DTM: Marco Wittmann scoort overtuigende start-finishzege (lang)

Start van de race met de uiteindelijke winnaar Wittmann aan de leiding
Marco Wittmann is op dit moment in de DTM niet te stoppen. Na zijn overwinning in de seizoensouverture op Hockenheim scoorde de Beierse rijder in de derde race van het seizoen opnieuw een loepzuivere start-finishzege. In de 41 ronden lange race, waarin bandenstrategie een belangrijke rol speelde in de uitkomst, zegevierde de 24-jarige BMW-coureur voor Audi-rijder Miguel Molina, wiens tweede plaats zijn beste resultaat in zijn inmiddels vijf jaar durende DTM-loopbaan was. Bruno Spengler reed op de zachte Hankook-optiebanden een fenomenale slotfase, die hij beloond zag met de derde plaats. Wittmann neemt met zijn tweede overwinning de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over van Mike Rockenfeller, die in de slotfase op de standaardbanden geen weerwoord had tegenover de concurrentie op optiebanden en slechts als tiende eindigde. De Belgische BMW-coureur Maxime Martin reed een sterke race en scoorde als zesde zijn eerste kampioenschapspunten van het seizoen. De Mercedes-Benz-fractie daarentegen beleefde andermaal een race om snel te vergeten: net als in Hockenheim scoorde geen enkele rijder van het merk uit Stuttgart punten. De Canadees Robert Wickens was als elfde de best geklasseerde Mercedes-Benz-coureur.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.
In de race bevestigden de BMW's eens te meer de sterke vorm die het Beierse merk al in de kwalificatie leek te hebben. Wittmann en Glock startten de race respectievelijk als eerste en tweede, beide op de zachtere en daarmee snellere optiebanden. Terwijl Wittmann daarmee vlot weg kon rijden en een comfortabele voorsprong opbouwde, zodat hij ook na zijn verplichte pitstop in ronde 19 als leider in de wedstrijd weer naar buiten kwam, zat merkgenoot Glock meer in de hoek waar de klappen vielen. De Duitse oud-Formule 1-coureur, die op de Hungaroring met de Toyota in 2008 als tweede zijn eerste podiumplaats in een Grand Prix behaalde, had het gedurende de race een aantal malen aan de stok met Audi-rijder Edoardo Mortara. Daarbij kwam het meerdere malen tot contact tussen de twee concurrenten. In de slotfase viel Glock met standaardbanden verder en verder terug. In de laatste ronde raakte Glock na een hard duel in botsing met Nico Müller, die vervolgens in de rondte ging en daarna Glocks rechter achterwiel raakte. De Duitser reed daarna teleurgesteld de pits in en hield geen tastbaar resultaat over aan deze race.

Beste DTM-resultaat tot nu toe voor Miguel Molina
Voor Audi-coureur Miguel Molina was er eindelijk een keer een podiumplaats, nadat hij zowel op Hockenheim als op Oschersleben zijn snelheid niet in een goed raceresultaat kon omzetten. Op Hockenheim verloor hij zijn goede startpositie omdat de reglementair voorgeschreven dummy-televisiecamera op zijn auto ontbrak, op Oschersleben werd Molina teruggezet naar de laatste positie in de startopstelling omdat de 'endplates' op de achtervleugel van zijn Audi verder naar achteren uitstaken dan volgens de regels was toegestaan. Nu reed Molina, eerst met optiebanden en daarna met standaardbanden, een keurige race, waarin hij als tweede zijn beste DTM-resultaat tot nu toe behaalde.

Maxime Martin behaalde zijn eerste kampioenschapspunten in de DTM
Sterke slotfase Spengler, eerste punten Martin
Bruno Spengler was op optiebanden in de slotfase duidelijk de snelste BMW-rijder in het veld en begon na de pitstops zijn opmars, die hem uiteindelijk als derde nog op het podium bracht, zijn beste resultaat van het seizoen. Mortara, die in de 36e ronde van de wedstrijdleiding twee seconden langzamer moest rijden dan ervoor vanwege het bij herhaling overschrijden van de afgrenzing van de baan, eindigde na een turbulente race inclusief de nodige contactmomenten met Glock als vierde, voor zijn Franse Audi-merkgenoot Adrien Tambay. Met Maxime Martin, die als zesde zijn eerste kampioenschapspunten in de DTM scoorde, de slecht gestarte Jamie Green, António Félix da Costa en Mattias Ekström waren de posities zes tot en met negen keurig om en om verdeeld tussen BMW en Audi. Mike Rockenfeller, die een tijdlang op de vijfde plaats reed en opnieuw op weg leek naar waardevolle punten, was in de slotfase op standaardbanden te zeer in het nadeel en kwam uiteindelijk slechts als tiende over de eindstreep. Daarmee raakte hij zijn positie als kampioenschapsleider kwijt en na drie races heeft hij als tweede met 19 punten al een behoorlijke achterstand. Tegen Wittmann in zijn huidige vorm lijkt geen kruid gewassen. En dan is de volgende DTM-race op de Norisring ook nog eens in Wittmanns achtertuin, en in eerdere jaren was Wittmann in Formule 3 en Formule BMW altijd sterk op het stratencircuit in Neurenberg.

Gary Paffett werd al in de eerste ronde in de rondte getikt
Mercedes-Benz kwam op de Norisring wederom niet in het spel voor. Gary Paffett was zelfs al in de eerste ronde uitgeschakeld door toedoen van merkgenoot Christian Vietoris, die tegen de BMW van Hand botste, waardoor die Paffett in de rondte tikte. Later moest ook Vietoris met technische problemen de strijd staken. Robert Wickens reed aanvankelijk een sterke wedstrijd, maar viel in de slotfase op hardere standaardbanden alsnog buiten de top tien, waardoor er opnieuw geen enkele rijder van het merk uit Stuttgart punten wist te scoren.

Podium in Hongarije met vlnr Molina, Wittmann en Spengler
Uitslag:
1. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 41 r. in 1.08:35,291 (gem. 157,130 km/u)
2. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, op 6,615
3. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 21,842
4. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 29,960
5. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, op 30,112
6. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 30,357
7. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 34,403
8. António Félix da Costa (Por), BMW M4 DTM, op 34,560
Stand na 3 van 10 races:
1. Marco Wittmann, 50 punten
2. Mike Rockenfeller, 31
3. Edoardo Mortara, 27
4. Miguel Molina, 26
5. Adrien Tambay, 26
6. Christian Vietoris, 25

Wittmann was op de Hungaroring dit weekeinde een klasse apart