Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Scandinavian Internationals verlegt grenzen

tmfc lindbergjohan
Johan Lindberg kan de voorwielen maar moeilijk op de grond houden

Lek boven
In de klasse Top Methanol Funny Car moesten de als eerste en laatste gekwalificeerde broers Jonnie en Johan Lindberg het in de eerste eliminatieronde tegen elkaar opnemen. Bij Johan, onlangs nog winnaar op Hockenheim, lukte in de kwalificaties niets en toen er in de kwartfinale met 5,58 seconden opeens wel een snelle tijd op de klokken verscheen, was hij op reactietijd door zijn jongere broer Jonnie al op zo'n grote achterstand gezet, dat zelfs deze tijd niet meer hielp om een ronde verder te komen.

tmfc bellio
Danny Bellio

In de kwalificatie ook de nodige technische problemen voor Danny Bellio. In de laatste kwalificatierun dook de Belg met 5,91 seconden opeens ook weer onder de 6 seconden en moest het in de kwartfinale opnemen tegen Adam Flamholc. Bellio verbeterde zich tot 5,66 seconden en 409,8 km/u, goed voor twee nieuwe persoonlijke records, maar werd met een minimaal verschil geklopt door Flamholc die in 5,65 seconden de finish passeerde. 'Als' bestaat niet in de sport, maar als Bellio niet kort voor de finish van het gas had gemoeten omdat zijn Dodge richting de muur dreigde te gaan, had de uitslag er wel eens anders uit kunnen zien. Duidelijk was in ieder geval dat bij het Belgische team alles weer op de rit staat en er nog mooie dingen te verwachten zijn. In de halve finale klopte Flamholc als leider in de tussenstand vervolgens met 5,54 tegen 5,62 seconden Jonnie Lindberg en stond daarmee in de finale.

tmfc flamholc
Adam Flamholc

Aan de andere kant van de eliminatieladder moesten de als tweede en derde gekwalificeerde Ulf Leanders (5,51 seconden) en Leif Andreasson (5,52 seconden) het in de halve finale tegen elkaar opnemen. Andreasson bleef echter met 5,53 seconden constant en snel en klopte daarmee zijn landgenoot. Om zijn titelkansen nog enigszins in eigen hand te kunnen houden, moest Andreasson de finale van Flamholc winnen, maar zover kwam het niet. Bij het terugrijden van de burn out zat de regerend kampioen al druk te gebaren. Terug op de lijn ging de body omhoog en doken er twee monteurs richting hun rijder. De pook om de auto in voor- en achteruit te zetten bleek losgekomen te zijn. Bij de snelle reparatie duwde iemand de pook naar 'vooruit', maar omdat de auto nog in een hogere versnelling stond, sloeg de motor direct af. Furieus stapte Andreasson uit, smeet zijn handschoenen op de grond en beende weg, wetende dat door zo'n onbenulligheid zijn titelkansen flink waren afgenomen.

tmfc finale
Furieus gooit Leif Andreasson zijn handschoenen op de grond

Zonder concurrentie deed Falmholc het in de finale bepaald niet rustig aan want in 5,52 seconden toverde de Zweed een nieuw persoonlijk record op het bord. Flamholc leidt het kampioenschap nu met 30 punten voorsprong, maar toch is het de vraag of de Zweed de titel gaat binnenhalen. In het weekend van de European Finals op Santa Pod is er ook in Amerika een belangrijke wedstrijd in de ADRL serie. Hierin rijdt Flamholc in de Pro Modified klasse en staat derde in het kampioenschap. Tevens is er bij dat evenement een dubbele wedstrijd met ook nog eens een extreem hoog prijzengeld. Flamholc heeft nog een week om over de lastige keuze na te denken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet