Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Volledige Audi-top-drie in onderhoudende ADAC GT-race Nürburgring, klassewinst Van der Zande

CY7H8243
Pepper/Thiim kwamen met de C. Abt-Audi als winnaars uit de bus

Wisselende weersomstandigheden (in de Eifel uiteraard niets uitzonderlijks) maakten de eerste van de beide ADAC GT Masters-races van het weekeinde tot een interessante aangelegenheid. Pole-sitters Martin Ragginger en Klaus Bachler, die in de beginfase lange tijd de race aanvoerden, gokten en verloren door bij de verplichte pitstop slicks te laten monteren. Dat bleek de verkeerde keuze vanwege regen in de slotfase. Zo resulteerde de race in een volledige top drie voor Audi-klantenteams, met de overwinning voor het Zuid-Afrikaans/Deense duo Jordan Lee Pepper/Nicki Thiim namens C. Abt Racing, voor Daniel Dobitsch/Edward Sandström van ktzteile24 MS Racing en Rahel Frey/Philipp Geipel voor Yaco Racing. Best geklasseerde Nederlander was Stef Dusseldorp, die samen met zijn teamgenoot Nico Bastian in de ROWE Racing-SLS als zevende eindigde. Renger van der Zande werd met zijn co-équipier Alexander Mattschull, die als 'gentleman driver' te boek staat, in de Car Collection-SLS als elfde algemeen. Daarmee won het duo ook in de categorie voor voor gentlemen-rijders.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Chris Schotanus/Essay Produkties

Interessante ontwikkelingen waren er al voorafgaand aan de race. Allereerst werd Jeroen Bleekemolen bij het HTP-Bentley-team te elfder ure vervangen door de Fransman Vincent Abril, om laatstgenoemde ervaring op de Nürburgring te laten opdoen ter voorbereiding op de Blancpain-race van volgende maand. Gisteren was de G&W/Schütz-Porsche met Bachler en Ragginger in de kwalifiucaties voor beide races de snelste, gevolgd door de Zakspeed-Mercedes van klassementsaanvoerders Sebastian Asch en Luca Ludwig. Bij de technische keuring na afloop bleek de Zakspeed-Mercedes 3,5 kilogram te licht (1331,5 in plaats van 1335 kg), waardoor het duo Asch/Ludwig uit de uitslag werd gehaald. Van de sportcommissarissen kregen ze niettemin permissie om beide races van achteraan te starten.

GL5F0496 Turbulente startfase met de Zakspeed-SLS (geheel rechts) die het gras in glijdt

Al tijdens de startopstelling begon het licht te regenen, zodat de wedstrijdleiding de race tot 'wet race' verklaarde, maar aanvankelijk zette de neerslag nog niet door, zodat het merendeel van het veld op slicks startte. Ragginger nam de leiding en bleef nog lange tijd buiten, nadat in ronde zes de regen sterker werd en veel rijders successievelijk binnenkwamen voor een pitstop. Na een crash van Remo Lips in de RWT-Corvette in ronde tien kwam de safety-car vanaf de twaalfde ronde in actie, waarna ook Ragginger binnenkwam voor een wissel naar regenbanden. Hij keerde als elfde terug in het veld, waarin Clemens Schmid in de nummer 8-Bentley aan de leiding reed voor Rahel Frey in de nummer 16-Yaco-Audi. In de 15e ronde werd het venster voor de verplichte pitstops geopend, waarop het merendeel van de rijders, nog steeds onder safety-car, hun stops maakten. In ronde 17 werd de race weer vrijgegeven, maar Ragginger moest op dat moment nog binnenkomen. Dat deed hij twee ronden later en wisselde op slicks, met nog ruim 23 minuten op de klok. Bachler nam het stuurwiel in de gele Porsche over.

CY7H8219
De Car Collection-Mercedes met Renger van der Zande

In de 25e ronde sloeg voor Bachler het noodlot toe: Fabian Hamprecht ging in de nummer 8-Bentley in de Coca Cola-Kurve in de rondte en kwam met zijn auto op de baan tot stilstand. Bachler kon de aanrijding met de Bentley niet meer vermijden en beschadigde daardoor de radiateur van zijn Porsche, waardoor hij een halve ronde later uitviel. Vooraan het veld reed Nicki Thiim aan de leiding, gevolgd door de Zakspeed-Mercedes, die eerst met Asch en daarna met Ludwig aan het stuur was opgeklommen naar de tweede plaats. De strijd in de slotfase was spannend: in de 32e ronde moest Ludwig de tweede plaats prijsgeven aan Edward Sandström in de MS Racing-Audi, twee ronden later gingen ook Alzen in de Schubert-BMW en Geipel in de Yaco-Audi er voorbij. Kort daarna ging het mis tussen Geipel en Alzen: eerst moest Geipel aan de binnenkant van de NGK-chicane door het gras om Alzen te ontwijken, daarna ging Alzen in de Coca-Cola-Kurve in de rondte, toen hij instuurde, maar Geipel aan de binnenkant zat. Thiim stuurde de Abt-Audi als winnaar over de eindstreep, Sandström werd tweede en Geipel derde, terwijl Ludwig de vierde plek naar huis bracht en daarmee voor morgen weer wat gewicht mag uitladen. Alzen kwam nog als negende over de eindstreep en maakte op de van hem bekende wijze in het parc fermé zijn ongenoegen tegenover Geipel kenbaar.

CY7H8227
Stef Dusseldorp rijdt dit weekeinde samen met Nico Bastian met de ROWE-Mercedes

Stef Dusseldorp, die met de ROWE-Mercedes een gastrace reed, leek lange tijd op weg naar de vierde plaats, maar moest in de slotfase met slechtere banden toch ondermeer zijn meerdere erkennen in de routiniers Alzen en Schneider. Zo werden Dusseldorp en zijn teamgenoot Bastian zevende. Renger van der Zande startte bij de première van het Duitse team Car Collection in de ADAC GT Masters samen met de Duitser Alexander Mattschull, de eigenaar van het Takko-modeconcern. "We hadden te maken met bandenproblemen, want we reden met teveel bandenspaning, maar het ging aardig", aldus Van der Zande, die samen met zijn teamgenoot Mattschull op de hoogste trede van het 'gentlemen'-podium mocht plaatsnemen.

GL5F0524
Algeheel podium met vlnr Dobitsch/Sandström, Pepper/Thiim en Frey/Geipel

Uitslag:
1. Pepper/Thiim, Audi R8 LMS ultra, 35 r. in 1.00:36,483 (gem. 125,7 km/u)
2. Dobitsch/Sandström, Audi R8 LMS ultra, op 15,613
3. Frey/Geipel, Audi R8 LMS ultra, op 16,020
4. Asch/Ludwig, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 21,280
5. Wackerbauer/Van der Linde, Audi R8 LMS ultra, op 22,117
6. Proczyk/Schneider, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 22,739
7. Bastian/Dusseldorp, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 25,297
8. Baumann/Klingmann, BMW Z4 GT3, op 29,428
11. Mattschull/Van der Zande, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 40,953 (1e gentlemen drivers)

GL5F0537
Winst bij de 'gentlemen drivers' voor Van der Zande en Mattschull
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet