DTM: Wickens wint opnieuw, Mercedes-Benz ijzersterk op Norisring

Net als vorig jaar won Wickens de DTM-race op zondag op de Norisring
Sinds de overwinning van Christijan Albers in 2003 is Mercedes-Benz ongeslagen in de DTM op de Norisring in Neurenberg, en ook de tweede race van dit weekeinde op het enige stratencircuit op de DTM-kalender eindigde met een overwinning voor het merk uit Stuttgart. Ditmaal was het Robert Wickens, die net als vorig jaar als winnaar in Neurenberg over de eindstreep kwam. De Duitser Christian Vietoris completeerde de Mercedes-Benz-dubbelzege met zijn tweede plaats. Spannend was de strijd om de derde plek, die BMW-rijder Bruno Spengler in de voorlaatste ronde in zijn voordeel wist te beslissen. Mattias Ekström eindigde voor Audi als vierde, waarmee Audi nog steeds op zijn eerste Norisring-zege sinds 2002 wacht. Met Pascal Wehrlein, Paul Di Resta, Gary Paffett, Daniel Juncadella en Lucas Auer op de plaatsen vijf tot en met negen volgden er nog vijf Mercedes-Benz-coureurs. De Belgische BMW-coureur Maxime Martin completeerde de top tien.
Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.
In tegenstelling tot gisteren was het vandaag stralend zonnig weer op de Norisring, zodat de in totaal 123.000 bezoekers bij het hoogtepunt van het DTM-seizoen konden genieten van een fraai spektakel. In de kwalificatietraining was het enigszins verrassend de Canadees Bruno Spengler, die de eerste pole van het seizoen voor BMW behaalde. Voor Spengler zelf was het zijn eerste pole sinds de seizoensfinale in Hockenheim 2013, voor zijn BMW Team MTEK onder leiding van onze landgenoot Ernest Knoors was het de eerste pole-position in de DTM sinds Zandvoort 2013. Daarachter volgden met Vietoris en Wickens twee Mercedes-Benz-rijders. Ekström was de best geklasseerde Audi-rijder op de vierde plaats voor de verrassend sterke Lucas Auer als vijfde.

Spengler pakte bij de start van de race de leiding voor Wickens en Vietoris. Auer passeerde Ekström bij het uitkomen van de Grundigkehre en was daarmee vierde. Voor Farfus, Glock, Götz en Rockenfeller was de race al in de eerste ronde over: Maxi Götz reed tegen Glock aan, die op zijn beurt in botsing kwam met Farfus en Rockenfeller. Allevier parkeerden ze hun auto met schade in de pits. Doordat de motorkap van Glocks auto op de baan lag, kwam de safety-car voor vier ronden de baan op. In de 14e ronde passeerde Wickens bij het aanremmen van de Dutzendteichkehre Spengler en later in de ronde verloor Spengler nog meer plaatsen aan achtereenvolgens Vietoris, Auer en Ekström. Daarmee was Spengler nog slechts vijfde.

Hier gaat het mis in de eerste bocht: Götz ramt de gele BMW van Glock, ook Farfus en Rockenfeller raken erin betrokken
Na de pitstops reed Wickens aan de leiding voor Vietoris, Ekström, Spengler, Di Resta, Wehrlein, Paffett, Juncadella, Green en Martin. In de slotfase van de race ontwikkelde zich een spannende strijd tussen Green, Martin en Auer, die binnen enkele meters van elkaar om de plaatsen negen tot en met elf vochten. In de 60e ronde passeerde Martin Green in de Grundigkehre, een ronde later deed Auer hetzelfde. Green reed daarna de pits in voor een bandenwissel en viel ver terug. Later verloor Martin zijn negende plek nog aan Auer, terwijl Spengler steeds dichterbij Ekström kwam. Twee ronden voor het einde passeerde de Canadees de Zweed en nam zo de derde plaats over.

Lucas Auer behaalde zijn eerste punten in de DTM
Vooraan zegevierde Wickens zonder gevaar, Vietoris kwam als tweede over de eindstreep. De derde plek voor Spengler betekende de eerste podiumplaats voor BMW in dit seizoen, terwijl Ekström voor Audi de kastanjes uit het vuur haalde en als enige coureur bij de thuisrace van het Beierse merk punten scoorde. Wehrlein en Di Resta wisselden – mede op advies van het team aan de pitmuur – enkele malen van positie, waarbij de Duitser uiteindelijk aan het langste eind trok (mocht trekken). Lucas Auer kreeg een pitstop-tijdstraf van vijf seconden, omdat hij in de startopstelling niet helemaal juist op de daarvoor bestemde plek stond, maar was niettemin zeer tevreden met zijn eerste kampioenschapspunten.

Podium met vlnr Vieroris, Wickens en Spengler
Uitslag:
1. Robert Wickens (Can), Mercedes-AMG C 63 DTM, 74 r. in 1.01:35,767 (gem. 165,790 km/u)
2. Christian Vietoris (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 7,239
3. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 10,975
4. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 11,595
5. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 14,956
6. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 15,378
7. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 16,098
8. Daniel Juncadella (Spa), Mercedes-AMG C 63, op 17,489
Stand na 6 van 18 races:
1. Jamie Green, 81 punten
2. Mattias Ekström, 70
3. Pascal Wehrlein, 67
4. Edoardo Mortara, 58
5. Robert Wickens, 57
6. Christian Vietoris, 36
7. Gary Paffett, 36
8. Miguel Molina, 27
9. Bruno Spengler, 27

Voor Maxime Martin restte niet meer dan de tiende plaats