Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Opnieuw ELMS pole voor Oliver Turvey

2013 redbullring turvey dppi

Oliver Turvey heeft ook op de Red Bull Ring de pole position behaald voor het Britse Jota. De Zytek coureur was in de kwalificatie weliswaar niet het snelste, maar na afloop van de kwalificatie deelde de wedstrijdleiding aan een zestal coureurs straffen uit waardoor het duo Turvey-Dolan vanmiddag vanaf pole position mag vertrekken.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: PR

De strijd om pole position in de LMP2 klasse ging tussen Oliver Turvey in de Jota-Zytek, Brendon Hartley in de Murphy Prototypes Oreca-Nissan, Frank Mailleux in de Morand Racing Morgan-Judd en Signatech Alpine coureur Nelson Panciatici. Mailleux was de eerste die een snelle tijd liet noteren, maar zijn tijden werden steeds verbeterd door Hartley. Hartley moest vervolgens echter zelf ook toezien hoe de Brit Turvey, de snelste man in de kwalificatie bij de vorige race op Imola, zijn tijd weer wist te verbeteren.

Op zeven minuten van het einde van de sessie leek Hartley met een tijd van 1:24.010 de strijd in zijn voordeel te beslechten, maar een ultieme poging van Turvey leverde de Brit de snelste tijd op. Terwijl de zwart-wit geblokte vlag al uithing ging de Fransman Nelson Panciatici met zijn Alpine-Nissan nog sneller, maar Panciatici zette de snelste tijd onder geel neer en werd na afloop van de kwalificatie uit de uitslag geschrapt. Het leverde Jota opnieuw de pole position op.

2013 redbullring catsburg dppi
Pole position voor Nick Catsburg in zijn eerste optreden in de ELMS

In LMPC werd het een strijd der lage landen tussen Nico Verdonck en Nick Catsburg. Verdonck en Catsburg losten elkaar voortdurend af als snelste LMPC coureur. Met nog vier minuten te gaan stond Catsburg op pole position, maar uiteindelijk kwamen zowel Verdonck als Paul Loup-Chatin hem nog voorbij. De beide heren werden echter na afloop van de sessie door de wedstrijdleiding bestraft wegens het niet respecteren van de 'track limits', waardoor Catsburg alsnog de pole position in zijn eerste ELMS race voor zich opeiste.

Nick Tandy snelste GT coureur, Peter Kox als laatste van start
Bij de GT auto's waren het in eerste instantie de Ferrari's die de toon aangaven en halverwege de sessie lagen er dan ook drie Ferrari's op de eerste drie plekken. In de laatste minuten veranderde de top drie echter volledig en uiteindelijk was het Porsche coureur Nick Tandy die de Proton Competition Porsche 997 GT3 RSR op pole position kwalificeerde, voor de JMW Motorsport Ferrari 458 Italia van Andrea Bertolini.

2013 redbullring GTE dppi
De GTE auto's zate dicht bij elkaar - maar Tandy (Porsche) pakte de pole

SMP Racing pakte de volledige eerste startrij in de GTC klasse. De Russische Ferrari's versloegen de AF Corse Ferrari's, hoewel het verschil tussen de eerste vier slechts 0,160s was. Peter Kox eindigde de kwalificatie als laatste, nadat ook de coureur uit Eindhoven een straf kreeg van de wedstrijdleiding.

Uitslag Kwalificatie ELMS Red Bull Ring
1. Oliver Turvey (Jota Sport), Zytek-Nissan, 1:23.871
2. Brendon Hartley (Murphy Prototypes), Oreca-Nissan, 1:24.010
3. Mathias Beche (Thiriet by TDS Racing), Oreca-Nissan, 1:24.054
4. Frank Mailleux (Morand Racing), Morgan-Judd, 1:24.318
5. Patric Niederhauser (Race Performance), Oreca-Judd, 1:24.407
6. Dominik Kraihamer (Boutsen Ginion), Oreca-Nissan, 1:24.794
8. Nick Catsburg (Algarve Pro Racing Team), FLM Oreca 09, 1:28.234 (1e LMPC)
12. Nick Tandy (Proton Competition) Porsche 997 GT3 RSR, 1:29.391 (1e LMGTE)
19. Kirill Ladygin (SMP Racing), Ferrari 458 Italia, 1:30.705 (1e GTC)

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet