DTM: Molina wint, Wehrlein stap dichterbij titel
Miguel Molina leidt al bij de start
Miguel Molina stond weliswaar al eerder op pole-position voor een DTM-race, vier keer om precies te zijn, maar nog niet eerder wist hij die goede uitgangspositie om te zetten in een overwinning. Tot vanmiddag op de Nürburgring, want in de 16e DTM-race van het seizoen leidde de Spanjaard met zijn Audi RS 5 DTM van start tot finish en stond daarmee voor het eerst in zijn loopbaan als winnaar op de hoogste trede van het podium. Achter de Spanjaard eindigde Paul Di Resta met zijn Mercedes-Benz C 63 AMG op de tweede plaats. De Canadees Bruno Spengler werd met een BMW M4 DTM derde, waarmee net als in de DTM-race van gisteren alledrie de merken in de DTM op het podium eindigden. De meeste aandacht ging echter uit naar de titelkandidaten, van wie Pascal Wehrlein opnieuw het beste presteerde. Geholpen door zijn merkgenoten eindigde de Duitse Mercedes-Benz-rijder op de vijfde plaats, waarmee hij zijn voorsprong als leider in de tussenstand verder vergrootte. Naaste concurrent Edoardo Mortara werd door Timo Glock van de baan gereden en scoorde niet. Mattias Ekström nam ook geen punten mee naar huis, hij eindigde als elfde.
Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat
In de kwalificatie was Molina ditmaal het snelst. Met een tijd van 1:21,732 minuten veroverde de Spanjaard de pole, met een relatief duidelijke voorsprong van twee tienden van een seconde op BMW-rijder Tom Blomqvist. Daarachter eindigden Audi-rijder Jamie Green en Mercedes-Benz-coureur Paul Di Resta. Voor Di Resta's land- en merkgenoot Gary Paffett verliep de zondagochtend in de Eifel minder voortvarend: een opgeblazen motor in de warm-up zorgde ervoor dat hij in de kwalificatie niet kon starten en in de race van achteraan moest vertrekken. Ook BMW-rijder Martin Tomczyk moest achteraan op de grid plaatsnemen, omdat hij gisteren niet kon rijden vanwege een motordefect en van vrijdag nog een straf tegoed had vanwege het rijden met een niet-verzegelde motor.
Bij de start van de race blijft Jamie Green staan. Molina neemt de leiding, terwijl Scheider en Wickens in de eerste bocht met elkaar in botsing komen. Wittmann tikt Paffett in de rondte. Wittmann en Wickens rijden de pits in, Wickens staakt de strijd. Omdat de auto van Scheider niet wegkomt, wordt de safety-car ingezet.
Scheiders Audi vast in de grindbak
Einde race voor Timo Scheider
Molina leidt voor Blomqvist, Di Resta, Spengler, Farfus, Wehrlein, Götz, Glock, Juncadella en Rockenfeller. In de vierde ronde wordt de race weer vrijgegeven, vooralsnog zonder positiewisselingen. Ekström doet het goed: als 17e gestart is de Zweed al tiende. In ronde acht staakt Paffett zijn race in de pits. Een ronde later passeert Di Resta Blomqvist en neemt daarmee de tweede plaats over. In ronde twaalf komen de eerste rijders binnen voor de verplichte pitstop, de overigen volgen in de ronden daarna. Na de stops leidt Molina voor Di Resta, Spengler, Blomqvist, Götz, Juncadella en Wehrlein.
Met hulp van Juncadella en Götz kwam Wehrlein uiteindelijk naar voren
Met name laatstgenoemde heeft in de fase van de pitstops terrein verloren doordat het team hem iets langer dan normaal in de pits moest vasthouden om een 'unsafe release' te voorkomen. Vervolgens roept Wehrlein via de boordradio meerdere malen dat hij 'DRS' (de neerklapbare achtervleugel) nodig heeft om verder naar voren te komen, maar daarvoor moet hij eerst binnen een seconde achter zijn voorliggers rijden. Eerst wordt Juncadella langzamer om Wehrlein in ronde 26 erlangs te laten, dan gebeurt hetzelfde met Glock. Vooraan gebeurt er verder niets noemenswaardigs en zo wint Molina voor Di Resta, Spengler, Blomqvist en Wehrlein.
Eindelijk winnaar: Miguel Molina
Uitslag:
1. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, 43 r. in 1.02:00,166 (gem. 151,006 km/u)
2. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 7,500
3. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 8,791
4. Tom Blomqvist (GBr), BMW M4 DTM, op 19,824
5. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 25,581
6. Maximilian Götz (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 26,326
7. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 26,626
8. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 34,305
Paul Di Resta en Bruno Spengler eindigden op de plaatsen twee en drie
Stand na 16 van 18 races:
1. Pascal Wehrlein, 165 punten
2. Edoardo Mortara, 128
3. Mattias Ekström, 127
4. Bruno Spengler, 119
5. Jamie Green, 107
6. Marco Wittmann, 104
7. Gary Paffett, 87
8. Augusto Farfus, 77
Blijdschap bij de winnaar
Vierde plaats voor Tom Blomqvist