Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: BMW-coureur Marco Wittmann behaalt eerste DTM-zege

Marco Wittmann heeft zijn eerste overwinning in de DTM te pakken. Op de Hockenheimring Baden-Württemberg, waar de BMW-rijder een jaar geleden zijn eerste DTM-race reed, zegevierde de jonge Duitser nu in de eerste race van het nieuwe seizoen. In de 42 ronden lange wedstrijd eindigde Mattias Ekström na een harde strijd met zijn Franse Audi-merkgenoot Adrien Tambay als tweede. De inhaalactie van Ekström op zijn Abt-teamgenoot, die vanaf de pole-position was gestart, zorgde voor wat gefronste wenkbrauwen. Tambay eindigde als derde voor titelverdediger Mike Rockenfeller en een kwartet van BMW-rijders met Timo Glock, Bruno Spengler, Martin Tomczyk en Augusto Farfus. Na een aanrijding met Farfus in de slotronde eindigde Audi-coureur Timo Scheider als negende, de Amerikaanse BMW-coureur Joey Hand behaalde als tiende het laatste kampioenschapspunt. Evenals gisteren in de kwalificatie kwamen de Mercedes-Benz-coureurs on de slotfase op de hardere standaardbanden van DTM-bandenpartner Hankook niet uit de verf. Zo was Pascal Wehrlein op de elfde plaats de best geklasseerde Mercedes-Benz-rijder, geen van de zeven coureurs met een C-Coupé eindigde op Hockenheim in de punten.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's Willem J. Staat.

2014 Wittmann  beslissend moment
Het beslissende moment in de wedstrijd. Wittmann gaat definitief aan Tambay voorbij.

Waar eind vorig seizoen de glansrijke carrière van de BMW M3 DTM eindigde met een overwinning voor Timo Glock, begon de loopbaan van de nieuwe BMW M4 DTM op dezelfde wijze. Niet alleen voor Marco Wittmann, die vorig jaar promoveerde van test- en ontwikkelingsrijder naar vaste racecoureur bij BMW, maar ook voor het RMG-team van Stefan Reinhold was de overwinning op Hockenheim de eerste zege in de DTM. Bij de start viel de Duitse coureur terug naar de derde plaats achter Tambay en Spengler, maar nog in de openingsronde stak hij Spengler alweer voorbij en in de derde ronde was Tambay zijn leidende positie aan Wittmann kwijt. Ook de pitstop verliep voor Wittmann zonder problemen: hij bleef aan de leiding en reed vervolgens de overwinning naar huis.

Tambay leek op weg naar een zekere tweede plaats, maar een aanvallend rijdende Mattias Ekström, in de tweede helft van de race op de zachtere en daarmee snellere optiebanden, passeerde de Fransman met een gewaagde actie uit de slipstream in de laatste bocht in de voorlaatste ronde. Daarbij beschadigde Ekström de linker voorkant van zijn auto, maar hij kon toch de finish bereiken en eindigde zo als tweede voor zijn Franse merk- en teamgenoot. Met een keurig gereden inhaalrace vanaf de tiende startplaats deed Mike Rockenfeller het uistekend: hij werd beloond met de vierde plaats.

2014 Da Costa Race
Prachtige wedstrijd van MTEK-debutant Da Costa die door Timo Scheider werd uitgeschakeld.

De beide coureurs van het BMW Team MTEK kwamen aanvankelijk ook sterk voor de dag. António Félix da Costa reed een tijdlang in de top vier, maar kwam in botsing met Timo Scheider, kreeg daarvoor een drive-through penalty en parkeerde uiteindelijk zijn auto in de garage. Zo bleef de Portugese debutant onbeloond. Timo Glock daarentegen eindigde op het circuit waar hij vorig najaar de finale won als vijfde en was daarmee de op één na beste BMW-rijder. Timo Scheider zat duidelijk in de hoek waar de klappen vielen, want niet alleen botste hij met Félix da Costa, in de slotronde werd hij ook nog eens in de rondte geduwd door Farfuzs, waardoor hij slechts als negende eindigde.


2014 Mercedes rijders discussie na afloop
Heftige discussie bij de Mercedes-coureurs na afloop.

De Mercedes-Benz-coureurs, ronduit teleurstellend in de kwalificatie van gisteren, deden het in de beginfase van de race op de zachtere en snellere optiebanden opmerkelijk goed. Vooral de opmars van Robert Wickens, die opklom tot de zesde plaats, was opzienbarend, maar na de pitstops waren de coureurs van het merk uit Stuttgart met de hardere standaardbanden nergens meer en zo kwam het dat er geen enkele Mercedes-Benz-rijder punten wist te scoren op Hockenheim, dat jarenlang als "Mercedes-circuit" bekendstond. Teleurstellend verliep het DTM-debuut voor onze zuiderbuur Maxime Martin.

2014 Ekstrom
Sterke wedstrijd van Mattias Ekström.

Aanvankelijk reed hij keurig in het middenveld mee, maar bij de pitstop werd het linker voorwiel van zijn BMW M4 niet goed bevestigd, waardoor de auto teruggeduwd moest worden. Bovendien was er sprake van een 'unsafe release', want Martin kwam bij het wegrijden bijna in botsing met de achteropkomende Juncadella. Daarvoor kreeg hij nog een keer een 'drive-through' en eindigde zo als 20e en laatste geklasseerde rijder. Drie coureurs haalden de eindstreep niet: Green strandde na een aanrijding in de eerste ronde, Da Costa hield het na de bovengenoemde problemen voor gezien en Mortara verloor zijn top-vijf-klassering vanwege een klapband in de slotfase.

2014 Wittmann Winner
Marco Wittmann dolblij na zijn eerste overwinning.

Uitslag:
1. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 42 ronden
2. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 12,8
3. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, op 14,8
4. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 17,5
5. Timo Glock (Dui), BMW M4 DTM, op 21,7
6. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 23,5
7. Martin Tomczyk (Dui), BMW M4 DTM, op 24,0
8. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 24,9







Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet