WRC Tour de Corse: Goede start voor Abbring in Frankrijk
Storm en regen regeerden de afgelopen dagen op Corsica. Hoewel de verwachtingen voor zaterdag redelijk zomers zijn is het op vrijdag tijdens de Tour de Corse, herfst. Dikke wolken hangen boven het eiland en plaatselijk komen daar enorme buien uit. 'Verraderlijke omstandigheden' noemen de rijders dat.
Donkere wolken boven Corsica...
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto: PR
Wat vooraf ging
Vorig jaar werd de Franse WK ronde nog in de Elzas gereden. Helaas haakten veel sponsoren af toen de departementale overheden de kosten te hoog vonden. Het Loeb effect werkte kennelijk niet meer. De Franse autosportbond FFSA besloot de Franse ronde weer naar Corsica te verplaatsen, waar tussen 1973 en 2008 ook een WK ronde werd verreden. Dit tot misnoegen van bijna iedereen. In een interview dat we recent hadden met Oliver Ciesla, de baas van de WRC Promotor zei hij heel subtiel: "als we als doel hebben een WK te organiseren dat zich over de hele wereld afspeelt, ligt het niet voor de hand om twee evenementen te hebben die gehouden worden op eilanden in de Middellandse Zee." Hij zei hier nog het een en ander over, maar dat voert te ver om hier te melden, lees het hele interview in nummer 31 van Rally-eMag). Tot zover de officiële zijde maar ook voor bezoekers is Corsica niet de handigste plek om te naar toe te gaan (behalve dan voor Corsicanen natuurlijk...)
Tijdschema
Ook het tijdschema mag zich niet verheugen in een overmatige populariteit. In totaal zijn er zeven unieke proeven waarvan er twee, twee keer gereden worden. In totaal negen proeven over ruim 330 km, dat is gemiddeld bijna 37 kilometer. Met een kortste proef van een kleine 17 kilometer en de langste van ruim 48 kilometer. Als er dus iets fout gaat krijg je wat minder mogelijkheden om het te verbeteren. Om deze inleiding positief te beëindigen: De Tour de Corse is natuurlijk wel een heel uitdagende wedstrijd voor asfalt specialisten, het is niet voor niets dat de rijders het de rally van de duizend bochten noemen. De wisselende soorten asfalt zorgen voor wisselende grip en als dat wegdek dan ook nog plaatselijk nat tot doorweekt is, dan kunnen we met recht spreken van verraderlijke omstandigheden.
De laatste keer dat we Kevin in actie zagen was in Duitsland. (Foto: Harry van Veenendaal)
Neerlands hoop
Kevin Abbring voelt zich er als een vis in het water. Vorig jaar was hij derde achter twee veel snellere auto's en op de Shakedown reed hij een gedeelde zesde tijd. "Onze tijden waren zeer bevredigend dus so far so good," was zijn commentaar. Drama op de eerste dag Onder een zwaar bewolkte hemel gingen de rijders vrijdagmorgen van start. Voor de eerste rijder de finish bereikt had was er al een uitvaller te noteren. Thierry Neuville ging iets te voortvarend een bruggetje op. Hij brak uit en raakte een betonnen rand. Einde oefening voor der Belg die aan het einde van het seizoen nog even had willen schitteren. Dat is hier dus nog niet gelukt. Ogier was de snelste man en Abbring reed een zeer verdienstelijke zevende tijd. De tweede proef van vrijdag is inmiddels afgelast doordat de overvloedige regenval een deel van de weg had weg gespoeld. Op zaterdag staat deze proef weer op het programma maar of de schade dan gerepareerd is, blijft nog even onduidelijk. Voor vrijdag rest er nog één proef.
Donkere wolken boven Corsica...
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto: PR
Wat vooraf ging
Vorig jaar werd de Franse WK ronde nog in de Elzas gereden. Helaas haakten veel sponsoren af toen de departementale overheden de kosten te hoog vonden. Het Loeb effect werkte kennelijk niet meer. De Franse autosportbond FFSA besloot de Franse ronde weer naar Corsica te verplaatsen, waar tussen 1973 en 2008 ook een WK ronde werd verreden. Dit tot misnoegen van bijna iedereen. In een interview dat we recent hadden met Oliver Ciesla, de baas van de WRC Promotor zei hij heel subtiel: "als we als doel hebben een WK te organiseren dat zich over de hele wereld afspeelt, ligt het niet voor de hand om twee evenementen te hebben die gehouden worden op eilanden in de Middellandse Zee." Hij zei hier nog het een en ander over, maar dat voert te ver om hier te melden, lees het hele interview in nummer 31 van Rally-eMag). Tot zover de officiële zijde maar ook voor bezoekers is Corsica niet de handigste plek om te naar toe te gaan (behalve dan voor Corsicanen natuurlijk...)
Tijdschema
Ook het tijdschema mag zich niet verheugen in een overmatige populariteit. In totaal zijn er zeven unieke proeven waarvan er twee, twee keer gereden worden. In totaal negen proeven over ruim 330 km, dat is gemiddeld bijna 37 kilometer. Met een kortste proef van een kleine 17 kilometer en de langste van ruim 48 kilometer. Als er dus iets fout gaat krijg je wat minder mogelijkheden om het te verbeteren. Om deze inleiding positief te beëindigen: De Tour de Corse is natuurlijk wel een heel uitdagende wedstrijd voor asfalt specialisten, het is niet voor niets dat de rijders het de rally van de duizend bochten noemen. De wisselende soorten asfalt zorgen voor wisselende grip en als dat wegdek dan ook nog plaatselijk nat tot doorweekt is, dan kunnen we met recht spreken van verraderlijke omstandigheden.
De laatste keer dat we Kevin in actie zagen was in Duitsland. (Foto: Harry van Veenendaal)
Neerlands hoop
Kevin Abbring voelt zich er als een vis in het water. Vorig jaar was hij derde achter twee veel snellere auto's en op de Shakedown reed hij een gedeelde zesde tijd. "Onze tijden waren zeer bevredigend dus so far so good," was zijn commentaar. Drama op de eerste dag Onder een zwaar bewolkte hemel gingen de rijders vrijdagmorgen van start. Voor de eerste rijder de finish bereikt had was er al een uitvaller te noteren. Thierry Neuville ging iets te voortvarend een bruggetje op. Hij brak uit en raakte een betonnen rand. Einde oefening voor der Belg die aan het einde van het seizoen nog even had willen schitteren. Dat is hier dus nog niet gelukt. Ogier was de snelste man en Abbring reed een zeer verdienstelijke zevende tijd. De tweede proef van vrijdag is inmiddels afgelast doordat de overvloedige regenval een deel van de weg had weg gespoeld. Op zaterdag staat deze proef weer op het programma maar of de schade dan gerepareerd is, blijft nog even onduidelijk. Voor vrijdag rest er nog één proef.