Racing Shows: 20e Interclassics&Topmobiel MECC Maastricht in het teken van Aston Martin en Bugatti
De 20e jubileumeditie van de Interclassics staat dit weekend in het Maastrichtse MECC in het teken van Aston Martin en Bugatti. Twee merken met een enorme traditie. Autosport.nl maakte op de eerste openingsdag een korte rondgang.
Tekst en Foto’s Willem J. Staat

Een Bugatti Grand Prix bolide uit 1923. Negentig jaar oud en ook wel "De Tank"
genoemd.
Jubileumeditie Interclassics MECC in het teken van Aston Martin en Bugatti
De 20e jubileumeditie van de Interclassics&Topmobiel staat dit weekend geheel in het teken van Aston Martin en Bugatti. Voor diegenen die het merk Bugatti een warm hart toedragen een absolute must! Hoogtepunt is natuurlijk de Bugatti Type 35, éen van de meest succesvolle racewagens ooit. Volgens de overlevering behaalde deze bolide voor WW II maar liefst 2000 overwinningen. Een ander hoogtepunt was “De Tank” Bugatti die 90 jaar geleden zijn debuut in de Franse GP maakte.
Tevens staat de 20e jubileumeditie in het teken van 100 jaar Aston Martin. In 1913 werd de firma Bamford&Martin opgericht. Met de Aston Martin DB1 en DB2 werd de basis gelegd voor diverse successen in de racerij. Dankzij de James Bond films geniet het merk met de DB5 bij het grote publiek nog steeds een enorme bekendheid. En de originele James Bond Aston Martin ontbrak dan ook niet in Maastricht. De Aston Martin Owners Club Holland verzorgde in Maastricht de expositie van een groot aantal productiemodellen. Jammer dat de racehistorie van het merk toch enigszins te kort wordt gedaan.

Met de Aston Martin DB1 en DB2 series werd er in de vijftiger jaren een begin
gemaakt met de sportwagenracerij.
Samenwerking FEHAC en KNAF
In het kader van de 20e Interclassics en Topmobiel hebben de KNAF en de FEHAC(Federatie van Historische Auto-en Motorclubs) een samenwerkingsverband aangegaan op het terrein van klassieker ritten, rallyes en snelheidsevenementen. Belangrijkste factor van beide organisaties is om helderheid te kunnen bieden aan landelijke, regionale en plaatselijke overheden die moeten oordelen over vergunningsaanvragen voor zowel recreatieve-als op meer snelheid georiënteerde evenementen met klassiekers. Het Standaard Reglement Historische Regularity Rallye’s biedt nu meer duidelijkheid.

De FEHAC en de KNAF hopen dat zij voor regelmatigheidsevenementen hun
reglement nu goed dichtgetimmerd hebben.
Tekst en Foto’s Willem J. Staat

Een Bugatti Grand Prix bolide uit 1923. Negentig jaar oud en ook wel "De Tank"
genoemd.
Jubileumeditie Interclassics MECC in het teken van Aston Martin en Bugatti
De 20e jubileumeditie van de Interclassics&Topmobiel staat dit weekend geheel in het teken van Aston Martin en Bugatti. Voor diegenen die het merk Bugatti een warm hart toedragen een absolute must! Hoogtepunt is natuurlijk de Bugatti Type 35, éen van de meest succesvolle racewagens ooit. Volgens de overlevering behaalde deze bolide voor WW II maar liefst 2000 overwinningen. Een ander hoogtepunt was “De Tank” Bugatti die 90 jaar geleden zijn debuut in de Franse GP maakte.
Tevens staat de 20e jubileumeditie in het teken van 100 jaar Aston Martin. In 1913 werd de firma Bamford&Martin opgericht. Met de Aston Martin DB1 en DB2 werd de basis gelegd voor diverse successen in de racerij. Dankzij de James Bond films geniet het merk met de DB5 bij het grote publiek nog steeds een enorme bekendheid. En de originele James Bond Aston Martin ontbrak dan ook niet in Maastricht. De Aston Martin Owners Club Holland verzorgde in Maastricht de expositie van een groot aantal productiemodellen. Jammer dat de racehistorie van het merk toch enigszins te kort wordt gedaan.

Met de Aston Martin DB1 en DB2 series werd er in de vijftiger jaren een begin
gemaakt met de sportwagenracerij.
Samenwerking FEHAC en KNAF
In het kader van de 20e Interclassics en Topmobiel hebben de KNAF en de FEHAC(Federatie van Historische Auto-en Motorclubs) een samenwerkingsverband aangegaan op het terrein van klassieker ritten, rallyes en snelheidsevenementen. Belangrijkste factor van beide organisaties is om helderheid te kunnen bieden aan landelijke, regionale en plaatselijke overheden die moeten oordelen over vergunningsaanvragen voor zowel recreatieve-als op meer snelheid georiënteerde evenementen met klassiekers. Het Standaard Reglement Historische Regularity Rallye’s biedt nu meer duidelijkheid.

De FEHAC en de KNAF hopen dat zij voor regelmatigheidsevenementen hun
reglement nu goed dichtgetimmerd hebben.