Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: BMW Team MTEK zorgt voor 'Nederlands' succes met eerste twee plaatsen in Oschersleben

Een klein beetje Nederlands succes in de DTM: met de overwinning voor Timo Glock en de tweede plaats voor Bruno Spengler in de eerste van de beide races dit weekeinde op het circuit van Oschersleben bezette het BMW Team MTEK, geleid door onze landgenoot Ernest Knoors en ook met de nodige Nederlandse inbreng in de rest van het team, voor het eerst in zijn bestaan de eerste twee plaatsen. Glock kroonde zijn tweede DTM-zege met een onvervalste hattrick: pole, overwinning en snelste ronde. BMW domineerde in de 40 minuten lange race in de Magdeburger Börde, want Antonio Félix da Costa completeerde als derde het podium, terwijl Augusto Farfus als vierde eindigde. Beste niet-BMW-rijder was Pascal Wehrlein voor Mercedes-Benz als vijfde, die daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap weer overnam van Mattias Ekström. De Zweed moest na een probleem met de versnellingsbak in de kwalificatie als voorlaatste starten, eindigde als 14e en scoorde daarmee geen punten. Met zes rijders die het einde van de race niet haalden, was het uitvalpercentage ongewoon hoog. Nagenoeg al deze rijders waren betrokken bij een botsing in de eerste bocht na de start.

Tekst: René de Boer (vanuit Oschersleben, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

2015 Glock leading
Timo Glock op weg naar zijn eerste seizoensoverwinning op Oschersleben.


De eerste van de twee racedagen van de DTM op het circuit van Oschersleben startte met hindernissen: vanwege dichte mist boven het circuit had vanmorgen de helikopter in geval van nood niet kunnen opstijgen, en daardoor kon pas drie uur later dan gepland, om 11.25 uur in plaats van om 8.20 uur, met het programma worden gestart. De vrije training werd ingekort van 50 naar 25 minuten, een kwartier daarna gevolgd door de kwalificatie.

2015 Podium Glock
Een overgelukkige Timo Glock.

Daarin herhaalde zich het beeld, dat zich ook gisteren en eerder vanmorgen in de vrije trainingen al aftekende: BMW, net als in Zandvoort met de lichtste auto's, was ijzersterk in Oschersleben. Met Timo Glock behaalde het BMW Team MTEK van de Nederlander Ernest Knoors de pole-position. Voor ex-Formule 1-rijder Glock was het zijn eerste pole in de DTM. Daarachter volgden met Augusto Farfus, Tom Blomqvist, António Félix da Costa en Bruno Spengler nog vier BMW-coureurs. De 'lock-out' van de eerste vijf plaatsen op de grid betekende voor BMW het beste kwalificatieresultaat sinds de terugkeer van het merk in de DTM, begin 2012. Achter de vijf BMW's volgde Pascal Wehrlein voor Mercedes-Benz als eerste niet-BMW-rijder. De beste Audi-rijder was Miguel Molina als negende, hoewel die in de slotfase van de kwalificatie ook zijn Audi RS 5 DTM in de vangrails zette. Voor kampioenschapsleider Mattias Ekström liep het niet: vanwege problemen met de versnellingsbak van zijn Audi staat de Zweed slechts op de 23e startplaats. Eigenlijk was hij slechts 24e, maar omdat Lucas Auer (Mercedes-Benz) naar achteren werd gezet vanwege het mogelijk blokkeren van een andere deelnemer, won Ekström toch nog één positie.

2015 Start 2
En toen ging het fout. Farfus verremt zich.

Net na de start van de race ging het mis: Farfus verremde zich en viel ten gunste van Spengler en Félix da Costa terug naar de vierde plaats. Blomqvist, die als derde startte, kwam slecht weg en was in de eerste bocht slechts zevende. In het middenveld ontstond er een kettingbotsing, waarbij Green en Müller in de rondte gingen en ook Rockenfeller, Mortara en Wickens betroken waren. Uiteraard kwam meteen de safety-car in actie. Omdat er in de eerste bocht brokstukken op de baan lagen, moest het veld door de pitstraat worden gevoerd. In ronde vijf werd de race weer vrijgegeven, maar een halve ronde later verloor Wickens als verlaat gevolg van de botsing de motorkap van zijn Mercedes, die in delen op de baan belandde. Daarmee gold direct opnieuw een safety-car-regeling, ditmaal tot en met ronde acht. Wickens parkeerde zijn auto in de pits, even later gevolgd door Green.

2015 Chaos
Chaos alom.

De tweede herstart ging wel goed, met Glock voor Spengler, Félix da Costa, Farfus en Wehrlein. Nico Müller was de volgende rijder die uitviel met schade als gevolg van de botsing in de eerste bocht: hij parkeerde zijn Audi aan het eind van de 14e ronde in de pits. Een ronde later viel Gary Paffett uit als gevolg van een defecte stuurbekrachting – de Brit was de enige uitvaller die niet bij de aanrijding betrokken was. Merkgenoot Pascal Wehrlein had eenzelfde probleem aan zijn Mercedes, maar de Duitser reed dapper door en verdedigde zijn vijfde plaats met verve. Veel meer gebeurde er aan de kop van het veld in een verder vrij eentonige race niet en zo won Glock voor Spengler, Félix da Costa en Farfus, waarmee BMW de eerste vier plaatsen bezette.

2015 Molina 9e
Beste Audi-afgevaardigde Miguel Molina. Hij eindigde als negende.

Daarachter eindigde Wehrlein als vijfde, waarmee hij de leiding in de tussenstand overnam. BMW-rijders Wittmann, Blomqvist en Tomczyk eindigden op de plaatsen zes tot en met acht, daarachter Miguel Molina als beste Audi-rijder op de negende plaats en Daniel Juncadella voor Mercedes-Benz als tiende. Maxime Martin was de enige BMW-coureur die geen punten scoorde: onze Zuiderbuur werd elfde.

2015 Battle Juncadella Paffett move
Intern Mercedes duel tussen Juncadella en Paffett. Juncadella eindigde als tiende.

Uitslag:
1. Timo Glock (Dui), BMW M4 DTM, 28 r. in 42:25,324 (gem. 146,369 km/u)
2. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 1,876
3. António Félix da Costa (Por), BMW M4 DTM, op 7,881
4. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 10,051
5. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 12,734
6. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 13,399
7. Tom Blomqvist (GBr), BMW M4 DTM, op 14,040
8. Martin Tomczyk (Dui), BMW M4 DTM, op 18,542


2015 Podium
Voltallig BMW en MTEK Podium. Geheel rechts MTEK Teambaas Ernst Knoors.



Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet