Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Vietoris behaalt eerste zege in spectaculaire regenrace

Wie dat voor de race zou hebben voorspeld, was waarschijnlijk voor gek verklaard: Christian Vietoris won vanaf de 16e startplaats de tweede DTM-race van het seizoen op het circuit van Oschersleben. In een race die vanwege de maximale tijd werd ingekort tot 44 ronden behaalde de coureur uit de Eifel niet alleen zijn eerste overwinning in de DTM, maar hielp hij ook Mercedes-Benz aan de eerste zege van het seizoen. Dat was meer dan een verrassing na de desastreus verlopen seizoensstart van twee weken geleden op het circuit van Hockenheim, waar geen enkele Mercedes-Benz zelfs maar in de punten reed. Achter winnaar Vietoris, die zijn succes te danken had aan drie safety-car-fases en een geslaagde strategie, waarbij hij na de opwarmronde direct de pits in kwam voor een wissel op regenbanden en daarmee de basis legde voor zijn overwinning, kwam titelverdediger Mike Rockenfeller als tweede en beste Audi-coureur over de eindstreep. Daarmee leidt Rockenfeller na twee races in de tussenstand van het kampioenschap. Edoardo Mortara, eveneens met Audi, eindigde als derde, voor de Schot Paul Di Resta, die met zijn Mercedes-Benz als vierde eindigde. BMW, dat met Marco Wittmann op pole goede kansen leek te maken, moest ditmaal genoegen nemen met de vijfde plaats voor Augusto Farfus als beste resultaat.

Tekst: René de Boer (vanuit Oschersleben, Twitter: @renedeboer)
Foto's Willem J. Staat

2014 Winnaar Vietoris
Verrassingswinnaar Christian Vietoris is dolblij met zijn eerste DTM-overwinning.

De opluchting was bij Axel Randolph op het gezicht te lezen. De technicus, die na het plotselinge vertrek van Gerhard Ungar opeens de leiding van het Mercedes-Benz-team van HWA in handen kreeg, kon zelf nauwelijks geloven dat de tweede race van het seizoen op het circuit van Oschersleben gelijk al voor de eerste overwinning van het jaar voor het merk met de ster zou zorgen. Ook Wolfgang Schattling, bij Mercedes-Benz Motorsport verantwoordelijk voor het DTM-project, wist nauwelijks hoe hij kijken moest. Natuurlijk, men had bij Mercedes-Benz gekregen waarop na de kwalificatie zo vurig was gehoopt: regen tijdens de race. Dat was realistisch gezien ook de enige mogelijkheid voor de rijders van de C-Coupés om na de wederom slecht verlopen kwalificatie überhaupt enige plaatsen te kunnen goedmaken.

2014 Vietoris Race
Sensationele Mercedes-overwinning op Oschersleben dankzij Christian Vietoris.

Nadat het in de ochtend telkens weer regende, leek het voor de DTM-race droog te worden, maar de realiteit pakte anders uit: net voordat de auto's zich in beweging zetten voor de formatieronde kwam er opnieuw een stortbui naar beneden, wat het voor de rijders lastig maakte, omdat ze voor de aanvankelijk opdrogende baan allemaal voor slicks gekozen hadden. Na de opwarmronde namen Mercedes-Benz-rijders Christian Vietoris en Dani Juncadella beide de gok door direct binnen te komen en op regenbanden te wisselen. Daarop moesten ze vanuit de pitstraat starten, terwijl de rest van het veld regulier vertrok.

2014 START DTM Oschersleben
Marco Wittmann nam direct de kop in Oschersleben.

Safety-car, de eerste
In de eerste acht ronden bepalen de van pole vertrokken BMW-rijder Marco Wittmann de Audi-coureurs het tempo aan de kop van het veld, met name de zeer voortvarend gestarte Adrien Tambay. Een aantal rijders spint echter van de baan, waaronder Paffett en Di Resta, een teken dat het ronde na ronde gladder wordt vanwege de regen. Aan het eind van de achtste ronde kiezen tal van coureurs eieren voor hun geld en komen de pits in voor bandenwissels: Wittmann, Tambay, Scheider, Green, Wickens, Farfus, Glock, Rockenfeller, Ekström Glock en Martin. Opmerkelijk: Farfus glijdt zelfs na de ingang van de pitstraat van het asfalt. Een ronde later komen ook Spengler, Tomczyk en Molina de pits in. Als in de tiende ronde Wickens van de baan schiet en in de bandenstapels belandt, stuurt wedstrijdleider Sven Stoppe voor de eerste keer de safety-car de baan op. Paffett is de enige die nog geen pitstop gemaakt heeft en leidt daardoor. In de 14e ronde wordt de race weer vrijgegeven. Wittmann verremt zich in de eerste bocht en valt terug. Paffett en Glock raken ook van de baan. Glocks BMW staat vast in het grid, waardoor opnieuw de safety-car wordt ingezet.

