DTM: Maxime Martin pakt pole in Moskou

Voor het eerst op pole in de DTM: Maxime Martin
Als eerste Belgische coureur sinds Eric van de Poele op het circuit van Wunstorf in 1987 staat Maxime Martin morgen op de pole-position voor een DTM-race. In de derde en laatste heat van de kwalificatie voor de vijfde race van het seizoen reed de Belg met zijn BMW M4 DTM een snelste rondetijd van 1:28,619 minuten, waarmee hij 19 honderdste van een seconde sneller was dan zijn Canades BMW-merkgenoot Bruno Spengler. Voor Martin is het de eerste DTM-pole van zijn carrière, hij maakte dit jaar de overstap van de GT's naar de toerwagens. Met de Zwitser Nico Müller staat nog een DTM-debutant op de tweede startrij: Müller was in de kwalificatie de best geklasseerde Audi-coureur met de derde tijd, voor titelverdediger Mike Rockenfeller, die ietsje later exact dezelfde tijd als Müller reed.
Tekst: René de Boer (vanuit Volokolamsk, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.

Maxime Martin met de BMW M4 DTM in actie op Moscow Raceway
Nadat BMW er twee weken geleden op de Norisring niet echt aan te pas kwam, lijkt het Beierse merk in Rusland weer de nodige snelheid te hebben gevonden. In de eerste vrije training zette Marco Wittmann de snelste tijd, terwijl in de kwalificatie naast Martin en Spengler ook Augusto Farfus als zesde, Marco Wittmann als zevende en Timo Glock als tiende in de top tien reden. Voor pole-sitter Wittmann was de vreugde enorm: "Prachtig om hier bij mijn vijfde DTM-race nu al op pole te staan. De opgaande lijn zat er tijdens de afgelopen races al duidelijk in en ik ben blij dat ik dat nu met een sterk resultaat in de kwalificatie heb kunnen bevestigen. Weliswaar is de race een ander verhaal, maar het circuit ligt me en de auto doet het hier uitstekend, dus ik ben optimistisch voor morgen."

Nico Müller leverde een goede prestatie
Audi deed het met de rijders Müller, Rockenfeller en Tambay op de plaatsen drie, vier en vijf alsmede Molina en Green op de achtste en negende positie ook niet verkeerd, al dateert de laatste overwinning van het merk uit Ingolstadt inmiddels alweer van bijna een jaar geleden, destijds ook op de Moscow Raceway. "Het wordt inderdaad wel weer eens tijd dat we winnen. Het is zaak om bij de start één, en misschien wel beide auto's verder naar voren te krijgen en dan zit een goed raceresultaat er zeker in", verklaarde Dieter Gass, bij Audi verantwoordelijk voor de DTM-activiteiten.

Robert Wickens was met de 14e tijd de beste Mercedes-Benz-rijder
Voor Mercedes-Benz bleek de overwinning op de Norisring, zoals al werd verwacht, een eenmalige uitschieter, want in Moskou kwamen de C-Coupés duidelijk weer flink tijd tekort. Di Resta, Wehrlein, Paffett, Vietoris en Petrov eindigen allemaal aan de staart van het veld, alleen verstoord door BMW-rijder Martin Tomczyk, van wie we ons zo langzamerhand toch wel afvragen waarom men hem dit (en hij dit zichzelf) allemaal nog aandoet. Tot overmaat van ramp wordt Tomczyk dan ook nog eens drie plaatsen teruggezet, een straf die hij nog tegoed heeft van zijn akkefietje met Paffett op de Norisring. Iets positiever verliep de kwalificatie voor Norisring-winnaar Robert Wickens en Dani Juncadella, die op de startplaatsen 14 en 15 de best geklasseerde Mercedes-Benz-coureurs in de startopstelling zijn.
Uitslag:
1. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, 1:28,619
2. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, 1:28,638
3. Nico Müller (Zwi), Audi RS 5 DTM, 1:28,714
4. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, 1:28,714
5. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, 1:28,754
6. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, 1:28,760
7. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 1:28,844
8. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, 1:28,925