Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Simon Knap wint hoofdrace na tal van straffen


Tal van straffen vanwege te korte pitstops
In de 14e ronde voert Van der Ende het tempo iets meer op en vergroot zijn voorsprong op Knap tot 1,832 seconden. Euser heeft het gat naar Phil Bastiaans op de derde plaats dichtgereden. Even later wordt het aantal auto’s ‘under investigation’ uitgebreid naar de startnummers 3 (Freebird/Euser), 9 (Bruynooghe/Van Beuren), 19 (Van Genderen/Braams), 34 (Kamphues/Stox) en 63 (Bleekemolemn/Van der Kolk). Al deze teams, plus de nummer 1 (Bastiaans/Lammers) krijgen een ‘stop-and-go-penalty’ opgelegd, omdat ze tijdens de pitstop niet lang genoeg hebben stilgestaan. Van der Ende/Huisman krijgen een ‘drive through’ vanwege de start van Duncan Huisman, die volgens de wedstrijdleiding niet conform de reglementen was.

Bastiaans komt binnen aan het einde van ronde 16, Van der Ende komt een ronde later de pitstraat in. Euser heeft een lekke linker achterband en rijdt ook de pits in, maar treedt niet zijn straf aan en moet daarom nog een keer binnenkomen.Zo krijgt Simon Knap zonder al teveel problemen de leiding in handen. Verheul schuift door naar de tweede plaats, terwijl Van der Ende na zijn straf als derde weer de baan op komt, gevolgd door Henry Zumbrink in de PS-Porsche. Aan het einde van ronde 20 komen Van der Kolk en Braams binnen, waarmee alleen Euser nog een stop moet maken.

Zonder problemen rijdt Simon Knap de overwinning naar huis, gevolgd door Jan-Joris Verheul en Ricardo van der Ende. Zumbrink eindigt als vierde, gevolgd door Bastiaans, Bernhard van Oranje, Peter van der Kolk, Peter Stox, Philip van Beuren en Luc Braams. In de laatste ronde strandt Dennis Nieuwenhuis nog in het grind van de Kumhobocht.

480_knap_blij_1989

Knap: "Compliment voor ons hele team"

Winnaar Simon Knap verklaarde: “Mijn start was goed. Toen de pitwindow open ging besloot ik door te rijden, ik denk dat ik als laatste mijn pitstop heb gemaakt. Eenmaal op de baan zag ik dat ik achter Ricardo zat. Het pakte voor mij helemaal goed uit toen Ricardo weer de pitstraat inreed en ik dus de leiding in de race in handen kreeg. De nieuwe banden waarmee we nu voor rijden zijn een hele verbetering. Super dat we deze race gewonnen hebben, een compliment voor ons hele team, waar keihard gewerkt wordt voor dit succes.”

480_retera_gras_6889

Verheul: "Een van de snelste auto's op de baan"
Dennis Retera zei: “De start was erg rommelig en in de eerste ronde zaten we zo dicht op elkaar dat ik even naast de baan kwam, waardoor ik wat plekken verloor. Daarna kwam de safetycar-situatie en ben ik niet meer aan racen toe gekomen.” Zijn teamgenoot Jan-Joris Verheul vulde aan: “We zijn weliswaar door de straffen van anderen naar voren gekomen, maar we waren ook één van de snelste auto’s op de baan. De samenwerking met Dennis verloopt uitstekend, we zijn echt een hecht team en we weten telkens een podium te scoren.”

480_huisman_pakt_kop_8757

Duncan Huisman: “De start verliep erg gek. Ik heb geleerd dat je bij een rollende start een normale snelheid moet aanhouden en ik heb zeker geen gas gegeven, maar toch kwam ik voor Jan Lammers. Echt waardeloos dat we daarvoor een straf kregen, ik zou het wel eens terug willen zien op de beelden. Maar ja, we kunnen er wel een zaak van maken en dan kost het allemaal erg veel tijd en geld. De overwinning krijgen we er echter nooit mee terug. Ik begrijp niet goed waarom men ons niet heeft door laten rijden, een tijdstraf achteraf had toch ook gekund?” En tenslotte het commentaar van Ricardo van der Ende: “Bij de wissel zagen we dat Simon Knap twee nieuwe banden plaatste, dat hadden wij niet gedaan. Toen ik twee ronden voor hem kon blijven wist ik dat zijn piek voorbij was dacht ik dat de race in de knip was. En toen kwam onverwachts die straf. Ik ben natuurlijk niet blij, maar we hebben tenminste nog een derde plek behaald. Op naar de volgende race maar weer.”

480_porsche_bmw_2_8759

Lammers' visie

Jan Lammers wilde ook nog wel even zijn visie geven op het startincident: "In het reglement staat heel duidelijk dat als de safety-car weg is, de auto op pole die functie overneemt en daarbij een snelheid tussen de 60 en 80 km/u moet aanhouden. Dat is precies wat ik heb gedaan. Ik zag Duncan echter bij me wegrijden en was helemaal verbaasd, maar een blik op de snelheidsmeter wees uit dat ik toch echt 80 reed. Voor mij was het overduidelijk. En dat ze dan zo'n in verhouding lichte straf krijgen..."

Uitslag:
1. Simon Knap, BMW M3 GT4, 22 r. in 50:34,000 (gem. 112,431 km/u)
2. Dennis Retera/Jan Joris Verheul, Aston Martin Vantage GT4, op 7,040
3. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 14,141
4. Mathijs Harkema/Henry Zumbrink, Porsche 997 GT4, op 24,595
5. Jan Lammers/Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 38,948
6. Pieter Christiaan van Oranje/Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 52,564
7. Jeroen Bleekemolen/Peter van der Kolk, Corvette C6, op 1:10,830
8. Rob Kamphues/Peter Stox, BMW M3 GT4, op 1:17,395
9. Wim van Genderen/Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 1:26,997
10. Eric Bruynoghe/Philip van Beurden, Porsche 997 GT4, op 1:28,866
11. Sjaco Griffioen/Dennis Nieuwenhuis, Porsche 997 GT4, op 1 ronde
12. Dick Freebird/Cor Euser, Lotus Evora, op 1 ronde

Stand:
1. Jan Joris Verheul, 46 punten
2. Jeroen Bleekemolen, 42
3. Simon Knap, 41
4. Dennis Retera, 36



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet