Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Audi wereldkampioen na waterballet in Fuji

480-safetycar-fuji-dppi

Toyota heeft in een bizar verlopen wedstrijd op het circuit van Fuji de eerste overwinning behaald in het lopende FIA World Endurance Championship seizoen. Door extreem slecht weer werd de race vroegtijdig afgebroken en werd er geen enkele ronde op racesnelheid afgelegd.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: DPPI/WEC

Door de slechte weersomstandigheden gingen enkele coureurs onderweg naar de grid al van de baan en daarop besloot de wedstrijdleiding de race van achter de safety car aan te vangen. De Toyota TS030-Hybrid met startnummer 8 was niet op tijd de pits uit en moest met een ronde achterstand achteraan het veld aansluiten.

Na 18 minuten rijden bleek dat de condities alleen maar slechter werden en werd besloten de wedstrijd stil te leggen. Alle auto's werden achter de safety car op het rechte stuk neergezet en men besloot te wachten op een verbetering van het weer. Deze verbetering kwam echter niet waarop wedstrijdleider Eduardo Freitas na ruim anderhalf uur besloot de klok stop te zetten.

480-audi-fuji-dppi

Om zes uur Nederlandse tijd (13 uur in Fuji) werd besloten dat een half uur later de wedstrijd achter de safety car zou worden hervat. Vrijwel direct na de hervatting kwam André Lotterer de pits in voor reparaties aan de airbox. Om geen ronde te verliezen werd Lotterer net voordat het veld weer langs start-finish kwam naar buiten gestuurd, om vervolgens direct weer binnen te komen voor verdere reparaties. Kazuki Nakajima kreeg hierdoor de leiding in zijn schoot geworpen.

20 minuten na de herstart werd de wedstrijd opnieuw stilgelegd vanwege de slechte weersomstandigheden. Na weer ruim anderhalf uur stil te hebben gestaan reden de auto's vervolgens nog één ronde waarna de race na 16 ronden definitief werd afgebroken en Toyota als winnaar werd uitgeroepen.

480-rodevlag-fuji-dppi

Aangezien er nog geen 75% van de race was afgelegd werden slechts halve punten toegekend. De tweede plek voor de Audi R18 van Loïc Duval was voor Audi echter voldoende om zich voor de tweede keer wereldkampioen lange-afstandsracen te kunnen noemen. Rebellion Racing eindigde de wedstrijd als derde.

In LMP2 ging de 'zege' naar OAK Racing, terwijl Aston Martin Racing de overwinning in GTE Pro en GTE Am behaalde. Door de resultaten gaat OAK Racing nu aan de leiding in LMP2. Aston Martin blijft aan de leiding in GTE Am en loopt iets in op Ferrari in GTE Pro.

Uitslag 6 Uur van Fuji
1. #7 Toyota Racing, Toyota TS030, 16 ronden
2. #2 Audi Sport Team Joest, Audi R18, + 1.901
3. #12 Rebellion Racing, Lola B12/60-Toyota, + 3.872
4. #35 OAK Racing, Morgan-Nissan, + 6.131 (1e P2)
5. #26 G-Drive Racing, Oreca-Nissan, + 8.224
6. #27 Gainer International, Zytek-Nissan, + 11.055
7. #24 OAK Racing, Morgan-Nissan, + 12.834
8. #25 Delta-ADR, Oreca-Nissan, + 15.323
13. #97 Aston Martin Racing, Aston Martin Vantage, + 38.900 (1e GTE Pro)
17. #95 Aston Martin Racing, Aston Martin Vantage, + 57.668 (1e GTE Am)
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet