DTM: Bandenloterij op Norisring, viervoudige Mercedes-Benz-zege

Pascal Wehrlein behaalde de tweede DTM-zege uit zijn loopbaan
Ondanks een stortbui net voor de start van de race koos Pascal Wehrlein voor slicks, en dat bleek uiteindelijk de juiste beslissing. De 20-jarige Mercedes-Benz-rijder kwam naar voren toen de aanvankelijk voor hem rijdende coureurs de pits in moesten voor bandenwissels en reed in de eerste van de beide races op de Norisring vervolgens de overwinning naar huis. Voor Wehrlein, afgelopen week nog in actie met de F1 op de Red Bull Ring in Spielberg, was het de tweede DTM-racezege in zijn loopbaan. Robert Wickens, Gary Paffett en Christian Vietoris maakten er een volledige top vier voor Mercedes-Benz van. BMW-rijders Bruno Spengler en Martin Tomczyk eindigden respectievelijk als vijfde en zesde, Jamie Green was op de zevende plaats de best geklasseerde Audi-coureur. De Brit blijft tevens aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.
Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.
Het weer is vrijwel altijd een factor tijdens raceweekeinden op het stratencircuit in Neurenberg, en dit jaar vormt daarop geen uitzondering. Nadat het vanmorgen flink regende, was het vanmiddag voor de kwalificatie droog en ook het circuit werd steeds droger. Zo veroverde Christian Vietoris de pole-position en maakte Gary Paffett er een volledige eerste startrij voor Mercedes-Benz van. Daarachter kwalificeerden zich Jamie Green en Paul Di Resta. Een klein halfuur voor de start van de race kwam er echter weer een hoosbui naar beneden, terwijl de auto's al op de grid stonden. Dat maakte het voor de rijders en ingenieurs lastig. Vietoris, Paffett, Di Resta, Tomczyk, Wickens, Spengler en Juncadella startten op regenbanden en waren daarmee aanvankelijk duidelijk in het voordeel.

Start in de spray, Vietoris neemt de leiding voor Paffett
Bij de start kwam Paffett beter weg, maar Vietoris pakte op weg naar de eerste bocht de leiding. Green ging wijd en viel terug, terwijl Auer werd aangetikt, Molina in de rondte tikte en met Blomqvist in aanvaring kwam. De safety car voerde de eerste drie ronden lang het veld aan, in ronde vier werd de race vrijgegeven. Vietoris leidde voor Paffett, Wickens, Di Resta, Tomczyk, Juncadella, Wehrlein, Farfus, Spengler en Rockenfeller. Voor Maxime Martin was de race in de vijfde ronde ten einde, hij parkeerde zijn BMW in de pits. In ronde elf volgde BMW-collega Blomqvist het voorbeeld van de Belg.

Green werd de best geklasseerde Audi-rijder
Aanvankelijk hadden rijders met regenbanden nog de eerste zeven plaatsen in handen, gevolgd door Wehrlein, die vanaf de vijfde plaats met slicks was gestart. In ronde 14 kwam Paffett als eerste de pits in voor de wissel naar regenbanden. Een ronde later volgden Vietoris, Wickens en Rockenfeller, in ronde 16 wisselden Di Resta en Tomczyk. Di Resta kwam een halve ronde later in botsing met Green en parkeerde daarna zijn auto in de pits en viel uit.
Vooraan het veld reed Vietoris, die de hele wedstrijd op slicks uitreed en vervolgens de overwinning veiligstelde. Achter hem wisselden de Mercedes-rijders een paar maal van positie, waarbij Wickens in de 21e ronde de tweede plaats overnam van Vietoris. De Duitser verloor twee ronden later nog een plek aan Paffett en zo bleef de rangorde ook tot het einde van de race in de 46e ronde. Wehrlein won voor Wickens, Paffett, Vietoris, Spengler, Tomczyk, Green, Farfus, Wittmann en Juncadella.

Uitslag:
1. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, 46 r. in 41:02,170
2. Robert Wickens (Can), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 0,356
3. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 0,742
4. Christian Vietoris (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 1,362
5. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 2,784
6. Martin Tomczyk (Dui), BMW M4 DTM, op 4,902
7. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 5,279
8. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 8,572