DTM: 'Koning van Zandvoort' Mattias Ekström bezorgt Audi lang verwachte zege
Eindelijk de eerste Audi zege dit seizoen op Zandvoort.
Mattias Ekström is de koning van Zandvoort. Dankzij een goede strategie en het nodige geluk met niet minder dan vier safety-car-fases tijdens de race van 43 ronden zorgde de Zweed voor de zo lang verwachte eerste overwinning van het seizoen voor Audi. Voor Ekström zelf was het al zijn vierde zege op Zandvoort, waar hij eerder in 2002, 2004 en 2008 won. Voor Audi was het de achtste overwinning in 14 DTM-races op Circuit Park Zandvoort. Marco Wittmann, die al voortijdig vaststond als kampioen, eindigde met een achterstand van 7,4 seconden als tweede, waarmee hij voor zijn BMW Team RMG tevens voortijdig de titel in het DTM-teamklassement veilig stelde. Martin Tomczyk kwam als derde over de eindstreep en reed daarmee eindelijk weer eens op het podium. De best geklasseerde Mercedes-Benz-coureur was Christian Vietoris op de vijfde plaats.

Tekst: René de Boer (vanuit Zandvoort, Twitter: @renedeboer)
Foto's Willem J. Staat/Co van der Gragt
Audi-rijder Mike Rockenfeller startte vanaf de pole-position en gold zo als voornaamste kanshebber op de eerste Audi-zege, maar direct na de start hield BMW-coureur Wittmann in de Tarzan het gas erop en nam zo de leiding in de wedstrijd over. Rockenfeller sloot als tweede aan voor de goed gestarte Tomczyk. De eerste safety-car-fase was al in de vijfde ronde een feit na een crash van Adrien Tambay in de Mastersbocht. In de achtste ronde werd de race weer vrijgegeven. In de 17e ronde verremde Wittmann zich voor de Tarzanbocht, waarmee Rockenfeller de eerste plaats kon overnemen. Wittmann, die klaagde over onderstuur, reed direct daarop de pits in voor zijn eerste verplichte stop.

Christian Vietoris was de beste Mercedes-coureur.
Een ronde later crashte Farfus in de Hans-Ernst-bocht na de zijn afgeschoten door Juncadella. Dat leidde tot de tweede interventie van de safety-car. Acht ronden later was het opnieuw raakt: ditmaal door een aanrijding tussen Christian Vietoris en Nico Müller in de Gerlachbocht. Rockenfeller was op dat moment de enige die nog moest binnenkomen voor en pitstop en bandenwissel en hoewel hij aan de leiding reed, was het direct duidelijk dat daardoor alle kansen op een overwinning voor de uittredend kampioen verdwenen waren. Zeker toen in de 35e ronde een crash van Gary Paffett voor de vierde en laatste safety-car-fase zorgde.
Safetycarchauffeur Jürgen Kastenholz maakte overuren.
Wittmann leek even de beste papieren in handen te hebben, maar Ekström reed op de zachtere en aanmerkelijk snellere optiebanden en ploegde daarmee in de slotfase van de race door het veld als het spreekwoordelijke warme mes door de boter. Bij Wittmann wachtte hij een halve ronde op zijn kans en profiteerde daarop door de leiding over te nemen, waarna de Zweed zonder enig probleem de overwinning naar huis reed. Hij kwam met een comfortabele voorsprong van 7,414 seconden over de eindstreep. Wittmann hield de schade beperkt door als tweede te eindigen, voor Tomczyk en Mortara.

Nico Müller was de reden voor één van de vier safetycars.
De Italiaan hield Vietoris in diens nieuwe Mercedes op zachtere banden lange tijd op, waardoor de gehoopte podiumplaats voor Vietoris geen realiteit werd. Vietoris werd vijfde voor de Belg Maxime Martin, die met een spectaculaire actie in de slotfase de zesde plaats veroverde van Pascal Wehrlein. Die voerde als zevende een trio van Mercedes-Benz-coureurs aan, samen met Juncadella en Wickens op de plaatsen acht en negen. Timo Scheider completeerde de top tien.
Gevecht tussen Robert Wickens en Martin Tomczyk.
Uitslag:
1. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, 43 r. in 1.16:35,761 (gem. 145,074 km/u)
2. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 7,414
3. Martin Tomczyk (Dui), BMW M4 DTM, op 11,144
4. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 12,234
5. Christian Vietoris (Dui), DTM Mercedes AMG C-Coupé, op 12,730
6. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 14,260
7. Pascal Wehrlein (Dui), DTM Mercedes AMG C-Coupé, op 15,128
8. Daniel Juncadella (Spa), DTM Mercedes AMG C-Coupé, op 15,729
Emotionele ontlading bij Mattias Ekström op het podium.