DTM: Robert Wickens heer en meester in de regen
Robert Wickens heeft eindelijk zijn lang verwachte overwinning op de Norisring te pakken. Nadat hij zich vorig jaar al als winnaar voelde, maar toch tweede bleef nadat de aanvankelijke winnaar Ekström gediskwalificeerd was, kwam de Canadees op het natte stratencircuit in Neurenberg nu wel als winnaar van de DTM-race over de eindstreep. Een enorme hoosbui een uur voor de race drukte zijn stempel op de wedstrijd, maar Wickens liet zich daardoor niet van de wijs brengen en behaalde een zuivere start-finishzege. Na zijn succes op de Nürburgring vorig jaar is het voor de Canadees de tweede overwinning in zijn DTM-loopbaan. Voor het tot dusver veel geplaagde Mercedes-Benz is het de tweede overwinning in de DTM van dit seizoen. Audi-rijder Jamie Green, op de Norisring al vier keer winnaar, eindigde ditmaal als tweede, voor zijn merkgenoten Mattias Ekström, Edoardo Mortara en Adrien Tambay. Lokale held Marco Wittmann, die achter Pascal Wehrlein als zevende over de eindstreep kwam, was daarmee de best geklasseerde BMW-rijder en behoudt tevens de leiding in de kampioenschapsstand. Joey Hand (BMW), Mike Rockenfeller en Timo Scheider (beide Audi) completeerden de top tien. Naderhand kreeg Tambay nog een straf, waardoor hij terugviel naar de negende plaats en Wittmann, Hand en Rockenfeller opschoven.
Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's Willem J. Staat.

Robert Wickens had direct bij de start een enorme voorsprong op de concurrentie. Zij liepen de achterstand niet meer in.
Zoals zovaak speelde het weer op de Norisring een belangrijke rol in de DTM-race. Eerder al waren we op het stratencircuit in Neurenberg getuige van races in zomerse hitte, maar ook zware regenval hebben we er al meegemaakt, en zo was het ook dit jaar weer in het uur voor de race. Wedstrijdleider Sven Stoppe besloot daarop om het veld achter de safety-car te laten starten, zodat de rijders de omstandigheden op de baan konden onderzoeken. Na drie ronden achter de safery-car werd de race vrijgegeven, maar aan het eind van de derde ronde kwam het tot een aanrijding tussen Jamie Green en Paul Di Resta bij het uitkomen van de Dutzendteichkehre, de laatste bocht voor start en finish. Di Resta ging in de rondte en kon daarop een goed resultaat vergeten, Green werd later door de wedstrijdleiding bestraft met een vijf-seconden-straf bij de pitstops.

De Schot Paul Di Resta was direct vanaf het begin kansloos door een actie van zijn landgenoot Jamie Green.
Wickens, die net als vorig jaar op de Norisring vanaf de pole-position startte, reed onbedreigd aan de leiding en wist in de eerste 57 ronden op het 2,3 kilometer korte circuit al een dusdanig grote voorsprong op te bouwen, dat hij ook na zijn verplichte pitstop weer als leider de baan op kwam en vervolgens de overwinning veilig kon stellen. "Dit is de kroon op een fantastisch weekeinde", straalde de Canadees. "Dank aan iedereen bij Mercedes-Benz en bij het team, die er zo hard voor heeft gewerkt dat we nu hier kunnen staan. De lichten zijn 's nachts niet uit gegaan, iedereen heeft zijn uiterste best gedaan en daaraan hebben we dit resultaat te danken." Voor Mercedes-Benz was het de 13e overwinning op de Norisring sinds de heropleving van de DTM in het jaar 2000.

Ondanks een vijf seconden straf na een incident met Paul di Resta eindigde Jamie Green toch nog als tweede voor Audi.
Audi daarentegen wacht nog steeds op de eerste overwinning in de thuisrace, op slechts een uur van het hoofdkwartier van het merk met de vier ringen in Ingolstadt. Niettemin scoorde het Beierse merk een goed teamresultaat met coureurs Jamie Green, Mattias Ekström, Edoardo Mortara en Adrien Tambay op de plaatsen twee tot en met vier. "Natuurlijk had ik graag willen winnen, maar het feit dat we hier ook in de race in de regen competitief waren, is een goed teken", zei Jamie Green, die meteen zijn spijt betuigde over het incident met Paul Di Resta in de derde ronde. "Dat was echt jammer, Paul is een goede vriend van me en dat had niet mogen gebeuren, duidelijk mijn fout", gaf hij toe. Mattias Ekström, die gisteren in de kwalificatie de zevende tijd reed, maar daarna vijf plaatsen werd teruggezet vanwege het hinderen van Pascal Wehrlein op diens snelle ronde, reed vanaf de twaalfde plaats in de startopstelling naar de derde plaats aan de finish. Ook het resultaat van Edoardo Mortara, die van de 20e naar de vierde plaats reed, mocht er zijn.

Met een zevende, later zesde, plek verstevigde Marco Wittmann zijn leiderspositie in het kampioenschap. De BMW's waren op de Norisring wat minder overtuigend.
Net als in de kwalificatie liep BMW ook in de race enigszins achter de feiten aan. Kampioenschapsleider Marco Wittmann als zevende en Joey Hand als achtste waren de enige BMW's in de top tien. Een forse teleurstelling was er voor Mercedes-Benz-rijder Christian Vietoris, die lange tijd op de tweede plaats reed, maar in de slotfase stilviel nadat het rechter achterwiel van zijn Mercedes-Benz los raakte.

