GT: BMW, Audi en Mercedes strijden na 17 uur nog om overwinning in Spa

Na 17 van de 24 uur op het circuit van Spa-Francorchamps ligt de BMW Sports Trophy Team Marc VDS BMW Z4 GT3 van Dirk Werner, Maxime Martin en Augusto Farfus aan de leiding in de Total 24 Hours of Spa. De ROWE Racing Mercedes SLS AMG GT3 van Stef Dusseldorp, Daniel Juncadella en Nico Bastian, die sinds het einde van het zesde uur aan de leiding had gelegen, lag halverwege de race aan de leiding, wat nog eens 12 punten oplevert in de strijd om de Blancpain Endurance Series Pro Cup titel. In de vroege ochtend moest het Duitse team de leiding eerst afstaan aan de Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS met nummer 2, waarna in het 17e uur de Marc VDS BMW de kop pakte.
Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: BMW, Vision Sport Agency
Dusseldorp en zijn Spaanse en Duitse teamgenoten lagen de hele nacht aan de leiding, maar moesten halverwege het vijftiende uur na een reguliere pit stop de leiding afgeven aan de Audi. Enkel de beide BMW Sports Trophy Team Marc VDS BMW Z4 GT3s zaten op dat moment nog in dezelfde ronde als de Audi en de Mercedes, de rest van het veld lag op grotere achterstand

Dusseldorp en zijn teamgenoten lagen de hele nacht aan de leiding
Na 16 uur lagen Frank Stippler, Nico Müller en Stéphane Ortelli bijna 42 seconden voor de BMW van Dirk Werner, Augusto Farfus en Maxime Martin, maar na de volgende ronde pit stops was de situatie omgekeerd, mede doordat VDS de pits bezocht precies op het moment dat er een Full Course Yellow was. Lucas Luhr, Markus Palttala en Nick Catsburg, die in ronde 301 de snelste raceronde (2:18.751) liet noteren, kregen een drive-through aan hun broek wegens inhalen onder geel. De BMW van Werner, Farfus en Martin kreeg eenzelfde straf, maar deze werd succesvol aangevochten door het team van Marc van der Straten.
Door de straf voor de BMW met nummer 46 vielen Catsburg en co terug naar de vierde plek, net achter de Mercedes van Dusseldorp. Na 17 uur lag Yelmer Buurman met de Black Falcon Mercedes op de 23e plek.
Vroeg in de ochtend lag ook de resterende fabrieks-Bentley nog in dezelfde ronde, maar net nadat er 12 uur was gereden viel de M-Sport Bentley met Maximilian Buhk achter het stuur stil bij Les Combes. Het was de derde Bentley die de de finish niet zou zien, nadat kort voor het einde van het achtste uur ook de Bentley Team HTP Bentley Continental GT3 van Max van Splunteren, Louis Machiels, Clemens Schmid en Fabien Hamprecht was uitgevallen.

Jeroen Mul viel uit nadat Andrew Palmer van de baan ging
Pech voor veel andere Nederlandse deelnemers
Op dat moment was de race van Jeroen Mul, Max Koebolt en Pieter Schothorst ook al voorbij. Rond half twee vannacht ging Jeroen Mul's teamgenoot Andrew Palmer van de baan na door een van de Black Falcon Mercedes SLS AMG GT3s van de ideale lijn te zijn gedwongen. De Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 raakte de bandenstapel raakte linksachter beschadigd. Palmer wist de Lamborghini nog naar de pits terug te brengen, maar de schade aan de ophanging en aandrijfas was dusdanig groot dat doorgaan geen optie was. De Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra van Koebolt en Schothorst moest na acht uur en 15 minuten opgeven als gevolg van schade na een aanrijding.
Naast de auto van Koebolt en Schothorst viel ook de Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra van Robin Frijns uit. Richelmi ging van de baan en beschadidgde daarbij de versnellingsbak en het chassis van de Audi met startnummer 3. Indy Dontje's teamgenoot Lewis Plato ging in het 16e uur met de GT Russian Team Mercedes van de baan.