DTM: Rockenfeller wint weer eens na twee jaar, Ekström weer bovenaan in tussenstand

Start van de race, het enige echt lastige moment voor Rockenfeller in de Audi
Sinds augustus 2013 had Mike Rockenfeller in de DTM geen race meer gewonnen. Destijds, in zijn kampioensjaar, zegevierde de Audi-rijder op de Moscow Raceway, en ditmaal was hij opnieuw succesvol op het circuit in het Russische Volokolamsk. Voor Rockenfeller, die de afstelling van zijn auto na de race van gisteren enigszins had laten ombouwen, was het een nagenoeg perfecte dag: in de kwalificatie behaalde hij de pole-position, terwijl hij in de race niet alleen de overwinning veiligstelde, maar ook de snelste ronde reed. Een loepzuivere hattrick dus voor de Duitser, en een mooi succes voor het Phoenix-team, dat een ronduit lastige eerste seizoenshelft kende. Achter winnaar Rockenfeller eindigde Bruno Spengler als de best geklasseerde BMW-rijder op de tweede plaats, voor Audi-man Mattias Ekström, die na een sterk gereden race als derde eindigde. De Zweed heroverde daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap op de racewinnaar van gisteren, Pascal Wehrlein. Die eindigde na een niet optimaal verlopen kwalificatie op de tiende plaats.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
In de kwalificatie was Mike Rockenfeller met een tijd van 1:28,540 minuten de snelste en eiste daarmee voor de tweede maal dit seizoen en voor de zevende keer in zijn DTM-loopbaan de pole-position voor zich op. De onderlinge verschillen in de kwalificatie waren echter onvoorstelbaar klein: Ekström, de op één na snelste, kwam slechts 0,038 seconden tekort op Rockenfeller, terwijl Spengler daarachter op niet meer dan twee duizendste van een seconde achter Ekström volgde. Maxime Martin, vierde snelste, kwam 0,047 seconde op Rockenfeller tekort, daarachter volgden Jamie Green en Nico Müller met hun Audi's, beide op 0,052 seconde van Rockenfeller. De tijden van de eerste 20 rijders lagen slechts 0,519 seconde uit elkaar. Ondanks zijn tweede tijd mocht Ekström niet als tweede starten: de sportcommissarissen wezen hem als schuldige aan voor de aanrijding met Timo Glock in de race van gisteren, waardoor de Zweed drie plaatsen werd teruggezet op de grid.
In de race was het voor Rockenfeller eigenlijk alleen bij de start even lastig. Spengler, die met zijn BMW een duidelijk lichtere auto had dan de Audi van Rockenfeller, maakte het de Duitser op weg naar de eerste bocht moeilijk en ook Maxime Martin leek een woordje te willen meespreken in de strijd om de kop, maar uiteindelijk wist Rockenfeller zijn positie te verdedigen en kwam als leider in de race uit de eerste bocht. Martins aspiraties op een podiumplaats verdwenen snel toen hij de derde plek moest afstaan aan Jamie Green, die in de eerste ronde sneller bleek. Achterin het veld werd Auer aangetikt en moest door het gras, terwijl Giovinazzi door Félix da Costa werd geraakt en de grindbak in tolde.
In de eerste tien ronden wist Rockenfeller zijn voorsprong tot ruim 2,4 seconden te vergroten. In ronde twaalf kwamen de eerste rijders binnen voor hun verplichte pitstops. Rockenfeller stopte in ronde 18, maar had geen problemen om zijn eerste plaats te behouden. Nadat in ronde 27 iedereen zijn stop had afgewerkt, leidde Rockenfeller voor Spengler, Martin, Ekström, Green, Paffett, Wittmann, Mortara, Müller en Wehrlein. Ekström zette Martin in de volgende ronden meer en meer onder druk e plaatste in de 34e ronde de beslissende aanval: bij het aanremmen van de laatste bocht voor start en finish passeerde hij de Belgische BMW-rijder aan de buitenkant en nam zo de derde plaats over. Zo bleef de volgorde tot aan de finish: Rockenfeller won voor Spengler en Ekström. Jamie Green wilde in de laatste bocht nog een ultieme poging ondernemen om de vierde plaats van Maxime Martin over te nemen, maar dat mislukte faliekant: de Brit moest via het kunstgras aan de buitenkant en mocht blij zijn dat hij toch nog als vijfde over de eindstreep kwam. Daarachter completeerden Gary Paffett, Marco Wittmann, Edoardo Mortara, Nico Müller en Pascal Wehrlein de top tien.

Uitslag:
1. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, 41 r. in 1.02:14,818 (gem. 155,353 km/u)
2. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 4,132
3. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 9,204
4. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 11,789
5. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 12,585
6. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C63 DTM, op 14,393
7. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 16,593
8. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 18,050
Stand na 12 van 18 races:
1. Mattias Ekström, 126 punten
2. Pascal Wehrlein, 120
3. Edoardo Mortara, 110
4. Jamie Green, 103
5. Bruno Spengler, 85
6. Marco Wittmann, 75
7. Gary Paffett, 75
8. Mike Rockenfeller, 67