Sportscars: Audi na 16 uur nog steeds aan kop in Le Mans
De leidende Audi kende nog geen problemen.
Na 16 uur strijd op Le Mans ligt de Audi R18 e-tron quattro van Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval nog steeds aan de leiding, gevolgd door de beide Toyota's. Met nog acht uur te gaan is er in alle klassen nog volop strijd.
Tekst: Marcel ten Caat (vanuit Le Mans)
Foto's: Frits van Eldik
De nummer 2-Audi is de enige Audi die nog geen problemen heeft gehad en om 7 uur vanochtend was de voorsprong op de eerste van twee Toyota's een volledige ronde. De strijd om de laatste podiumplaats is ook nog lang niet gestreden want de nummer 3-Audi lag om 7 uur ongeveer 2 minuten achter op de tweede Toyota.
Toyota is nog steeds niet kansloos voor de overwinning
Op dat moment hadden we wel al zeven safety car periodes achter de rug. Tony Burgess schreef in de Porsche Curves de HVM Status GP Lola-Judd volledig af. De Canadees ging met hoge snelheid de betonnen muur in en de Lola brak daarbij in twee stukken. Gelukkig kon Burgess zonder ernstige verwondingen uitstappen. Vervolgens ging bij de Esses de AF Corse Ferrari van Howard Blank de vangrails in met zware schade aan auto en de vangrails. Door de spoedreparatie aan de vangrails reed het veld bijna een uur achter de safety car.
In de LMP2 klasse wisselden de beide OAK Racing Morgan-Nissans rond zes uur vanochtend van positie. De auto met startnummer 24 (Pla/Heinemeier-Hanson/Brundle) ligt weer aan de leiding, gevolgd door de auto van Baguette/Gonzalez/Plowman. Lange tijd lag de Jota Zytek op de derde plaats, maar net voor zes uur vanochtend ging Lucas Luhr even van de baan in de Esses en kon Michael Krumm in de Greaves Zytek doorschuiven naar de derde positie. Jeroen Bleekemolen en zijn Race Performance teamgenoten liggen momenteel 26e algemeen. Bleekemolen zelf had gisteravond laat nog een momentje toen hij met 300 km/u een lekke band kreeg, rechtdoor ging bij de eerste Mulsanne chicane en bijna nog een Audi raakte.
Olivier Pla lag om 7 uur weer aan de leiding in LMP2
In de GTE-Pro-klasse blijft de strijd tussen Porsche en Aston Martin gaan. De Aston Martin Vantage van Bruno Senna, Rob Bell en Frédéric Makowiecki ligt inmiddels weer aan de leiding, nadat de fabrieks-Porsche van Marc Lieb, Richard Lietz en Romain Dumas enkele minuten verloor in de pits. De onderlinge verschillen zijn echter minimaal waardoor na elke afzonderlijke pitstop de posities weer wisselen.
IMSA Performance Matmut heeft in de GTE-Am-klasse de leiding nadat de Proton Porsches beiden problemen kenden. Om zeven uur lag Jean-Karl Vernay een ronde voor op de twee AF Corse Ferrari's van Perazzini/Case/O'Young en Gerber/Griffin/Cioci.