Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Groeten vanaf de Nürburgring (FIA WEC 2015)

IMG 6084
De Eifel liet zich voor het FIA WEC-weekeinde van zijn mooiste kant zien

Voor het eerst sinds 1991 vond er op de Nürburgring het afgelopen weekeinde weer eens een WK-race voor sportwagens plaats. Niet in de laatste plaats op nadrukkelijke wens van de deelnemende Duitse fabrikanten Audi en Porsche werd de Duitse ronde voor dit seizoen in de kalender van het FIA WEC opgenomen, waarmee de rijke traditie van de 1000-km-race, die teruggaat tot 1953, weer werd voortgezet (al zijn het tegenwoordig zes-uursraces, en kwamen de winnaars tot ruim 1042 kilometer). Zoals we zondagavond al in ons wedstrijdverslag meldden, was het evenement met 62.000 bezoekers een doorslaand succes en nog veel beter dan velen hadden verwacht. Wat we naast de actie op de baan nog zagen, in onze gebruikelijke impressie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, Audi PR (2)

IMG 6087
"Als je de Nürburg niet ziet, dan regent het, en als je hem ziet, dan gaat het straks regenen", luidt een bekende uitdrukking in de Eifel, maar daarvan was dit weekeinde niets de bekennen. Integendeel, het was zomers warm. Temperaturen van tegen de dertig graden hebben we op de Nürburgring al jaren niet meer beleefd. Ook het weer hielp dus mee om er een prachtig weekeinde van te maken.

IMG 6033
Voor het Infocentrum van de Nürburgring stond ter promotie van het evenement een Porsche-showmodel als aandachtstrekker opgesteld.

IMG 6034
Speciaal voor de WEC-race op de Nürburgring was merchandise geproduceerd in de vorm van een cap en een t-shirt.

IMG 6035
Voldoende voorraad was er in de fanshop zeker.

IMG 6036
WEC-reclame in LED-vorm op het gigantische beeldscherm in de Ring-Boulevard.

IMG 6037
Audi had een grote fanshop in de Ring-Boulevard ingericht.

IMG 6038
Niet alleen voor Audi en Porsche, beide in Duitsland gevestigd, was de WEC-race op de Nürburgring een thuiswedstrijd, maar ook voor Toyota. Het hoofdkwartier van Toyota Motorsport GmbH bevindt zich immers in Keulen, ruim 60 kilometer van de Ring, waarmee het LMP1-team na het team van Manthey de kortste reis had. In de race speelde de regerend wereldkampioen echter geen enkele rol, en ook op merchandise-gebied delfde Toyota het onderspit tegen de Duitse concurrentie, want het verkoopstandje van Toyota stak maar magertjes af tegen de enorme stands van Porsche en Audi.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet