DTM: Miguel Molina snelste in kwalificatie Oschersleben
Miguel Molina start morgen op het circuit van Oschersleben vanaf de pole-position voor de tweede DTM-race van het seizoen. In totaal is het de derde DTM-pole voor de Spanjaard, die voor dit seizoen de overstap maakte van het Audi Sport Team Phoenix naar het Team Abt Sportsline. Naast Molina op de eerste startrij staat Marco Wittmann, die met zijn RMG-BMW twee weken geleden de eerste race van het seizoen op de Hockenheimring Baden-Württemberg op zijn naam schreef. Ook de tweede startrij bestaat uit een Audi en een BMW: de Fransman Adrien Tambay, die in Hockenheim op pole startte, vertrekt ditmaal als derde, gevolgd door de Portugees António Félix da Costa voor het BMW_Team MTEK. Daarachter volgen Audi-coureurs Timo Scheider en Mike Rockenfeller, BMW-rijder Bruno Spengler en Audi-man Edoardo Mortara, De Braziliaanse BMW-coureur Augusto Farfus werd in de tweede kwalificatie net uit de top acht gekegeld en vertrekt daarmee als negende, één plaats voor Pascal Wehrlein, die met zijn tiende startplaats de best geklasseerde Mercedes-Benz-coureur in de startopstelling is.
Tekst: René de Boer (vanuit Oschersleben, Twitter: @renedeboer)
Foto's Willem J. Staat

Grote vreugde bij de Spaanse polesitter Miguel Molina.
Opmerkelijk is het verschil in rondetijden tussen pole-sitter Molina en de als tweede geklasseerde Wittmann in de derde en beslissende kwalificatieheat: Molina, die eerder in Q1 al de snelste tijd van de in totaal 23 coureurs op de klokken wist te zetten, reed met 1:20,007 minuten de snelste ooit gereden rondetijd van een DTM-auto op het circuit van Oschersleben in zijn huidige configuratie (na de verbouwing van 2006), en was daarmee niet minder dan 0,509 seconden sneller dan Witmann, wat in de DTM een uitzonderlijk groot verschil is. De marge tussen Wittmann en de als derde geklasseerde Tambay daarentegen was met drie duizendste van een seconde meer zoals in de DTM gebruikelijk is. De tijden van Wittmann, Tambay, Félix da Costa, Scheider, Rockenfeller en Spengler op de plaatsen twee tot en met zeven lagen slechts 0,19 seconden uit elkaar, alleen Mortara als achtste lag weer een halve seconde achter Spengler.

Molina tijdens zijn spectaculaire run.
In de eerste kwalificatie was Molina het snelst, gevolgd door Tambay, Green, Ekström, Spengler, Rockenfeller, Wittmann, Mortara, Scheider en Müller. BMW-rijder Timo Glock werd na het vallen van de finishvlag nog uit de top 18 verdrongen door Gary Paffett, die daarmee de eer voor Mercedes-Benz nog enigszins wist te redden, al waren er bij de vijf coureurs die al na Q1 werden uitgeschakeld, opnieuw vier Mercedes-Benz-rijders waren: Robert Wickens, Paul Di Resta, Dani Juncadella en Vitaly Petrov. De Rus ging tijdens de kwalificatie opnieuw in de rondte bij het aanremmen van de eerste bocht, iets wat hem vanmorgen in de vrije training ook al twee keer overkwam. Timo Glock spinde eveneens, maar verklaarde zijn 360-graden-slip door het feit dat bij hem plotseling de stuurbekrachtiging uitviel. "Dat probleem trad al eerder op, maar we dachten dat het verholpen was nadat alle wezenlijke onderdelen waren vervangen. Dat was dus blijkbaar niet voldoende. Hopelijk kan ik morgen wel gewoon in de race starten", aldus de oud-Formule 1-coureur.

Wittmann gaf ook werkelijk alles.
In de tweede heat reed Adrien Tambay met 1:20.011 minuten de snelste tijd, gevolgd door Molina, Wittmann, Félix da Costa, Spengler, Rockenfeller, Mortara en Scheider. Evenals twee weken geleden in Hockenheim slaagde geen van de Mercedes-Benz-coureurs erin om Q3 te bereiken, want voor de nog resterende rijders Wehrlein, Vietoris en Paffett was de kwalificatie na de tweede heat over. Ook Augusto Farfus, Jamie Green, Mattias Ekström, Martin Tomczyk, Maxime Martin, Nico Müller en Joey Hand waren na afloop van de tweede heat klaar.

Molina wordt na afloop geïnterviewd door ARD-presentator Christian Dexne, rechts Norbert Haug, die dit seizoen als autosport-expert voor de Duitse zender werkt.
Uitslag:
1. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, 1:20,007
2. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 1:20,516
3. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, 1:20,519
4. António Félix da Costa (Por), BMW M4 DTM, 1:20,582
5. Timo Scheider (Dui), Audi RS 5 DTM, 1:20,668
6. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, 1:20,676
7. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, 1:20,703
8. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, 1:21,113

Pascal Wehrlein was met een tiende plek de beste Mercedes-coureur.
Tekst: René de Boer (vanuit Oschersleben, Twitter: @renedeboer)
Foto's Willem J. Staat
Grote vreugde bij de Spaanse polesitter Miguel Molina.
Opmerkelijk is het verschil in rondetijden tussen pole-sitter Molina en de als tweede geklasseerde Wittmann in de derde en beslissende kwalificatieheat: Molina, die eerder in Q1 al de snelste tijd van de in totaal 23 coureurs op de klokken wist te zetten, reed met 1:20,007 minuten de snelste ooit gereden rondetijd van een DTM-auto op het circuit van Oschersleben in zijn huidige configuratie (na de verbouwing van 2006), en was daarmee niet minder dan 0,509 seconden sneller dan Witmann, wat in de DTM een uitzonderlijk groot verschil is. De marge tussen Wittmann en de als derde geklasseerde Tambay daarentegen was met drie duizendste van een seconde meer zoals in de DTM gebruikelijk is. De tijden van Wittmann, Tambay, Félix da Costa, Scheider, Rockenfeller en Spengler op de plaatsen twee tot en met zeven lagen slechts 0,19 seconden uit elkaar, alleen Mortara als achtste lag weer een halve seconde achter Spengler.
Molina tijdens zijn spectaculaire run.
In de eerste kwalificatie was Molina het snelst, gevolgd door Tambay, Green, Ekström, Spengler, Rockenfeller, Wittmann, Mortara, Scheider en Müller. BMW-rijder Timo Glock werd na het vallen van de finishvlag nog uit de top 18 verdrongen door Gary Paffett, die daarmee de eer voor Mercedes-Benz nog enigszins wist te redden, al waren er bij de vijf coureurs die al na Q1 werden uitgeschakeld, opnieuw vier Mercedes-Benz-rijders waren: Robert Wickens, Paul Di Resta, Dani Juncadella en Vitaly Petrov. De Rus ging tijdens de kwalificatie opnieuw in de rondte bij het aanremmen van de eerste bocht, iets wat hem vanmorgen in de vrije training ook al twee keer overkwam. Timo Glock spinde eveneens, maar verklaarde zijn 360-graden-slip door het feit dat bij hem plotseling de stuurbekrachtiging uitviel. "Dat probleem trad al eerder op, maar we dachten dat het verholpen was nadat alle wezenlijke onderdelen waren vervangen. Dat was dus blijkbaar niet voldoende. Hopelijk kan ik morgen wel gewoon in de race starten", aldus de oud-Formule 1-coureur.
Wittmann gaf ook werkelijk alles.
In de tweede heat reed Adrien Tambay met 1:20.011 minuten de snelste tijd, gevolgd door Molina, Wittmann, Félix da Costa, Spengler, Rockenfeller, Mortara en Scheider. Evenals twee weken geleden in Hockenheim slaagde geen van de Mercedes-Benz-coureurs erin om Q3 te bereiken, want voor de nog resterende rijders Wehrlein, Vietoris en Paffett was de kwalificatie na de tweede heat over. Ook Augusto Farfus, Jamie Green, Mattias Ekström, Martin Tomczyk, Maxime Martin, Nico Müller en Joey Hand waren na afloop van de tweede heat klaar.
Molina wordt na afloop geïnterviewd door ARD-presentator Christian Dexne, rechts Norbert Haug, die dit seizoen als autosport-expert voor de Duitse zender werkt.
Uitslag:
1. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, 1:20,007
2. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 1:20,516
3. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, 1:20,519
4. António Félix da Costa (Por), BMW M4 DTM, 1:20,582
5. Timo Scheider (Dui), Audi RS 5 DTM, 1:20,668
6. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, 1:20,676
7. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, 1:20,703
8. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, 1:21,113
Pascal Wehrlein was met een tiende plek de beste Mercedes-coureur.