Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Uniek succes voor BMW op Zandvoort

480 blijdschap team
Blijdschap bij BMW na de winst van Félix da Costa.

BMW Nederland pakte, voor het eerst, flink uit tijdens het DTM-weekeinde op Circuit Park Zandvoort. Een grote tent bovenop het pitdak voor de ontvangst van gasten, het bekende onderkomen van Slotemakers Anti-Slipschool als uitvalsbasis vlakbij de hoofdingang en natuurlijk een enorme BMW-parking. De BMW-gasten hadden het niet beter kunnen treffen, want zelden domineerde een merk een DTM-weekeinde op een zodanige wijze als het merk uit Beieren dat dit weekeinde op Zandvoort deed. Na de 'clean sweep' van de top zeven gisteren in de eerste race (wat moet Martin Tomczyk zich verbeten hebben!) volgde opnieuw een overmacht met vijf auto's op de eerste vijf plaatsen in de tweede race van vandaag. Natuurlijk hielp de gunstige inschaling van de 'performance-gewichten', waardoor de BMW's tot 30 kilogram lichter waren dan de auto's van concurrenten Audi en Mercedes-Benz. Maar toch: Zandvoort zal ongetwijfeld met gouden letters worden bijgeschreven in de toch al zo rijke sporthistorie van BMW.

Tekst: René de Boer (vanuit Zandvoort, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Co van der Gragt

In de kwalificatie voor de tweede race leek zich vanmorgen even een ander beeld aan te dienen dan gisteren, toen enkele Mercedes-Benz-rijders een tijdlang bovenaan stonden. In de slotfase echter herstelden BMW-coureurs de oude rangorde en zo kon de Portugees António Félix da Costa de eerste DTM-pole-position van zijn carrière laten aantekenen. Daarachter volgden met Bruno Spengler, Augusto Farfus en Marco Wittmann nog drie rijders van BMW, zodat opnieuw de eerste twee startrijen volledig in handen van het Beierse merk waren. Miguel Molina was de beste niet-BMW-rijder, de Spanjaard kwalificeerde zich met zijn Audi als vijfde, voor Mercedes-coureur Pascal Wehrlein.

480 start Al direct na de start heeft de Portugees een flinke voorsprong

Op de een of andere manier zijn DTM-races op Zandvoort in de afgelopen jaren niet zo heel vaak vanaf de pole-position gewonnen. Ook gisteren bleek de beste startpositie geen geluk te brengen voor, in dit geval, Augusto Farfus. Vandaag was het echter een heel ander verhaal. Félix da Costa kwam perfect weg, maakte optimaal gebruik van zijn goede startpositie en had toen hij de eerste keer de Tarzanbocht aansneed, al een paar wagenlengtes voorsprong.

480 spengler
Spengler, gisteren nog vierde in de race, kwam ditmaal wel op het podium

"Het was mijn doel om voor de eerste bocht al een gat te slaan, omdat ik weet dat je daar eventueel goed kunt inhalen. Dat lukte", zei de Portugees. Hij leidde voor Spengler, Farfus, Wittmann, Molina, Juncadella en Glock. Aanvankelijk bleef de kop van het veld nog behoorlijk dicht bij elkaar, maar de verplichte pitstops brachten daarin verandering. Glock was in ronde 11 de eerste die binnenkwam voor een bandenwissel. Een ronde later stopten ook Spengler en Wittmann. Laatstgenoemde kwam achter Glock weer de baan op.

2015 Audi Mercedes gevecht
Strijd in het middenveld met Ekström, Green en Paffett

Lucas Auer, die vanaf de laatste startplek aan de race begon, kende een lastige wedstrijd, waarbij hij ook nog eens in de weg reed voor coureurs die al banden gewisseld hadden. In de 16e ronde raakte Wittmann de Mercedes van de Oostenrijker, die daarop in de grindbak spinde en slechts met achterstand zijn race kon voortzetten. Rond dezelfde tijd waren er ook botsingen tussen Tambay, Wickens en Juncadella, alsmede tussen Tomczyk en Molina. Daarbij beleefde Tomczyk een hachelijk moment: zijn auto werd op het rechte stuk vanwege beschadiging aanmerkelijk langzamer, terwijl andere rijders, nog op snelheid, de BMW maar tenauwernood konden ontwijken.

2015 Molina Tam bay
Molina zat ook in de hoek waar de klappen vielen

De zwaarste aanrijding was zeker die tussen Juncadella en Mortara in de Slotemakerbocht in ronde 21. De Audi en de Mercedes raakten elkaar, waarop Juncadella's auto hoog over de kerbstones vloog en flink beschadigd raakte. De Spanjaard klaagde naderhand over pijn in de rug en werd voor controle naar het ziekenhuis gebracht, maar bleek geen letsel aan het avontuur te hebben overgehouden. In de 24e ronde tikte Blomqvist de Mercedes van Wickens in de rondte, ook een actie die niet echt een schoonheidsprijs verdiende. Dat vond ook de wedstrijdleiding, die Blomqvist een drive-through-penalty oplegde.

480 da costa
Félix da Costa wint voor Spengler en Farfus

Onbekommerd door dit alles reed de BMW-trein vooraan het veld een dominante race. Zo kon Félix da Costa zijn eerste DTM-zege naar huis rijden, gevolgd door Farfus, Spengler, Glock en Wittmann. "Een prachtig resultaat", straalde ook BMW-sportdirecteur Jens Marquardt. Wehrlein hield als zesde de eer voor Mercedes-Benz hoog, Ekström eindigde namens Audi als zevende.

480 podium
Een volledig BMW-podium inclusief Schnitzer-teambaas Charly Lamm

Uitslag:
1. António Félix da Costa (Por), BMW M4 DTM, 39 r. in 1.02:07,601
2. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 0,473
3. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 1,091
4. Timo Glock (Dui), BMW M4 DTM, op 1,710
5. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 4,975
6. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 10,954
7. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 11,910
8. Christian Vietoris (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 11,567

2015 Da Costa Jump
Vreugdesprong van de Portugese racewinnaar

Stand na 8 van 18 races:
1. Jamie Green, 81 punten
2. Mattias Ekström, 76
3. Pascal Wehrlein, 76
4. Edoardo Mortara, 58
5. Robert Wickens, 57
6. Bruno Spengler, 52
7. Marco Wittmann, 49
8. António Félix da Costa, 43

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet