DTM: Mattias Ekström wint regenslacht, schandaal rondom onsportieve oproep bij Audi

In de regen een klasse apart: Mattias Ekström
Teamorders zijn in de DTM toegestaan, want dat kun je in een serie met fabrikanten toch niet verbieden. Een oproep om iemand van de baan te rijden, en dan ook nog eens duidelijk voor iedereen hoorbaar, is echter absoluut niet toelaatbaar. Dat gebeurde in de laatste ronde van de tweede DTM-race op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. Mercedes-rijder Wickens blokte Audi-couruer Timo Scheider, zodat Wickens' merkgenoot Pascal Wehrlein, de leider in het kampioenschap, er langs kon. Dat maakte Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich zo boos, dat hij "Timo, schieb' ihn raus" via de boordradio tegen Scheider riep. Inderdaad volgde korte tijd later een botsing, waarbij Scheider tegen Wickens reed, die op zijn beurt vervolgens Wehrlein aantikte. Terwijl Scheider kon doorrijden, gleden Wickens en Wehrlein alletwee de grindbak in en vielen uit. Later werd Scheider voor dit incident uit de uitslag genomen. Ongeacht al deze narigheid won routinier Mattias Ekström op overtuigende wijze de race in de regen. Daarmee nam de Audi-coureur de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Mercedes-Benz-rijder Gary Paffett werd tweede, Edoardo Mortara, de winnaar van de race op zaterdag, kwam als derde over de eindstreep.
Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.
Ook voor de DTM-rijders was het op zondag vanwege de overvloedige regenval een lastige aangelegenheid. In de kwalificatie leek Mike Rockenfeller al vrijwel zeker van de pole-position, maar in de laatste ronde dook Mattias Ekström nog onder de tijd van zijn Duitse merkgenoot, al was het verschil slechts vijf duizendste van een seconde. Voor Ekström was het de eerste pole na drie jaar. Zo veroverde Audi net als gisteren de volledige eerste startrij, terwijl er met Gary Paffett en Pascal Wehrlein twee Mercedes-Benz-coureurs op de tweede startrij stonden. Daarachter kwalificeerden zich Robert Wickens, Edoardo Mortara, Timo Scheider, Christian Vietoris, Paul Di Resta en Adrien Tambay.

Start achter de safety-car
Vanwege de regen werd, net als eerder de Porsche-, Audi- en Formule 3-race, ook de DTM-wedstrijd gestart achter de safety-car, met een kwartier vertraging. Na vijf ronden achter de safety-car werd de race vrijgegeven. Pole-sitter Mattias Ekström drukte onmiddellijk het gaspedaal in en bouwde op weg naar de eerste bocht al een flinke voorsprong op. Na drie ronden racen had Ekström een voorsprong van 3,6 seconden op Rockenfeller, daarachter reden Paffett, Wehrlein, Mortara en Wickens. In ronde negen passeerde Paffett Rockenfeller en nam daarmee de tweede plaats over. Vervolgens reduceerde Paffett de voorsprong van Ekström ronde na ronde, maar na de pitstops was Ekströms marge weer wat groter, omdat zijn team hem sneller weer de baan op kreeg.

Na de pitstops leidde Ekström voor Paffett, Mortara, Rockenfeller, Müller, Wickens, Scheider, Wehrlein, Götz en Vietoris. Vietoris viel later terug na een van meerdere excursies in de grindbak, Götz verloor in ronde 30 zijn positie aan Lucas Auer, die bij zijn thuisrace een sterke indruk maakte. In ronde 33 was de beschikbare tijd van 60 minuten afgelopen, de volgende ronde was de laatste van de race. Daarin deed zich het incident voor, waarover nog lang gesproken zal worden: de instructie "Timo, schieb' ihn raus" via de radio, waarvoor Dr. Wolfgang Ullrich zich later officieel verontschuldigde in een persbericht van Audi, en de daarop volgende aanrijding, die Wehrlein en Wickens respectievelijk hun zesde en hun zevende plaats kostte – en in het geval van Wehrlein tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.
Ongeacht wat er achter hem gebeurde reed Ekström op overtuigende wijze de 21e overwinning uit zijn DTM-carrière naar huis, voor Paffett en Mortara. "Vandaag was het echt lastig, omdat het zo glad was, maar dat zijn de omstandigheden waar ik van houd", aldus Ekström. "Ik nam aanvankelijk niet teveel risico, maar toen ik merkte hoe Paffett dichterbij kwam, moest ik ook meer pushen. Prachtig dat het nu is gelukt."

Mattias Ekström komt als winnaar over de eindstreep
De manier waarop bij Audi met de discussie rondom de instructie via de radio werd omgegaan, was ronduit amateuristisch. Eerst gaf sportchef Dr. Ullrich voor de ARD-televisie toe dat hij het was, die de instructie had gegeven. "Dat gebeurde vol emotie, want ik was boos hoe er met Timo werd omgegaan", aldus de Oostenrijker. Later, tijdens de DTM-persconferentie, ontkende Ullrich dat hij de 'call' had gemaakt. Nog weer later kwam er een persbericht, waarin toch weer stond dat Ullrich via de radio had gesproken, "maar ik wist niet dat de radio op dat moment aanstond", zoals het nogal zwakke verweer luidde. "En normaal praat ik ook niet met de rijders, dat doen de ingenieurs." Knullig, en volstrekt onacceptabel. Dat vonden ook de sportcommissarissen, die Timo Scheider uren na afloop van de wedstrijd vanwege het veroorzaken van een aanrijding uit de uitslag haalden. Het incident rondom de oproep via de boordradio werd doorgegeven aan het sporttribunaal van de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB, die zich over mogelijke verdere straffen zal uitspreken. Jammer dat deze onverkwikkelijke discussie een sportief verder prima race en een prachtige prestatie van Ekström, Paffett en Mortara volstrekt in de schaduw stelde.

Uitslag:
1. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, 34 r. in 1.01:47,136 (gem. 142,833 km/u)
2. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 4,334
3. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 23,555
4. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 25,445
5. Nico Müller (Zwi), Audi RS 5 DTM, op 29,964
6. Lucas Auer (Oos), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 43,726
7. Maximilian Götz (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 44,620
8. Christian Vietoris (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 1:00,668

Lucas Auer behaalde als zesde zijn beste seizoensresultaat
Stand na 10 van 18 races:
1. Mattias Ekström, 111 punten
2. Edoardo Mortara, 98
3. Pascal Wehrlein, 94
4. Jamie Green, 81
5. Gary Paffett, 61
6. Robert Wickens, 57
7. Christian Vietoris, 56
8. Bruno Spengler, 52

Pascal Wehrlein verloor door de onsportieve actie van Scheider de leiding in de titelstand