Sportscars: Thiriet by TDS Racing wint op Red Bull Ring

De derde ronde van de European Le Mans Series op de Red Bull Ring is gewonnen door de Thiriet by TDS Racing Oreca 03 Nissan van de Fransman Pierre Thiriet en de Zwitser Mathias Beche. Het duo wist, net als in de vorige race in Imola, de Signatech Alpine-Nissan en de Morand Racing Morgan-Judd voor te blijven. Ook in de andere klassen waren de winnaars identiek aan de race in Italië.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: PR
Lange tijd was er amper strijd op het circuit. De Britse coureur Oliver Turvey wist bij de start zijn eerste plek te behouden en de Jota Zytek-Nissan liep snel uit op de concurrentie. Met nog een uur en drie kwartier te gaan kreeg Turvey echter een 'stop-and-go' van 30 seconden en viel hij ver terug. Toen na de pit stops Simon Dolan ook nog eens spinde op zijn outlap was het zeker dat Jota de overwinning niet zou gaan behalen.
De meeste concurrenten bleven echter ook niet foutloos. Een defecte startmotor leverde Murphy Prototypes 19 ronden achterstand op, terwijl de Race Performance Oreca in de rondte ging in een gevecht met een GT auto. Thiriet en Beche bleven uit de problemen en konden daardoor de sterk rijdende Nelson Panciatici achter zich houden. De Signatech-Alpine auto kwam vanaf de achtste plek op de grid en finishte uiteindelijk op 21 seconden als tweede, op nog eens 28 seconden gevolgd door de Morand Racing auto van Natacha Gachnang en Franck Mailleux.

In de GTE klasse wist Proton Competition de pole position niet om te zetten in een overwinning, na problemen tijdens de eerste pitstop viel de Porsche ver terug en eindigde uiteindelijk als achtste in de klasse. Net als op Imola was het Ram Racing dat de klasse domineerde. Bij de start wist de JMW Motorsport Ferrari de leiding te pakken, maar tegen het einde van de stint van Joel Camathias kwamen de Ram Racing Ferrari's opzetten. Matt Griffin en Johnny Mowlem wisten uiteindelijk na 3 uur racen als eerste de streep te passeren, voor de JMW Motorsport Ferrari. De tweede Ram Racing Ferrari finishte uiteindelijk als derde, nadat kostbare tijd werd verloren door de aanrijding met de Race Performance LMP2 auto.
Cornelius Jones en Nick Catsburg konden hun pole position ook niet omzetten in een overwinning in de eerste race van Algarve Pro Racing Team in de ELMS. Bij de start viel Jones terug en was het Soheil Ayari die de leiding pakte. Ayari verloor de leiding al snel weer door problemen en vanaf dat moment was het de Oreca FLM 09 van Paul Loup-Chatin en Gary Hirsch die de wedstrijd domineerde. Nico Verdonck kwam als tweede over de streep, Catsburg finishte als derde in zijn ELMS-debuut.

In de GTC klasse, voor GT3 auto's, ging de winst naar het Russische SMP Racing. De AF Corse Ferrari 458 Italia GT3 met startnummer 62 lag tot kort voor het einde van de wedstrijd aan de kop, maar moest een extra stop maken voor een aanlopend wiel. Hierdoor kon Fabio Babini de leiding overnemen en bezorgde hij SMP Racing de tweede overwinning op rij. De BMW Z4 GT3 van Ecurie Ecosse finishte als derde, voor de Lamborghini van Peter Kox en Nico Pronk.