Div: Groeten uit Monte Carlo
Dit is 'm dan, nou ja, min of meer, de Volkswagen Polo R WRC voor het WK Rally 2013
Nee, ik weet het, officieel doen we op deze site niet aan rallysport. Dus degenen die daar niets mee hebben, klik vooral naar iets anders. Maar het is het eind van het jaar, op circuitgebied gebeurt er niet zoveel, en we hadden gewoon teveel impressies van de presentatie van de Volkswagen Polo R WRC, afgelopen week in Monte Carlo, om er niets mee te doen. Bovendien was uw verslaggever er als enige Nederlandse mediavertegenwoordiger, en is de ruimte op een online-medium nu eenmaal onbeperkt, dus gaat het niet ten koste van ander nieuws. Maar bovendien, hebben we eigenlijk wel een excuus nodig voor deze impressie? Welnee, eigenlijk niet, toch? Bij deze dus.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Aan prominenten geen gebrek tijdens de Volkswagen-presentatie: van links naar rechts Juha Kankkunen, rally-wereldkampioen in 1986, 1987, 1991 en 1993, Carlos Sainz, wereldkampioen in 1990 en 1992, en Markku Alèn, die weliswaar nooit wereldkampioen was, maar in 1978 de FIA Cup for Rally Drivers won, die als voorloper van de rijderstitel in het WK gold.
Kenneth Eriksson (r.) en bijrijder Peter Diekmann zorgden in 1987 voor de enige WK-overwinning van Volkswagen tot nu toe, tijdens de Rallye Côte d'Ivoire, met de Golf GTI 16V. Het jaar ervoor wonnen ze de Groep A-wereldtitel, die een eenmalige aangelegenheid bleek, omdat vanaf 1987 Groep A de standaard in het WK Rally werd, na het verbod op de Groep B en het niet doorgaan van de geplande Groep S (voor silhouet-auto's) vanwege de diverse ongevallen in 1986.
Dieter Depping nam een groot deel van het ontwikkelingswerk van Volkswagens nieuwe rallyauto voor zijn rekening. Van 1993 t/m 1995 schreef hij ook drie keer op rij het Nederlands Rallykampioenschap op zijn naam, eenmaal met een Sierra Cosworth en twee keer met een Escort Cosworth. "Met name Hellendoorn heb ik mooie herinneringen aan", aldus Depping.
Niet ontbreken mocht ook Volkswagen-ambassadeur Jacky Ickx (r.), die als inwoner van Monte Carlo een thuiswedstrijd had. Hij bracht zelfs de persoonlijke groeten van Prins Albert over, die niet bij de presentatie aanwezig kon zijn. De man naast Ickx is Per Eklund, die in de rallysport een paar fraaie successen behaalde, maar vooral excelleerde in de rallycross.
De primeur voor de presentatie nog onder doek.
Het bleek te gaan om een straatversie in gelimiteerde oplage van 2.500 stuks onder de naam Polo R WRC, die voor een prijs van 33.900 Euro (in Duitsland) wordt aangeboden en vanaf september 2013 wordt uitgeleverd. De auto heeft een 162 kW/220 pk sterke tweeliter TSI-motor en is ondermeer voorzien van 18 inch lichtmetalen wielen, een sportonderstel en bi-xenon-koplampen, plus een opvallende striping.