Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: NitrOlympX, als Usain Bolt zien sprinten op ijs



alg_erbacher
Urs Erbacher probeert weg te komen

De motorfietsen kregen de pk’s gedurende de zaterdag wat beter op de baan en de UEM besloot dan ook de wedstrijd gewoon te laten verrijden. Gezien het enorme verschil tussen de linker- en rechterbaan van de strip, waarbij winst voor de rijder in de rechterbaan eigenlijk al bij voorbaat vaststond, een aanvechtbaar besluit. Bij de auto’s voelden de meeste rijders er niets voor om hun peperdure materiaal te riskeren, maar omdat de vertegenwoordigers van de FIA naar eigen zeggen niet de bevoegdheid hadden, werd het aan de rijders overgelaten om al dan niet op zondag voor het kampioenschap meetellende eliminaties te rijden. In alle klassen werd gestemd en behalve in de klasse Top Methanol Dragster was overal een grote meerderheid tegen. Men wilde, om het publiek in ieder geval iets te laten zien, op zondag wel demonstratieruns rijden, maar omdat de organisatie daarvoor geen vergoeding wilde geven, bleef iedereen op zondag in de pits. Voor het kampioenschap telt dus alleen het kwalificatieresultaat mee.

alg_andrews
Chris Andrews gaat met stationair toerental van start

Anders lag het bij de Top Methanol Dragsters, waar een meerderheid wel voor het kampioenschap wilde rijden. Dit getuigde van weinig collegialiteit, want de met nitro rijdende combinaties waren bij voorbaat kansloos ten opzichte van de alcohol gestookte dragsters die nu eenmaal makkelijker aanpassingen kunnen doen om rollend van de startlijn weg te komen. Dave Wilson tekende dan ook officieel protest aan bij de FIA en kwam net als Krister Johansson op zondag niet aan de start. Of de zondag verreden eliminaties dus gaan meetellen voor het kampioenschap zal later achter de groene tafel worden beslist.

alg_makela_a
Anita Mäkelä gaat letterlijk 'up in smoke'

Trieste bijkomstigheid was dat Hockenheim op zondag met een officiële verklaring kwam, ‘dat ze het onbegrijpelijk vonden dat de FIA-coureurs geen eliminaties wilden rijden. Op zaterdag hadden ze immers wel gereden (waarbij niet vermeld werd hoe) en Hockenheim had er alles aan gedaan om de baan in goede conditie te krijgen’. Het was wellicht iets gepaster geweest om excuses aan te bieden en de rijders te bedanken voor het feit dat ze op zaterdag hun dure materiaal wilden riskeren. Nu kreeg het op zaterdag (in tegensteling tot zondag) altijd massaal aanwezige publiek in ieder geval nog iets te zien en bleven geld terugeisende fans uit.

Daarmee kende de NitrOlympX alleen maar verliezers. De teams en rijders die niet aan normaal racen toekwamen, het publiek dat geen waar voor zijn dure geld kreeg, Hockenheim met een grote onkostenpost voor een verruïneerde baan en ontevreden toeschouwers die wellicht volgend jaar niet meer terugkomen, verstoorde onderlinge verhoudingen tussen ‘voor’ en ‘tegen’ stemmende rijders en de FIA die blijkbaar niet bij machte was (of wilde zijn) om een beslissing te nemen over het wel of niet laten rijden op een niet voor dit soort evenementen geschikte en zelfs gevaarlijke baan.

tf_neergaard
Stig Neergaard

IJsracen
Met meer dan 7.000 pk waren de runs van de Top Fuelers als Usain Bolt zonder spikes op ijs de 100 meter zien sprinten. Doorspinnende banden en rijders die voor de kwalificatiepunten op de throttle stop over de baan gingen. Met alle vermogen uit de motor en eindeloos slippende koppeling lukte het Stig Neergaard om in 5,7 seconden de finishlijn te halen en daarmee was de Deen nummer één in de kwalificatie.

tf_ahonen
Janne Ahonen bij zijn rek en strek oefeningen

Janne Ahonen, wel bekend met gladde ondergronden, had weinig aan deze ervaring en de voormalig skispring-vedette eindigde met 6,8 seconden als achtste.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet