Dragracing: Scandinavian Internationals verlegt grenzen

Dom en Bobby Lagana
Een 3,9 moet
Voor de wedstrijd in Tierp had Anita Mäkelä de hulp ingeroepen van de Amerikaanse tuners/rijders Dom en Bobby Lagana en dat wierp duidelijk zijn vruchten af. Met haar eerste 3-scondenrun (3,974 seconden) pakte de Finse de eerste kwalificatiepositie, voor Stig Neergaard (4,036 seconden), Thomas Nataas (4,052 seconden) en Jari Halinen. De Maltees Duncan Micallef, een opnieuw teleurstellende Micke Kågered en de met problemen kampende Timo Lehtimäki wisten niet tot de eliminaties door te dringen.

Weer een motorschade voor Urs Erbacher
In de eerste eliminatieronde moest Mäkelä het opnemen tegen de nummer acht uit de kwalificaties, niemand minder dan meervoudig kampioen Urs Erbacher. Waar de Zwitser met een flinke explosie weer een motor zag sneuvelen, verbeterde Mäkelä zich tot 3,968 seconden, om het in de halve finale op te moeten nemen tegen Halinen.

Jari Halinen moet worden teruggeduwd
De Fin had in de eerste eliminatieronde met 4,04 seconden verrassend uitgehaald en landgenoot Antti Horto, tot dat moment nog in de race om de titel, naar huis gestuurd. In de halve finale eindigde het sprookje van Halinen toen de auto na de burn out eerst niet meer in zijn achteruit wilde en eenmaal teruggeduwd niet meer vooruit bleek te kunnen. In een bye-run dook Mäkelä met 3,99 seconden voor de derde keer op rij onder de 4 seconden en plaatste zich voor de finale.

Stig Neergaard
Aan de andere kant van de ladder klopte Neergaard in de kwartfinale met zijn extreem snelle 3,959 seconden Chris Andrews (4,15 seconden), terwijl Nataas met 4,007 seconden dicht tegen zijn eerste 'drie' aankroop en de verrassend snel rijdende Patrik Pers (4,06 seconden) naar huis stuurde.

Thomas Nataas
In de halve finale deden tuners Per en Karsten Andersen er nog een schepje bovenop en in een prachtige run klopte Nataas de Deen Neergaard met 3,965 (zijn eerste 3-secondenrun) tegen 4,009 seconden.

Thomas Nataas (voorgrond) klopt in de halve finale Stig Neergaard
Daarmee de finale tussen de nummers één en twee in de titelstrijd, Nataas en Mäkelä. Bij het opstarten van de motor leek de finale al beslist, want waar Nataas aan zijn burn out kon beginnen, klonken er bij de Finse een paar angstaanjagende en onregelmatige klappen. Het team wist echter meteen wat er aan de hand was en onder aanvoering van de twee Amerikanen dook een man of vijf op de motor om de verwisselde bougiekabels weer goed te zetten, gezien de beschermende metalen kappen geen werk van twee seconden.

Problemen bij het starten van Anita Mäkelä
In no-time zat echter alles toch weer goed, kon de motor alsnog worden gestart en was Mäkelä weer op tijd terug van de burn out om Nataas partij te kunnen geven. In een fraaie finale dook Nataas met 3,98 seconden voor de tweede keer onder de vier seconden, terwijl bij Mäkelä kort voor de finish de motor de geest gaf en de Finse bleef steken op 4,02 seconden. Daarmee pakten Nataas en Andersen Racing dus de winst, twee Europese records en verstevigde de Noor zijn leidende positie in het kampioenschap.

De Top Fuel finale

Een mooi podium