Sportscars: Groeten uit Le Mans 2015
Het slaaptekort is inmiddels weer enigszins aangevuld en op het rechte stuk tussen Tertre Rouge en Mulsanne rijden weer gewoon vrachtauto's en transportbusjes. Een paar dagen lang was een saai provinciestadje in West-Frankrijk het centrum van de autosportwereld. Er kwamen 263.500 bezoekers, bijna twee keer zoveel als het aantal inwoners van de stad! De strijd in de race was niet buitengewoon spannend, want vanwege uiteenlopende problemen bij de Audi's viel het 20-centimes-stuk al snel in de richting van Porsche. Maar als geheel was Le Mans natuurlijk wel weer mooi, want rondom elk team is er wel een verhaal te vertellen, elke rijder heeft zijn eigen bijzondere momenten beleefd en elke bezoeker heeft wel iets meegemaakt dat indruk maakte. Daarom is Le Mans zo geweldig. We kunnen hier slechts een poging doen om een paar van onze eigen indrukken weer te geven, want ook voor ons als verslaggevers, hoe vaak we er ook waren, blijft Le Mans uniek. Hier daarom onze persoonlijke impressie.
Tekst en foto's: René de Boer (Twitter: @renedeboer) en Mattijs Diepraam (Twitter: @mdiepraam)
ACO-voorzitter Fillon had zich op woensdagavond tussen de vrije training en de eerste kwalificatie even op het circuit mogen uitleven met een Ginetta LMP3.
Hier bericht bij over zijn ervaringen aan Scott Atherton, hoofd competitie van het Amerikaanse Tudor United SportsCar Championship.
Oud-F1-coureur David Coulthard was er ook - hier begroet de Schot Dr. Colin Kolles, die ook een F1-verleden heeft en in Le Mans met zijn eigen sportwagenteam aan de start kwam.
Nederlands onderonsje in de paddock: Toyota-teammanager John Steeghs, hoofd chassis John Litjens, oud-Le Mans-winnaar Jan Lammers en Gert Valkenburg (v.l.n.r.).
Porsche had ter hoogte van de Ford-bochten aan de buitenkant van het circuit een 'Experience Center' laten bouwen, het vierde wereldwijd in deze soort. Deze permanente accommodatie wordt gebruikt voor rijvaardigheidstrainingen en presentaties en deed gedurende het raceweekeinde dienst als hospitality voor de vele honderden gasten die door de fabrikant voor de race waren uitgenodigd.

Als het spektakel nog echt moet beginnen, zijn alleen de die-hards vroeg op de been. Zelfs zonder TK in het veld.

Poetsen, dat is vooral het donderdagochtendwerk.

Al zijn er auto's waarvan het bodywork uit zichzelf al glimt.


Een klein Frans team met opeens veel Aziatische invloeden.