Mercedes is weer helemaal terug in de DTM en dit werd duidelijk gevierd.
Wijzigingen na afloop van de race
Na de race kreeg Adrien Tambay een tijdstraf van 30 seconden als alternatief voor een drive-through vanwege het veroorzaken van een aanrijding van Pascal Wehrlein. Daardoor viel de Fransman terug van de zevende naar de negende plaats in de uitslag. Tomczyk kreeg vanwege het in de rondte tikken van Paffett bestraft met een aftrek van vijf startplaatsen voor de volgende DTM-race terwijl António Félix da Costa een tijdstraf van 30 seconden kreeg omdat hij bij gele vlaggen niet voldoende langzaam had gereden.
Gewijzigde uitslag:
1. Robert Wickens (Can), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 82 r. in 1.15:21,118 (gem. 150,175 km/u)
2. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 23,906
3. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 25,922
4. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 32,875
5. Pascal Wehrlein (Dui), DTM Mercedes AMG C-Coupé, op 44,788
6. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 46,050
7. Joey Hand (VSt), BMW M4 DTM, op 47,991
8. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 48,803
Stand na 4 van 10 races:
1. Marco Wittmann, 58
2. Edoardo Mortara, 39
3. Mattias Ekström, 35
4. Mike Rockenfeller, 35
5. Adrien Tambay, 28
6. Miguel Molina, 25
Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's Willem J. Staat.
Robert Wickens had direct bij de start een enorme voorsprong op de concurrentie. Zij liepen de achterstand niet meer in.
Zoals zovaak speelde het weer op de Norisring een belangrijke rol in de DTM-race. Eerder al waren we op het stratencircuit in Neurenberg getuige van races in zomerse hitte, maar ook zware regenval hebben we er al meegemaakt, en zo was het ook dit jaar weer in het uur voor de race. Wedstrijdleider Sven Stoppe besloot daarop om het veld achter de safety-car te laten starten, zodat de rijders de omstandigheden op de baan konden onderzoeken. Na drie ronden achter de safery-car werd de race vrijgegeven, maar aan het eind van de derde ronde kwam het tot een aanrijding tussen Jamie Green en Paul Di Resta bij het uitkomen van de Dutzendteichkehre, de laatste bocht voor start en finish. Di Resta ging in de rondte en kon daarop een goed resultaat vergeten, Green werd later door de wedstrijdleiding bestraft met een vijf-seconden-straf bij de pitstops.
De Schot Paul Di Resta was direct vanaf het begin kansloos door een actie van zijn landgenoot Jamie Green.
Wickens, die net als vorig jaar op de Norisring vanaf de pole-position startte, reed onbedreigd aan de leiding en wist in de eerste 57 ronden op het 2,3 kilometer korte circuit al een dusdanig grote voorsprong op te bouwen, dat hij ook na zijn verplichte pitstop weer als leider de baan op kwam en vervolgens de overwinning veilig kon stellen. "Dit is de kroon op een fantastisch weekeinde", straalde de Canadees. "Dank aan iedereen bij Mercedes-Benz en bij het team, die er zo hard voor heeft gewerkt dat we nu hier kunnen staan. De lichten zijn 's nachts niet uit gegaan, iedereen heeft zijn uiterste best gedaan en daaraan hebben we dit resultaat te danken." Voor Mercedes-Benz was het de 13e overwinning op de Norisring sinds de heropleving van de DTM in het jaar 2000.
Ondanks een vijf seconden straf na een incident met Paul di Resta eindigde Jamie Green toch nog als tweede voor Audi.
Audi daarentegen wacht nog steeds op de eerste overwinning in de thuisrace, op slechts een uur van het hoofdkwartier van het merk met de vier ringen in Ingolstadt. Niettemin scoorde het Beierse merk een goed teamresultaat met coureurs Jamie Green, Mattias Ekström, Edoardo Mortara en Adrien Tambay op de plaatsen twee tot en met vier. "Natuurlijk had ik graag willen winnen, maar het feit dat we hier ook in de race in de regen competitief waren, is een goed teken", zei Jamie Green, die meteen zijn spijt betuigde over het incident met Paul Di Resta in de derde ronde. "Dat was echt jammer, Paul is een goede vriend van me en dat had niet mogen gebeuren, duidelijk mijn fout", gaf hij toe. Mattias Ekström, die gisteren in de kwalificatie de zevende tijd reed, maar daarna vijf plaatsen werd teruggezet vanwege het hinderen van Pascal Wehrlein op diens snelle ronde, reed vanaf de twaalfde plaats in de startopstelling naar de derde plaats aan de finish. Ook het resultaat van Edoardo Mortara, die van de 20e naar de vierde plaats reed, mocht er zijn.
Met een zevende, later zesde, plek verstevigde Marco Wittmann zijn leiderspositie in het kampioenschap. De BMW's waren op de Norisring wat minder overtuigend.
Net als in de kwalificatie liep BMW ook in de race enigszins achter de feiten aan. Kampioenschapsleider Marco Wittmann als zevende en Joey Hand als achtste waren de enige BMW's in de top tien. Een forse teleurstelling was er voor Mercedes-Benz-rijder Christian Vietoris, die lange tijd op de tweede plaats reed, maar in de slotfase stilviel nadat het rechter achterwiel van zijn Mercedes-Benz los raakte.
Mercedes is weer helemaal terug in de DTM en dit werd duidelijk gevierd.
Wijzigingen na afloop van de race
Na de race kreeg Adrien Tambay een tijdstraf van 30 seconden als alternatief voor een drive-through vanwege het veroorzaken van een aanrijding van Pascal Wehrlein. Daardoor viel de Fransman terug van de zevende naar de negende plaats in de uitslag. Tomczyk kreeg vanwege het in de rondte tikken van Paffett bestraft met een aftrek van vijf startplaatsen voor de volgende DTM-race terwijl António Félix da Costa een tijdstraf van 30 seconden kreeg omdat hij bij gele vlaggen niet voldoende langzaam had gereden.
Gewijzigde uitslag:
1. Robert Wickens (Can), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 82 r. in 1.15:21,118 (gem. 150,175 km/u)
2. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 23,906
3. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 25,922
4. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 32,875
5. Pascal Wehrlein (Dui), DTM Mercedes AMG C-Coupé, op 44,788
6. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 46,050
7. Joey Hand (VSt), BMW M4 DTM, op 47,991
8. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 48,803
Stand na 4 van 10 races:
1. Marco Wittmann, 58
2. Edoardo Mortara, 39
3. Mattias Ekström, 35
4. Mike Rockenfeller, 35
5. Adrien Tambay, 28
6. Miguel Molina, 25