DTM: Mortara ongenaakbaar op Red Bull Ring

Succesvol voor volle tribunes op zaterdag in Oostenrijk: Edoardo Mortara
Op de plaats waar hij in 2012 zijn eerste overwinning in de DTM behaalde, was hij ook ditmaal weer succesvol: Audi-rijder Edoardo Mortara won de eerste van de twee DTM-races op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. Tot nu toe domineerde de Italiaan de gang van zaken tijdens het vijfde raceweekeinde van het seizoen: snelste in de eerste en de tweede vrije training, snelste in de kwalificatie en winst in de race, afgerond door de snelste raceronde. "Zo mag het wat mij betreft verder gaan", aldus de Italiaan, die met een gebroken linker duim rijdt. Over de oorzaak daarvan zwijgt hij hardnekkig: "Geen commentaar". De Duitser Pascal Wehrlein eindigde met zijn Mercedes-Benz als tweede, voor zijn Schotse merkgenoot Paul Di Resta. Wehrlein neemt daarmee de leiding in de tussenstand van het rijderskampioenschap over en is nu, na negen van de 18 races, "Halbzeitmeister".
Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V./Jürgen Tap

Eigenlijk was Spielberg tot nu toe in de DTM vooral BMW-terrein, maar nu de auto's van het merk uit München na de successen op Zandvoort meer gewicht moesten inladen, zijn het Audi en Mercedes-Benz die in de Oostenrijkse DTM-ronde tot nu toe de dienst uitmaken. In de kwalificatie reed Edoardo Mortara met 1:24,714 minuten de snelste tijd, gevolgd door zijn Britse merkgenoot Jamie Green en Pascal Wehrlein als de snelste Mercedes-Benz-rijder. De drie waren de enigen die onder de grens van 1:25 minuten wisten te blijven. Augusto Farfus hield de eer voor BMW nog enigszins hoog door zich als vijfde te kwalificeren, maar hij was wel de enige vertegenwoordiger van het wit-blauwe merk in de top tien.

Pascal Wehrlein nam als tweede de leiding in de tussenstand over en is nu 'Halbzeitmeister'
In de race nam aanvankelijk Jamie Green vanaf de tweede plek op de grid de leiding, maar nog in de beginfase stak Mortara hem voorbij en nam de leiding over. In de vierde ronde parkeerde Green zijn Audi in de pits vanwege een defect aan de versnellingsbak, waarmee hij voor de vijfde race achtereen geen punten scoorde en daarmee ook de leiding in het kampioenschap kwijtraakte. Achter Mortara reed Di Resta aanvankelijk op de tweede plaats voor Vietoris, maar in de vierde ronde wisselden de twee merkgenoten van positie en zo bleef de rangorde tot aan de finish. Mortara's eerste plaats was nimmer in gevaar en ook Wehrlein en Di Resta reden een eenzame wedstrijd. Datzelfde gold voor Christian Vietoris op de vierde plaats.

Augusto Farfus was de best geklasseerde BMW-rijder
Spannend werd het in de slotfase, toen Audi-rijder Mattias Ekström BMW-coureur Augusto Farfus meer en meer onder druk zette en hem in de voorlaatste ronde uiteindelijk ook passeerde. Zo eindigde de Zweed in een verder weinig spectaculaire wedstrijd als vijfde, voor Farfus, Paffett, Rockenfeller, Wittmann en Tambay. Voor lokale held Lucas Auer was er bij zijn thuiswedstrijd weinig te halen: de Oostenrijkse Mercedes-Benz-coureur eindigde teleurstellend als 21e.

Voor de Oostenrijker Lucas Auer verloopt het weekeinde tot nu toe lastig
Uitslag:
1. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, 29 r. in 41:41,536 (gem. 180,543 km/u)
2. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 1,792
3. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 11,200
4. Christian Vietoris (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 17,958
5. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 19,300
6. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM op 19,902
7. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 23,272
8. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 23,534