DTM: Robert Wickens en Paul Di Resta zorgen voor volledige eerste startrij Mercedes-Benz
Robert Wickens zette zijn Mercedes AMG C-Coupé op pole op de Norisring
Robert Wickens, die vorig jaar in de DTM-race op de Norisring als tweede eindigde, maar niet mocht opschuiven nadat de aanvankelijke winnaar Mattias Ekström werd gediskwalificeerd vanwege het inmiddels beruchte 'waterfles-incident', is nu opnieuw in een uitstekende uitgangspositie voor een goed resultaat in de wedstrijd van morgen. In de kwalificatie op het 2,3 kilometer korte stratencircuit in Neurenberg reed de Canadees met 47,883 seconden de snelste tijd en behaalde daarmee voor het eerst sinds Norisring vorig jaar, toen hij ook de snelste kwalificatietijd reed, weer eens een DTM-pole-position voor Mercedes-Benz. Paul Di Resta, na drie jaar afwezigheid teruggekeerd in de DTM, sloot de sessie als tweede af en maakte er daarmee zelfs een volledige eerste startrij voor het merk uit Stuttgart van. De C-Coupés blijken het op de Norisring, waar topsnelheid beslissend is, duidelijk beter te doen dan op de circuits waar eerder dit jaar gereden werd en ze er niet aan te pas kwamen. Viervoudig Norisring-winnaar Jamie Green kwalificeerde zich als derde en was daarmee de beste Audi-rijder, gevolgd door de Mercedes-coureurs Wehrlein, Paffett en Vietoris. Achter Mattias Ekström op de zevende plaats reed lokale held Marco Wittmann het beste kwaliuficatieresultaat voor BMW naar huis, de kampioenschapsleider start morgen als achtste.
Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat
Di Resta behaalde zijn beste kwalifcatieresultaat sinds zijn terugkeer in de DTM
"We hebben na de afgelopen race op de Hungaroring één dag kunnen testen, direct op maandag na de race, toen we allemaal in Hongarije gebleven zijn. Op één dag hebben we natuurlijk niet zo heel veel kunnen doen, maar we zijn toch wel optimistisch dat we een stap naar voren gemaakt hebben", zei Robert Wickens gisteren voorafgaand aan het vierde DTM-weekeinde van het seizoen. Profetische woorden, naar zou blijken, want in de beide vrije trainingen van vanmorgen (vanaf de Norisring hebben de DTM-coureurs voor het eerst sinds 2012 weer twee vrije trainingen) stonden de Mercedes-Benz-coureurs al bovenaan. In de eerste sessie reed Dani Juncadella met 48,567 seconden de snelste tijd, op zes duizendste van een seconde gevolgd door Robert Wickens, terwijl in de tweede sessie Wickens bovenaan stond met een tijd van 48,210 seconden, voor titelverdediger Mike Rockenfeller (Audi).
De top drie in de kwalificatie, vlnr Di Resta, Wickens en Green In de eerste kwalificatieheat zette Mattias Ekström de snelste tijd neer, voor Wickens, Spengler, Vietoris, Di Resta, Müller, Wehrlein, Wittmann en Tambay. Met Martin Tomczyk en António Félix da Costa (beide BMW), Edoardo Mortara en Timo Scheider (beide Audi) en Vitaly Petrov (Mercedes-Benz) waren er rijders van alle drie de merken al na de eerste sessie uit de strijd, een lot dat bij de evenementen tot nu toe in de regel alleen de Mercedes-Benz-coureurs trof.
In sessie twee was Wickens het snelst, gevolgd door Vietoris, Wehrlein, Di Resta, Green, Wittmann, Paffett en Ekström. Ditmaal was het over voor Tambay, Müller, Martin, Rockenfeller, Glock, Hand, Farfus, Spengler, Juncadella en Molina, die daarmee op de plaatsen negen tot en met 18 starten.
In de derde heat was Wickens de eerste rijder die onder de 'magische' grens van 48 seconden kwam. Dat lukte vervolgens ook Di Resta, maar Wickens sloeg terug en stelde met 47,959 en later met 47,883 seconden de pole-position veilig.
Mr. Norisring, Jamie Green, kwalificeerde zich als derde
Uitslag:
1. Robert Wickens (Can), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 47,883
2. Paul Di Resta (GBr), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 47,976
3. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, 47,995
4. Pascal Wehrlein (Dui), DTM Mercedes AMG-Coupé, 48,008
5. Gary Paffett (GBr), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 48,033
6. Christian Vietoris (Dui), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 48,033
7. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, 48,079
8. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 48,210
Lokale held Marco Wittmann was de best geklasseerde BMW-coureur in de kwalificatie