DTM: Pascal Wehrlein wint en neemt leiding in kampioenschap weer over

Hier ging het nog goed: start van de DTM-race in Moskou
Vier weken geleden was hij nog zwaar teleurgesteld, toen hij bij de 'Schieb-ihn-raus'-affaire op de Red Bull Ring van de baan gereden werd en daarmee na één race zijn net veroverde positie als leider in het DTM-rijdersklassement alweer kwijt was. Ditmaal echter straalde Pascal Wehrlein weer van geluk: zijn Mercedes-AMG C63 DTM functioneerde in de eerste van de twee races op Moscow Raceway nagenoeg optimaal en zo konWehrlein niet alleen de overwinning naar huis rijden, maar ook de leiding in het kampioenschap heroveren. Mattias Ekström, die als leider in de tussenstand naar Rusland kwam, viel namelijk na een aanrijding met Timo Glock voortijdig uit. Achter racewinnaar Wehrlein kwam pole-sitter Marco Wittmann met zijn BMW M4 DTM als tweede over de eindstreep. In de race, die tot twee keer toe werd onderbroken door een safety-car-fase, leek Audi-rijder Jamie Green lange tijd op weg naar de derde plaats, maar moest in de laatste bocht zijn meerdere erkennen in BMW-rijder Bruno Spengler, die daarmee de laatste podiumplaats voor zich opeiste.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Hoch Zwei/Malte Christians
In de kwalificatie had Marco Wittmann voor het eerst dit seizoen de pole-position voor zich opgeëist, wat enigszins verrassend was, omdat in de beide vrije trainingen eerder Audi en Mercedes-Benz de dienst leken uit te maken. En dit ondanks het feit dat de BMW's in Moskou, net zoals eerder dit seizoen op Zandvoort, met het minste gewicht van alledrie de merken reden. In de kwalificatie ging het er echter bijzonder 'close' aan toe, want met Pascal Wehrlein voor Mercedes als tweede en Jamie Green voor Audi als derde waren alledrie de merken in de top drie vertegenwoordigd.

Forse schade na de aanrijding tussen Molina (r.) en Vietoris
Bij de start van de race pakte Wittmann keurig de leiding, voor Wehrlein en Green, maar verderop in het veld ging het mis: Tom Blomqvist, die zich met zijn BMW als vijfde had gekwalificeerd, kwam slecht weg. Daarop werd hij geraakt door Audi-rijder Miguel Molina, maar terwijl Blomqvist ongehinderd kon doorrijden, ging Molina in de rondte. De Audi gleed over de baan en kwam tot stilstand. Als door een wonder kwamen vrijwel alle andere rijders zonder problemen om de Audi heen, behalve Christian Vietoris, die met zijn Mercedes vol in de achterkant van Molina's Audi klapte. Beide auto's liepen daarmee zware schade op, maar de rijders konden ongedeerd uitstappen. Wel kwam de safety-car de baan op, zodat de gehavende auto's konden worden verwijderd.
Toen de race in de zesde ronde weer werd vrijgegeven, leidde Wittmann voor Wehrlein en Green. Daarachter reed Glock op de vierde plaats, maar in de elfde ronde verlangzaamde de Duitser met zijn BMW. Daarop wilde Mattias Ekström hem voorbijsteken, wat echter mis ging: de Audi en de BMW raakten elkaar en tolden beide op hoge snelheid de grindbak in. Dat betekende het einde van de race voor Ekström en Glock en leidde tot de volgende safety-car-interventie. Na de herstart bleef Wittmann aan de leiding, maar hij kwam meer en meer onder druk van Wehrlein. Toen drie ronden na de herstart het DRS weer gebruikt mocht worden, ondernam Wehrlein enkele aanvallen, maar Wittmann sloeg die allemaal af.

Pascal Wehrlein, hier nog voor Green, Ekström en Spengler. Ekström zou uitvallen, Spengler zou Green inhalen in de strijd om de derde plaats, terwijl Wehrlein Wittmann zou passeren op weg naar de zege
Pas één ronde voor het einde kwam het tot een positiewisseling: bij het aanremmen van de laatste bocht voor start en finish leek Wehrlein eerst aan de buitenkant te willen aanvallen, zoals hij dat een paar ronden daarvoor een aantal keren had gedaan, maar hij ging er uiteindelijk aan de binnenkant voorbij en nam zo de eerste plaats over. Vervolgens reed hij vlot weg van Wittmann en stelde zo de overwinning veilig. Mede omdat Ekström door zijn uitvalbeurt niet scoorde, nam Wehrlein daarmee ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Wittmann eindigde als tweede en leek in de slotfase nog onder druk van Green te komen, maar uiteindelijk liep het toch heel anders af, want na het uitkomen van de laatste bocht was het Spengler die Green nog voorbij wist te steken en zo de derde plaats veilig stelde. Green moest genoegen nemen met de vierde positie, voor Juncadella, Mortara, Paffett, Blomqvist, Müller en Rockenfeller. Naderhand bestraften de sportcommissarissen Ekström nog met een 'grid penalty' voor de aanrijding met Glock: in de startopstelling voor de race van morgen wordt Ekström voor straf drie plaatsen teruggezet. Formule 3-coureur Antonio Giovinazzi, die in Moskou de geschorste Timo Glock vervangt, kwam bij zijn DTM-racedebuut als 19e over de eindstreep.

Blijdschap voor Pascal Wehrlein - ook al zie je dat bij hem nooit echt
Uitslag:
1. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C63 DTM, 24 r. in 41:56,506 (gem. 134,964 km/u)
2. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 1,853
3. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 2,536
4. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 2,967
5. Daniel Juncadella (Spa), Mercedes-AMG C63 DTM, op 3,249
6. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 4,332
7. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C63 DTM, op 8,867
8. Tom Blomqvist (GBr), BMW M4 DTM, op 10,039