Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

GP2: Lynn verzilvert pole en pakt eerste zege in hoofdrace, eerste punt De Jong

Lynn beker

Alex Lynn heeft zijn eerste zege in een GP2-hoofdrace binnengehaald. De poleman leidde het gros van de race, stopte laat en kon toen op zijn nieuwe banden de vroeg gestopte mannen vooraan eenvoudig voorbij. Teamgenoot Pierre Gasly deed in Lynns kielzog hetzelfde en eindigde als tweede. Stoffel Vandoorne kwam als derde over de finish, maar door een tijdstraf van vijf seconden vanwege een onveilige pitstop, werd hij als vijfde geklasseerd. Derde werd Sirotkin, hij pakte in de voorlaatste bocht de derde plek van Haryanto. Daniel de Jong stopte ook laat, kon in de slotfase veel mannen op oude banden inhalen en rukte zo op naar de tiende plaats, wat hem het eerste punt van het jaar oplevert.

Tekst: Daan Jeuken
Foto's: GP2 Series


Eerste pole
Lynn komt vanaf pole goed weg, ondanks een beetje wielspin duikt hij met een veilige voorsprong de eerste bocht in. Vandoorne komt minder weg en valt vanaf p2 helemaal terug naar p5, achter Lynns teamgenoot Gasly, die vanaf p5 de omgekeerde weg bewandelt, Pic en Marciello. De Italiaan gaat aan het eind van de eerste ronde in de aanval en verdringt Pic naar de vierde plek.

Daniël de Jong verliest bij de start twee plaatsen en rijdt achttiende.

start hoofdrace

Canamasas veroorzaakt safetycar
Sergio Canamasas komt in de chicane in aanraking met Latifi, waardoor zijn ophanging afbreekt. Dat betekent dat hij niet meer kan insturen en rechtdoor de muur ingaat. De Spanjaard kan veilig uitstappen, maar de safetycar komt een paar ronden de baan op om de Hilmer op te ruimen.

Vandoorne stopt meteen
Stoffel Vandoorne zit vast op de vijfde plaats en hij komt na zeven ronden direct de pits in. Zijn stop is niet geweldig en hij wordt ook nog onveilig weggestuurd, omdat Leal net voorbij komt. Het levert hem een straf op, maar gelukkig voor Vandoorne zijn de straffen niet meer zo zwaar. Het wordt namelijk geen drivethrough, maar slechts een tijdstraf van vijf seconden. In het vrije veld is Vandoorne wel de snelste man op de baan.

Pic stopt ook, maar de man met de achterste krik krijgt de auto niet omhoog en dus kunnen de achterwielen er niet vanaf. Dat duurt lang en Pic komt achter Vandoorne en de inmiddels ook gestopte Rossi weer de baan op.

Vandoorne houdt vrij baan
Vandoorne blijft de snelste man op de baan en op dit moment is het gat naar leider Lynn klein genoeg om ervoor te komen bij hun pitstops. Vandoorne moet alleen hopen dat hij niet achter niet-gestopten terecht komt, want inhalen valt op de Hungaroring niet mee. Gelukkig voor de Belg wordt hij geholpen: zodra hij bij een achterhoederijder dreigt te komen stopt die. En dus heeft Vandoorne eigenlijk continu vrij baan en blijft hij de snelste.

Rust aan het front
Aan kop van het veld is het rustig. Lynn gaat lekker, maar komt niet echt weg bij de mannen achter hem. Gasly, Marciello, Sirotkin en King rijden allemaal niet ver achter de leider. Gasly is echter de eerste die wat tempo verliest – misschien wel in opdracht van het team. Het zorgt er immers voor dat leider Lynn een gat slaat en dat de mannen achter Gasly allemaal wat achterstand oplopen. Als ze dan ook nog gaan vechten, helpt dat Lynn helemaal. King gaat in de aanval bij Sirotkin, maar die slaat de aanval af. De Rus behoudt zijn vierde plek, maar verliest ook de aansluiting bij Marciello.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet