Formule E: Aan de vooravond van een technische evolutie of revolutie?
Dit weekend begint in China het nieuwe FIA Formule E kampioenschap waar vooral door traditionalisten en diehard Formule 1 fans nogal sceptisch tegenaan gekeken werd. Formule E is het idee van de voormalige Spaanse Europarlementariër en GP2/GP3 teameigenaar Alejandro Agag.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E
Dit weekend begint er een nieuwe autosport toekomst. Gaat de elektrische evolutie/revolutie zich voortzetten?
Aan de vooravond van een technische evolutie of revolutie?
Dit weekend begint in het Chinese Beijing het nieuwe FIA Formule E kampioenschap waar door puristen en diehard Formule 1 fans nogal sceptisch tegenaan wordt gekeken. Tot voor een jaar geleden had ik dezelfde vooroordelen. Een bezoek aan een workshop op de PMW in Keulen eind 2013 en gesprekken met een aantal mensen zorgde ervoor dat ik toch iets genuanceerder over dit onderwerp ben gaan denken. Laat ik vooropstellen dat voor mij persoonlijk niets zo mooi is als het geluid van een brullende V8 Supercar. Opkomende emoties die je kunt vergelijken met de vocale prestaties van Freddy Mercury in "We are the champions" van Queen. Onovertrefbaar. Maar de Formule E produceert haar eigen geluid. "Zelfs meer dan verwacht" zegt de Britse Virgin-coureur Sam Bird.
Helaas leven we niet in een ideale wereld. Ik ben geen milieuactivist, sta er ver vandaan zelfs, maar duidelijk is dat onze planeet bedreigd wordt. Het behoud hiervan vergt omschakelingen en nieuwe technieken. Al meer dan veertig jaar hoor ik dat de energiebronnen uitgeput zullen raken. Gelukkig is dit nog niet aan de orde. Maar het betekent wel dat er maatschappelijke veranderingen gaande zijn. "Het automotive platform gaat de komende veertig jaar totaal veranderen" was de boodschap die ik van de wijze mannen meekreeg. Of dit elektrisch of waterstof aangedreven voertuigen worden kan werkelijk niemand voorspellen. Anderzijds is Alejandro Agag duidelijk met zijn visie. Hij mikt niet op de traditionele racefans, maar een geheel nieuw publiek, dat in de grote steden elektrisch moet gaan rijden. Ook beschouwt Agag zichzelf niet als een concurrent van de Formule 1. In een documentaire op National Geographic benadrukt Agag dat hij zeker niet dezelfde fouten als A1 GP wil maken.
De Spanjaard Alejandro Agag is de grote drijvende kracht achter het Formule E project waarvoor men inmiddels drie jaar uitgetrokken heeft. De basis van de Formule E ligt op het circuit van Donington Park en verschaft inmiddels aan vele mensen werk. Agag stampte binnen jaar dit kampioenschap uit de grond waarvan het debuut morgen in het Chinese Beijing plaatsvindt.
Eendagsevenement
De Formule E wedstrijden vinden in de grote wereldsteden plaats. Om de CO2 uitstoot wereldwijd te verminderen heeft Agag bewust hiervoor gekozen. Training en kwalificatie geschieden op dezelfde dag. De kwalificatiesessie duurt slechts 55 minuten(eigenlijk 40), waarbij de auto's in vier groepen van vijf verdeeld worden. Elke groep krijgt tien minuten de tijd om een snelle tijd te realiseren. Daarbij beschikt de auto over ongeveer 270pk. De polesitter krijgt een bonus van drie punten.
Initiatiefnemer Alejandro Agag mikt niet op de traditionele fans. Hij wil een nieuw milieubewust publiek naar de sport trekken.
Betrokkenheid fans
Agag mikt vooral op de betrokkenheid van de fans. Die kunnen tot kort voor de race zorgen dat hun favoriete coureur door de organisatie wat extra kw/pk's toegewezen krijgt. In de wedstrijdmodus beschikt de auto over ongeveer 150kw/202 pk. Maar de coureur die over fanboost beschikt krijgt ongeveer vijf seconden de beschikking over 40 pk meer. Tot kort voor de wedstrijd kunnen de fans via het internet zoveel mogelijk op hun favoriete coureur stemmen. In het verleden heeft Agag al aangekondigd dat hij de fans zoveel mogelijk interactief bij zijn kampioenschap wil betrekken. En dit is nog maar het begin.
Wedstrijdmodus
De wedstrijd duurt slechts een uur. Omdat de batterijen niet in staat zijn om de volledige wedstrijdafstand af te leggen, moet er halverwege door elke coureur van auto gewisseld worden. De Brit Sam Bird verklaarde dat men ongeveer over 28KW/per uur aan energie beschikt. Dit betekent dat de coureurs tijdens de wedstrijd toch zuinig met hun batterijen moeten omgaan om de eindstreep te behalen. "Tijdens het testen op Donington hebben we verschillende strategieën geprobeerd. "Sommigen werkten, sommigen niet. Daarom moet je wel nadenken of je iemand wel of niet gaat inhalen" zegt Bird.
Van Nederlandse zijde zijn natuurlijk alle ogen gericht op Ho Pin Tung en Nelson Piquet Jr. beiden met veel Nederlandse banden.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E
Dit weekend begint er een nieuwe autosport toekomst. Gaat de elektrische evolutie/revolutie zich voortzetten?
Aan de vooravond van een technische evolutie of revolutie?
Dit weekend begint in het Chinese Beijing het nieuwe FIA Formule E kampioenschap waar door puristen en diehard Formule 1 fans nogal sceptisch tegenaan wordt gekeken. Tot voor een jaar geleden had ik dezelfde vooroordelen. Een bezoek aan een workshop op de PMW in Keulen eind 2013 en gesprekken met een aantal mensen zorgde ervoor dat ik toch iets genuanceerder over dit onderwerp ben gaan denken. Laat ik vooropstellen dat voor mij persoonlijk niets zo mooi is als het geluid van een brullende V8 Supercar. Opkomende emoties die je kunt vergelijken met de vocale prestaties van Freddy Mercury in "We are the champions" van Queen. Onovertrefbaar. Maar de Formule E produceert haar eigen geluid. "Zelfs meer dan verwacht" zegt de Britse Virgin-coureur Sam Bird.
Helaas leven we niet in een ideale wereld. Ik ben geen milieuactivist, sta er ver vandaan zelfs, maar duidelijk is dat onze planeet bedreigd wordt. Het behoud hiervan vergt omschakelingen en nieuwe technieken. Al meer dan veertig jaar hoor ik dat de energiebronnen uitgeput zullen raken. Gelukkig is dit nog niet aan de orde. Maar het betekent wel dat er maatschappelijke veranderingen gaande zijn. "Het automotive platform gaat de komende veertig jaar totaal veranderen" was de boodschap die ik van de wijze mannen meekreeg. Of dit elektrisch of waterstof aangedreven voertuigen worden kan werkelijk niemand voorspellen. Anderzijds is Alejandro Agag duidelijk met zijn visie. Hij mikt niet op de traditionele racefans, maar een geheel nieuw publiek, dat in de grote steden elektrisch moet gaan rijden. Ook beschouwt Agag zichzelf niet als een concurrent van de Formule 1. In een documentaire op National Geographic benadrukt Agag dat hij zeker niet dezelfde fouten als A1 GP wil maken.
De Spanjaard Alejandro Agag is de grote drijvende kracht achter het Formule E project waarvoor men inmiddels drie jaar uitgetrokken heeft. De basis van de Formule E ligt op het circuit van Donington Park en verschaft inmiddels aan vele mensen werk. Agag stampte binnen jaar dit kampioenschap uit de grond waarvan het debuut morgen in het Chinese Beijing plaatsvindt.
Eendagsevenement
De Formule E wedstrijden vinden in de grote wereldsteden plaats. Om de CO2 uitstoot wereldwijd te verminderen heeft Agag bewust hiervoor gekozen. Training en kwalificatie geschieden op dezelfde dag. De kwalificatiesessie duurt slechts 55 minuten(eigenlijk 40), waarbij de auto's in vier groepen van vijf verdeeld worden. Elke groep krijgt tien minuten de tijd om een snelle tijd te realiseren. Daarbij beschikt de auto over ongeveer 270pk. De polesitter krijgt een bonus van drie punten.
Initiatiefnemer Alejandro Agag mikt niet op de traditionele fans. Hij wil een nieuw milieubewust publiek naar de sport trekken.
Betrokkenheid fans
Agag mikt vooral op de betrokkenheid van de fans. Die kunnen tot kort voor de race zorgen dat hun favoriete coureur door de organisatie wat extra kw/pk's toegewezen krijgt. In de wedstrijdmodus beschikt de auto over ongeveer 150kw/202 pk. Maar de coureur die over fanboost beschikt krijgt ongeveer vijf seconden de beschikking over 40 pk meer. Tot kort voor de wedstrijd kunnen de fans via het internet zoveel mogelijk op hun favoriete coureur stemmen. In het verleden heeft Agag al aangekondigd dat hij de fans zoveel mogelijk interactief bij zijn kampioenschap wil betrekken. En dit is nog maar het begin.
Wedstrijdmodus
De wedstrijd duurt slechts een uur. Omdat de batterijen niet in staat zijn om de volledige wedstrijdafstand af te leggen, moet er halverwege door elke coureur van auto gewisseld worden. De Brit Sam Bird verklaarde dat men ongeveer over 28KW/per uur aan energie beschikt. Dit betekent dat de coureurs tijdens de wedstrijd toch zuinig met hun batterijen moeten omgaan om de eindstreep te behalen. "Tijdens het testen op Donington hebben we verschillende strategieën geprobeerd. "Sommigen werkten, sommigen niet. Daarom moet je wel nadenken of je iemand wel of niet gaat inhalen" zegt Bird.
Van Nederlandse zijde zijn natuurlijk alle ogen gericht op Ho Pin Tung en Nelson Piquet Jr. beiden met veel Nederlandse banden.