DTM: Eerste pole-position voor Pascal Wehrlein na rare dag op Lausitzring

Jongste pole-sitter in de DTM: Pascal Wehrlein
Het was een rare dag voor de DTM-coureurs vandaag op de Lausitzring. In plaats van een vrije training om 10.25 uur en een om 12.35 uur, elk 60 minuten lang, was er om 16.00 uur slechts één sessie van een kwartiertje, wat de enige voorbereiding was op de kwalificatie. De reden voor deze wijziging in de planning was de dichte mist, die bijna de hele dag over de Lausitzring hing en ervoor zorgde dat de reddingshelikopter in geval van nood niet zou kunnen opstijgen. Daardoor reden pas vanaf 15.00 uur voor de eerste keer auto's op het circuit, voor de rest was het vooral wachten, wachten en wachten. Mercedes-Benz-coureur Pascal Wehrlein liet zich hierdoor niet van de wijs brengen: met een tijd van 1:17.547 minuten in de derde en beslissende kwalificatieheat was hij sneller dan de voltallige concurrentie en behaalde daarmee voor het eerst in zijn loopbaan de pole-position. Tevens is Wehrlein daarmee de jongste pole-sitter in de historie van de DTM.
Tekst: René de Boer (vanuit Klettwitz, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.
Sommigen zagen overeenkomsten met de situatie bij skiwedstrijden: dichte mist en constant verschuivingen van een mogelijke starttijd voor de sessies op de Lausitzring. Eerst met intervallen van een kwartier, dan met pauzes van een half uur. Bij skiwedstrijden volgt daarop vaak de volledige afzegging, maar gelukkig kon er op de Lausitzring in ieder geval nog worden gereden. Vooral door de motorfietscoureurs uit de IDM/Superbikes, die op het Oost-Duitse circuit in het bijprogramma rijden, want voor hen is de beschikbaarheid van een reddingshelikopter niet beslist noodzakelijk. Volgens de officiële lezing omdat een helikopter alleen wordt gebruikt voor coureurs die brandwonden oplopen, wat bij motorcoureurs minder waarschijnlijk zou zijn...
Eindelijk mochten ook de DTM-coureurs in actie komen en in de vrije training reed BMW-coureur Augusto Farfus de snelste tijd, gevolgd door merkgenoten Marco Wittmann en Timo Glock. In de kwalificatie was het echter een Mercedes-Benz-coureur, die de snelste tijd op de klokken wist te zetten. Pasal Wehrlein was in de derde en beslissende kwalificatieheat 0,057 seconde sneller dan Audi-rijder Mattias Ekström, die als tweede zijn beste kwalificatieresultaat van het seizoen behaalde. Daarachter eindigden Audi-rijders Jamie Green en Timo Scheider. Achter Mercedes-Benz-coureur Daniel Juncadella en Audi's Miguel Molina eindigde BMW-rijder Marco Wittmann, de leider in het kampioenschap, op de zevende plaats. Wittmann heeft morgen in de DTM-race op de Lausitzring aan de vierde plaats genoeg om met nog twee wedstrijden te gaan al de kampioenstitel veilig te stellen.
De kwalificatie werd in de eerste heat met de rode vlag afgebroken, nadat BMW-rijder Joey Hand van de baan was geraakt en met zijn M4 in de grindbak was blijven steken. Omdat hij daarna externe hulp nodig had om uit de grindbak te komen, werd hij uitgesloten van deelname aan de rest van de kwalificatie. De eerste heat werd daarna niet meer hervat, de resterende tijd van ruim zeven minuten werd opgeteld bij de tijd van Q2, waaraan alle rijders behalve Hand mochten deelnemen. Na afloop van Q2 gingen Timo Scheider als snelste, Ekström, Wehrlein, Juncadella, Paffett, Wittmann, Molina en Green door naar de derde en laatste sessie, waarin dus Wehrlein als snelste uit de bus kwam.

De top 3 na de kwalificatie: vlnr Ekström, Wehrlein en Green
Uitslag:
1. Pascal Wehrlein (Dui), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 1:17,547
2. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, 1:17,604
3. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, 1:17,715
4. Timo Scheider (Dui), Audi RS 5 DTM, 1:17,761
5. Dani Juncadella (Spa), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 1:17,779
6. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, 1:17,786
7. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 1:18,143
8. Gary Paffett (GBr), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 1:18,291