Retro: Groeten vanaf de Historic Zandvoort Trophy
Het nationale raceseizoen ging afgelopen weekend voor menig historisch racer van start, al hadden de youngtimers van het YTCC in april al een optreden op Hockenheim achter de rug. Op de Historic Zandvoort Trophy openden de Nederlandse kampioenschappen voor GT's en toerwagens tot 1966 en van 1966 tot 1981 hun nieuwe racejaar, met mooie volle velden. Er werd nog een flinke scheut Engelse gravy over de Hollandse piepers gegoten, in de vorm van de Britse Morgan Aero Cup en op zondag Great British, waar heel wat clubs van Britse auto's op afkwamen. Een primeur was er voor de Marcel Albers Memorial Trophy, waarmee het Kent-tijdperk uit de Formule Ford opnieuw in leven werd geroepen. Een sfeerimpressie.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam en Erik van der Schaaff
Vandaag is Michel Oprey 76 jaar oud geworden. Oprey heeft het autosport-hart op de juiste plaats en is nog altijd zeer verdienstelijk actief als coureur, zoals afgelopen weekend tijdens de races van de Historic Zandvoort Trophy, waar hij in actie kwam in zijn fraaie Shelby.
Alle medewerkers van AUTOSPORT.NL wensen Michel een hele fijne dag en feliciteren hem van harte met zijn verjaardag.
Geen last van slinkende velden bij de 'ouwe meuk'. In de strijd om het Nederlands Kampioenschap voor Historische Toerwagens en GT's (HTGT) van vóór 1966 kwamen ruim 40 auto's aan de start.
Het prachtige weer gaf een ieder een mooi kleurtje, al klaagde deze rijder over het feit dat hij de hele race had zitten klappertanden. Niet van de kou maar door de platte kanten op zijn voorbanden... Leonard Stolk was in zijn Porsche overigens wel bijna het hele weekend ongenaakbaar in het Nederlands Kampioenschap voor GT's & Touring Cars (GT&TC) voor auto's tussen 1966 en 1981, met een tweede plaats op zaterdag en twee overwinningen op zondag. Zijn Porsche-rivaal Jan van Elderen (in de blauwe RS achter Stolk) won de race van zaterdag.
De kille noordenwind maakte er af en toe wel frisse lentedagen van. Een frisse lente met opnieuw gedempt geluid, want de onverbiddelijke grens van 92 dB gold ook voor de twee niet-geluiddagen van de Historic Zandvoort Trophy. Met diverse creatieve oplossingen – de een eleganter dan de andere – gaven de deelnemers wederom gehoor aan de strenge geluidseisen, waarbij de opmerkelijke donderbus achter op de GT40 van Eiso Bergsma en Roland Zoomers (juist tégen het donderen dus) de kroon spande. "We begonnen met 108 dB. We probeerden het eerst met kromme uitlaten", zo was de uitleg, "maar toen zaten we nóg op de 102 dB..."
Het geluid bepaalde wel het raceverloop van de tweede race voor het NK HTGT. Op zaterdag was gastrijder David Hart moeiteloos onoverwinnelijk geweest in zijn Cobra en op zondag was hij opnieuw op weg naar de zege. De wedstrijdleiding hield hem nu echter drie keer de 'meatball' voor vanwege geluidsoverschrijdingen. Hart ging daarop weliswaar van het gas af bij het meetpunt, maar kwam niet naar binnen – wat toch de bedoeling is van die vlag. Daarop zat er weinig anders op dan Hart de zwarte vlag te tonen. Roman Caresani, op zaterdag nog op 40 seconden van Hart als tweede geëindigd, kreeg de zege in de schoot geworpen.
Hart reed één snel rondje en zette daarmee de pole voor de eerste HTGT-race. Toch ging het niet van een leien dakje. Hier in de Kumhobocht, vlak voordat deze foto werd genomen, ging hij even dwars met blokkerende remmen. "Nee, het ging helemaal niet, joh!" zei hij na afloop. "Ik had gevraagd of de rembalans wat naar achteren mocht, maar hij was juist naar voren gezet..."
Winnen deed je op zaterdag met één lamp minder. David Hart reed met één koplamp naar de overwinning in het HTGT. Martin Bijleveld won in dezelfde wedstrijd de toerwagenklasse met één achterlicht minder. Zie hieronder voor de reden...
Bijleveld aan de slag met de hamer om het flink gedeukte zijscherm van de Falcon van hemzelf en Jaap van der Ende provisorisch terug in zijn vorm te tikken. Bijleveld had het aan zichzelf te wijten, vond hij. "Ik zag bij de Duitse Falcon van Norbert Gross een gat dat er opeens niet meer was..." Het achterlicht dat hij op de baan achterliet, was nog de minste schade.
Hans Hugenholtz werd op zondag derde, maar verscheen op zaterdag niet aan de start. De hele middag probeerde hij de Mustang aan de praat te krijgen waarmee hij op Goodwood successen vierde en die de Spa Six Hours van 2007 won. Hier draagt David Hart een paar suggesties aan op het moment dat Hugenholtz het even niet meer weet.