Retro: De Le Mans revolutie van 1967 !
45 jaar geleden won Ford voor de tweede maal Le Mans. Nadat Chris Amon en Bruce McLaren in 1966 Ford de eerste Le Mans zege bezorgd hadden, viel die eer het daaropvolgende jaar te beurt aan Dan Gurney en A.J. Foyt met de Ford Mark IV. In tegenstelling tot de andere winnende Ford’s was deze bolide volledig in de VS gebouwd.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Racing

Le Mans 1967. Het begin van een sportrevolutie. Echter niet op de baan.
De J-Car en Ken Miles
De Ford Mark IV was afgeleid van de Ford J-car waarmee de legendarische Brit Ken Miles in de herfst van 1966(2e op Le Mans dat jaar) in Riverside verongelukte. Enkele jaren geleden kwam een oud politieman met een onthutsende verklaring. Mogelijk was Miles nog in leven! Oud politieman Fred Jones was in de staat Wisconsin ene Ken Miles op het spoor gekomen die in grote armoede leefde en zich bezighield met repareren van elektrische grasmaaiers. Deze Ken Miles vertelde dat hij een paar miljoen dollar had gekregen omdat de fabrikant zich niet met een zwaar gewonde coureur wilde identificeren. Toen oud politieman Jones de onlangs overleden Carroll Shelby ooit eens met zijn bevindingen confronteerde trok deze lijkbleek weg, liet zijn etensbord vallen en weigerde elke vorm van commentaar. Andere bronnen wisten te bevestigen dat Miles destijds inderdaad overleden was. “Iets in mijn binnenste zei mij dat dit de echte Ken Miles was” verklaarde Jones enkele jaren geleden. De juiste oorzaak van de crash werd nooit bekend gemaakt ook is er geen beeldmateriaal van. Foute aërodynamica was vermoedelijk de oorzaak.

A.J. Foyt en Dan Gurney zorgden tot dusver tot de enige volledige Amerikaanse
overwinning op Le Mans.
De Ford Mark IV
In tegenstelling tot de GT40’s was de Mark IV geheel Amerikaans. Tussen 1966 en 1969 werden er maar liefst 133 GT 40’s gebouwd. Van de Mark IV werden maar zes exemplaren gebouwd, die slechts tweemaal ingezet werden, nl. tijdens de 12U van Sebring en de 24U van Le Mans die ze dan ook beiden wonnen. Omdat Dan Gurney vrij lang was werd er dan ook een bobbeltje in het dak aangebracht zodat hij wat comfortabeler zat. In de trainingen ging Gurney al voor Mulsanne van het gas af en gleed eigenlijk door de remzone heen waardoor de remmen behoorlijk gespaard werden. De wedstrijd werd eigenlijk volledig door de Mark IV gedomineerd. Ook is er een anekdote. De strijd tussen Dan Gurney en Ferrari-coureur Mike Parkes was bijzonder fel. Nadat Gurney inmiddels al vier ronden voorsprong op de P4 uit Maranello had opgebouwd bleef de Brit met zijn koplampen de Amerikaan in zijn spiegels provoceren. Gurney besloot daarop midden in de nacht op het donkere gedeelte van Arnage stil te gaan staan. Parkes besloot hetzelfde te doen. Na luttele seconden begon de Brit weer te rijden en ook Gurney zette zijn Ford weer in de versnelling. De boodschap was duidelijk. Met dit soort provocaties behoefde je dus niet bij de lange Amerikaan aan te komen. Het werd een volledig Amerikaanse overwinning met Amerikaanse rijders, die tot op de dag van vandaag niet meer is geëvenaard.

Het begin van een mondiale traditie. Niet alleen in de autosport
maar ook in andere sporten!
Champagne Traditie
Dat een volledig Amerikaans Team met een Amerikaanse auto Le Mans wint is een interessant gegeven maar Le Mans 1967 staat ook bekend om de start van een traditie. Toen men aan Dan Gurney een fles champagne overhandigde kwam het tot een emotionele uitbarsting. Vele journalisten waren van overtuigd dat de rivalen Gurney en Foyt nooit de finishvlag zouden halen. Gurney besloot hen onder de champagne te douchen. Het zou het begin worden van een rite die in vele autosportklasses en andere sporten navolging zou vinden, Het bracht Gurney geluk want een week later won hij met zijn zelf gebouwde Eagle de F1-wedstrijd op Francorchamps. Dan Gurney wiens All American Racers nu bij de Deltawing/Nissan betrokken is, zorgde 45 jaar geleden al voor een revolutie!
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Racing

Le Mans 1967. Het begin van een sportrevolutie. Echter niet op de baan.
De J-Car en Ken Miles
De Ford Mark IV was afgeleid van de Ford J-car waarmee de legendarische Brit Ken Miles in de herfst van 1966(2e op Le Mans dat jaar) in Riverside verongelukte. Enkele jaren geleden kwam een oud politieman met een onthutsende verklaring. Mogelijk was Miles nog in leven! Oud politieman Fred Jones was in de staat Wisconsin ene Ken Miles op het spoor gekomen die in grote armoede leefde en zich bezighield met repareren van elektrische grasmaaiers. Deze Ken Miles vertelde dat hij een paar miljoen dollar had gekregen omdat de fabrikant zich niet met een zwaar gewonde coureur wilde identificeren. Toen oud politieman Jones de onlangs overleden Carroll Shelby ooit eens met zijn bevindingen confronteerde trok deze lijkbleek weg, liet zijn etensbord vallen en weigerde elke vorm van commentaar. Andere bronnen wisten te bevestigen dat Miles destijds inderdaad overleden was. “Iets in mijn binnenste zei mij dat dit de echte Ken Miles was” verklaarde Jones enkele jaren geleden. De juiste oorzaak van de crash werd nooit bekend gemaakt ook is er geen beeldmateriaal van. Foute aërodynamica was vermoedelijk de oorzaak.

A.J. Foyt en Dan Gurney zorgden tot dusver tot de enige volledige Amerikaanse
overwinning op Le Mans.
De Ford Mark IV
In tegenstelling tot de GT40’s was de Mark IV geheel Amerikaans. Tussen 1966 en 1969 werden er maar liefst 133 GT 40’s gebouwd. Van de Mark IV werden maar zes exemplaren gebouwd, die slechts tweemaal ingezet werden, nl. tijdens de 12U van Sebring en de 24U van Le Mans die ze dan ook beiden wonnen. Omdat Dan Gurney vrij lang was werd er dan ook een bobbeltje in het dak aangebracht zodat hij wat comfortabeler zat. In de trainingen ging Gurney al voor Mulsanne van het gas af en gleed eigenlijk door de remzone heen waardoor de remmen behoorlijk gespaard werden. De wedstrijd werd eigenlijk volledig door de Mark IV gedomineerd. Ook is er een anekdote. De strijd tussen Dan Gurney en Ferrari-coureur Mike Parkes was bijzonder fel. Nadat Gurney inmiddels al vier ronden voorsprong op de P4 uit Maranello had opgebouwd bleef de Brit met zijn koplampen de Amerikaan in zijn spiegels provoceren. Gurney besloot daarop midden in de nacht op het donkere gedeelte van Arnage stil te gaan staan. Parkes besloot hetzelfde te doen. Na luttele seconden begon de Brit weer te rijden en ook Gurney zette zijn Ford weer in de versnelling. De boodschap was duidelijk. Met dit soort provocaties behoefde je dus niet bij de lange Amerikaan aan te komen. Het werd een volledig Amerikaanse overwinning met Amerikaanse rijders, die tot op de dag van vandaag niet meer is geëvenaard.

Het begin van een mondiale traditie. Niet alleen in de autosport
maar ook in andere sporten!
Champagne Traditie
Dat een volledig Amerikaans Team met een Amerikaanse auto Le Mans wint is een interessant gegeven maar Le Mans 1967 staat ook bekend om de start van een traditie. Toen men aan Dan Gurney een fles champagne overhandigde kwam het tot een emotionele uitbarsting. Vele journalisten waren van overtuigd dat de rivalen Gurney en Foyt nooit de finishvlag zouden halen. Gurney besloot hen onder de champagne te douchen. Het zou het begin worden van een rite die in vele autosportklasses en andere sporten navolging zou vinden, Het bracht Gurney geluk want een week later won hij met zijn zelf gebouwde Eagle de F1-wedstrijd op Francorchamps. Dan Gurney wiens All American Racers nu bij de Deltawing/Nissan betrokken is, zorgde 45 jaar geleden al voor een revolutie!