2014 Safety car
De eerste safety-car-fase bleef niet lang uit.

De herstart volgt in ronde 18 met Tambay aan de leiding voor Scheider, Green, Félix da Costa, Spengler, Wittmann, Tomczyk, Mortara, Hand en Farfus. Green is duidelijk snel en neemt in de 21e ronde de leiding over. Vervolgens bouwt hij binnen vier ronden een voorsprong van meer dan negen seconden (!) op Tambay op. In de 27e ronde is het weer raak: ditmaal crasht Wehrlein van de baan, waarop wederom de safety-car in actie moet komen. De neutralisatie duurt vijf ronden. Inmiddels is al duidelijk dat de race over de maximale tijdsduur van 75 minuten verreden gaat worden. Green leidt voor Tambay, Spengler, Tomczyk, Scheider en Hand, maar tal van rijders moeten nog naar binnen voor hun verplichte pitstop, omdat de wissel op regenbanden voor vrijwel iedereen al had plaatsgevonden voordat het tijdsvenster voor de pitstops geopend was.

2014 Juncadella Off
Juncadella is hem even kwijt en Petrov zou er even op inrijden. Beiden konden hun weg vervolgen.

Perfecte prestatie
Nadat vrijwel alle coureurs vooraan het veld tussen de 34e en 39e ronde hun stop maken, komt Vietoris aan de leiding: samen met de inmiddels uitgevallen Juncadella is hij immers de enige die al op regenbanden reed. In de resterende vijf ronden tot aan het verstrijken van de maximale duur zette Rockenfeller de leidende Vietoris weliswaar fors onder druk, maar de Mercedes-Benz-rijder maakte geen fouten en reed eindelijk zijn eerste overwinning in de DTM naar huis, nadat hij vorig jaar al vier keer derde werd. "Een perfecte prestatie, heel veel dank aan de mensen van het team", straalde Vietoris. Rockenfeller eindigde als tweede, voor zijn merkgenoot Edoardo Mortara die na een lastig seizoen vorig jaar eindelijk ook weer eens op het podium stond. Na een keurige inhaalrace vanaf de 20e startplaats werd Paul Di Resta als vierde geklasseerd, voor de Oschersleben-winnaar van vorig jaar, Augusto Farfus, en de Audi-rijders Miguel Molina en Timo Scheider. Gary Paffett eindigde als achtste en was daarmee de derde Mercedes-Benz-rijder in de top tien. Daarvan hadden zelfs de meest optimistische geesten bij het merk uit Stuttgart voor de race niet durven dromen...

2014 Farfus Race
Farfus was de beste BMW-coureur.

Uitslag:
1. Christian Vietoris (Dui), DTM Mercedes AMG C-Coupé, 44 r. in 1.15:28,785 (gem. 129,272 km/u)
2. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 0,674
3. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 7,769
4. Paul Di Resta (GBr), DTM Mercedes AMG C-Coupé, op 8,906
5. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 9,326
6. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, op 13,051
7. Timo Scheider (Dui), Audi RS 5 DTM, op 20,503
8. Gary Paffett (GBr), DTM Mercedes AMG C-Coupé, op 20,597

2014 Vietoris Achter
Vietoris hier zelfs nog achter Rockenfeller.


Stand na 2 van 10 races:
1. Mike Rockenfeller, 30 punten
2. Christian Vietoris en Marco Wittmann, elk 25
4. Mattias Ekström, 18
5. Adrien Tambay, 16
6. Edoardo Mortata, 15

2014 Toni Mathis
De vreugde bij de Mercedes-mensen is enorm. Let maar eens op het gezicht van fitnesstrainer Toni Matthis (tweede van links).






Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet