Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Nieuwe FIA-regel dwingt tot reizen



fia_fim_gagnon

FIM en vier races
Bij de motoren wordt mede door de naamsverandering van UEM in FIM Europe de toevoeging UEM aan de titelstrijd geschrapt en maakt plaats voor FIM (wereld motorbond). Voor de rijders is echter iets anders van veel groter belang. Naar eigen zeggen in overleg met de teams, heeft Trakbak Racing, promotor van het Europees kampioenschap bij de motoren, besloten de titelstrijd terug te brengen van zes naar slechts vier wedstrijden. Kostenreductie voor de teams en rijders zou hieraan ten grondslag liggen. Dit klinkt allemaal een beetje vreemd, want nog niet zo heel lang geleden hadden de motoren zelfs meer wedstrijden dan de auto’s. Om het auto- en motorkampioenschap in één pakket aan te kunnen bieden, werd e.e.a. vervolgens gelijkgeschakeld en zo reden alle klassen (auto’s en motoren) in 2012 een identiek schema. Daar komt nu dus weer een eind aan. De eerste reacties van kampioenen als Fredrik Fredlund (Pro Stock Bike) en Nate Gagnon (Super Twin) waren niet bijster positief. ‘Met vier races kun je nauwelijks van een volwaardig kampioenschap spreken’ en ‘hoe kun je sponsors interesseren voor vier evenementen’ waren al gehoorde opmerkingen. Nog vreemder is daarbij dat Trakbak Racing meteen aankondigde in 2014 (en verder) weer naar meer wedstrijden te streven. Hoe het ook zei, voor 2013 komt het erop neer dat de motoren bij de Main Event op Santa Pod en de Scandinavian Internationals op Tierp geen kampioenschapsronde rijden. Overigens heeft Trakbak Racing dan wel weer aangekondigd om tijdens de Main Event een invitatierace voor de FIM klassen (Top Fuel Bike, Super Twin en Pro Stock Bike) te zullen houden.

fia_fim_fredlund 

Kalender FIM European Drag Bike Championship
13-16 juni, Sweden Internationals, Tierp Arena, Zweden
4-7 juli, FHRA Nitro Nationals, Alastaro, Finland
9-11 augustus, NitrOlympX, Hockenheim, Duitsland
5-8 september, European Finals, Santa Pod, Engeland

Eerste nieuwe namen
Hoewel het seizoen 2013 nog ver weg lijkt, zijn er toch al enkele nieuwtjes betreffende rijders en teams te melden. De Zweedse Pro Mod-coureur Adam Flamholc, afgelopen seizoen uiterst succesvol onderweg in de Amerikaanse ADRL Series, heeft zijn stal uitgebreid met een van Frank Manzo gekochte Top Methanol Funny Car. Zoals de plannen nu liggen, blijft Flamholc zelf in Amerika met zijn Pro Mod Camaro rijden en komt de Funny Car naar Europa. Flamholc zal als crewchief optreden terwijl de uit de Competition Eliminator klasse bekende en zeer ervaren Per-Erik Lindgren achter het stuur plaatsneemt. De eerste testruns in Amerika waren al goed voor tijden van 5,7 seconden.

fia_fim_larsen
De nu dus ex-Dan Larsen Dodge

Ellis dubbel
Nog meer goed Top Methanol Funny Car nieuws. Het was al geruime tijd bekend maar nu is het dan ook naar buiten gebracht dat de Engelse Pro Modified-coureur Graham Ellis alle racespullen van Dan Larsen heeft overgenomen. De race-ready Dodge Stratus waarmee de Deen in 2010 de FIA EK-titel binnenhaalde zal worden bestuurd door Gareth Ellis, de zoon van Graham. Dit wordt nog een hele klus want Gareth heeft nauwelijks race-ervaring en Funny Cars staan niet bepaald als ‘makkelijk’ te boek. Voormalig eigenaar Dan Larsen en zijn crew zullen voor technische bijstand zorgen. Graham zelf blijft de Superbird Pro Mod trouw.

fia_fim_kuno

Kuno Lucas dubbel
Na het debuut van zijn nieuwe Pro Mod Dodge had de Duitser Norbert Kuno nog zijn vertrouwde, nagenoeg identieke, gebruikte Dodge in de garage staan. Kort na een oproep op internet meldde zich John Bradshaw, met als gevolg dat de Duitser en Engelsman in 2013 met twee Lucas Dodges op de strip verschijnen. Bradshaw kreeg vooral bekendheid met zijn supersnelle en fraaie turbo Nissans. Hoe de Engelsman de Lucas sponsoring gaat oplossen met het Motul op zijn eigen Nissan, zal de toekomst uitwijzen.

fia_fim_bradshaw
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet