GP2: Haryanto houdt Vandoorne onverstoorbaar af in sprintrace Red-Bull-Ring, De Jong klimt naar P13

Met 28 ronden voortreffelijk verdedigend rijden heeft Rio Haryanto de GP2-sprintrace op de Red-Bull-Ring gewonnen. De Indonesiër hield de eerste helft van de race Artem Markelov af, totdat de Rus zijn geduld niet meer kon bewaren en een inhaalpoging waagde. Die mislukte, waarna Haryanto met schade de tweede helft van de race de goed gestarte Stoffel Vandoorne van het lijf moest houden. Haryanto bezweek niet onder de druk en pakte zijn tweede GP2-overwinning van het jaar en zijn carrière. Daniël de Jong moest ook met schade omgaan, maar reed een voortreffelijke race door van de 21e naar de 13e plaats te klimmen.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series
Op de 'reversed grid' van vandaag stelden Nick Yelloly en Rio Haryanto zich vooraan op, gevolgd door Rossi en Markelov. Poleman Yelloly kwam niet best weg, zodat Haryanto de kop kon pakken, terwijl Rossi zich langs de buitenkant naast Yelloly nestelde en in de eerste bocht om de Brit heen de tweede plaats wilde grijpen. Maar dat ging mis, want Yelloly had een blokkerende Markelov naast zich en wachtte iets langer met insturen. Omdat Rossi dat al wel deed, raakte Yelloly hem vol in het midden. Het resultaat: Yelloly werd de enige uitvaller van de race, Rossi viel terug naar de 13e plaats.

Na de eerste ronde leidde Haryanto voor Markelov, met daarachter de uitstekend gestarte Vandoorne (vanaf de achtste plats), Matsushita, Sirotkin, Evans, Pic en Gasly. Alex Lynn ontbrak, want die bleef stilstaan op de grid. Daarna was de Brit de snelste man van de wedstrijd: hij reed zijn race net voor de kop uit en liep steeds verder uit.
In de openingsfase schoven vooral de auto's van Racing Engineering op in het klassement. Jordan King zette Arthur Pic voor de achtste positie, terwijl Alex Rossi vier plaatsen goedmaakte en de plaats achter zijn teamgenoot innam.

Vooraan ging Haryanto goed met de druk van Markelov om, die met veruit zijn beste GP2-weekend uit zijn carrière bezig was. De tweede plaats was een absoluut topresultaat geweest voor de impulsieve Rus, maar halverwege de race kon hij zich toch niet langer beheersen. Hij dook in een half gat, dat Haryanto wijselijk nog maar iets groter maakte, om vervolgens langs (en deels via) de auto van de Indonesiër van de baan te schieten. De Russian Time-coureur viel terug naar de achtste plaats, tussen de twee coureurs van Racing Engineering in.
Nu kreeg Haryanto te maken met Stoffel Vandoorne. De Belg had in de openingsfase een afwachtende houding aangenomen, ook omdat hij van achteren niet onder druk werd gezet door teamgenoot Nobuharu Matsushita, maar nu zette hij aan. Het leek een kwestie van tijd, want Haryanto was de hele race het tempo al aan het controleren, als gevolg van een flinke flat spot na een blokkerende wiel bij het aanremmen van de tweede bocht van de wedstrijd. En nu had hij ook nog met de schade van de halve aanrijding met Markelov om te gaan.

De Campos-coureur legde echter een Aziatische onverstoorbaarheid aan de dag. Vooral bij het uitaccelereren van de tweede bocht was de Indonesiër bloedsnel, waarmee hij Vandoorne eigenlijk geen enkele reële kans gunde. Die kwam intussen zelf onder druk te staan van Matsushita, omdat die weer de hete adem van Sirotkin in zijn nek begon te voelen. Ook de Rus had zijn banden gespaard, maar voegde zich nu bij het leidende trio.
Het kon Haryanto allemaal niet deren. Tot aan de handhaafde hij zijn voorsprong van ongeveer een halve seconde. Na Vandoorne volgden Matsushita, Sirotkin, Evans, Gasly, King en Markelov als de mannen die deze ochtend punten pakten. Met zijn tweede plaats zette Vandoorne weer een grote stap naar de titel, vooral omdat Rossi deze race niet scoorde.

Daniël de Jong maakte heel wat mee in deze race. De coureur van MP Motorsport maakte een goede start vanaf de 21e plaats en lag na de eerste ronde al 16e. Daarna passeerde hij Nato, Negrão en Binder om als 13e te finishen – en dat terwijl hij moest omgaan met een kapotte voorvleugel na een lichte touché met een van de Arden-auto's. Voor de Nederlander zou je willen dat hij zo'n prestatie laat zien vanaf een hogere startpositie. Misschien lukt dat op Silverstone wel.
UPDATE: Artem Markelov is gediskwalificeerd omdat hij na afloop minder dan een liter brandstof over had in zijn tank. De Rus viel in de eerste bocht na de finish stil. Door de diskwalificatie van Markelov schuift iedereen een plaatsje op.
GP2, Red-Bull-Ring, race 2, 21 juni 2015
1. Rio Haryanto – Campos, 28 ronden, 35'57"944
2. Stoffel Vandoorne – ART – 0"450
3. Nobuharu Matsushita – ART – 0"905
4. Sergey Sirotkin – Rapax – 1"368
5. Mitch Evans – Russian Time – 3"395
6. Pierre Gasly – DAMS – 6"362
7. Jordan King – Racing Engineering – 6"722
8. Alexander Rossi – Racing Engineering – 7"929
9. Robert Visoiu – Rapax – 19"389
10. Raffaele Marciello – Trident – 19"942
11. Arthur Pic – Campos – 22"034
12. Daniël de Jong – MP – 31"108
13. Norman Nato – Arden – 31"730
14. René Binder – Trident – 34"330
15. Richie Stanaway – Status – 36"352
16. Marco Sorensen – Carlin – 37"945
17. Nathanael Berthon – Lazarus – 40"651
18. Simon Trummer – Hilmer – 42"119
19. Marlon Stockinger – Status – 59"175
20. Alex Lynn – DAMS – 1'04"756
21. André Negrão – Arden – 1'14"124
22. Julian Leal – Carlin – 1 ronde
Snelste ronde: Alex Lynn, 1'15"963
Gediskwalificeerd
Artem Markelov – Russian Time
Uitgevallen
Nick Yelloly – Hilmer
Stand kampioenschap
1.Vandoorne 155; 2.Rossi 79; 3.Haryanto 70; 4.Sirotkin 46; 5.Lynn 42; 6.Evans 35; 7.Matsushita 29; 8.Marciello, Leal 24; 10.Canamasas 23.