Div: Groeten uit Pau
De 'nocturne', de voor Pau typische actie op zaterdagavond, hier de race van de Franse Porsche Carrera Cup
Dit weekeinde waren de straten aan de rand van het stadscentrum in het Zuidfranse Pau voor de 71e maal het decor van de 'Grand Prix de Pau', een van de klassieke evenementen in de autosport en een van de weinige stratenraces met een traditie die zelfs teruggaat tot voor de Tweede Wereldoorlog. Beroemde coureurs als Lehoux, Nuvolari, Wimille, Dreyfus, Fangio, Ascari, Trintignant, Brabham, Clark, Stewart en Rindt staan hier op de erelijst van de Grand Prix, die in de loop der tijd ondermeer voor Formule 1, Formule 2, Formule 3000 en Formule 3 werd uitgeschreven. Na een jaar pauze in 2010 werd de Grand Prix de Pau vorig jaar weer nieuw leven ingeblazen, met de actieve Patrick Peter (ondermeer ook bekend van de Tour Auto, Le Mans Classic en de European Le Mans Series) als promotor. Het vorig jaar gekozen systeem met de historische Grand Prix en de moderne Grand Prix tijdens twee opeenvolgende weekeinden werd voor dit jaar gehandhaafd, en na de 10.000 bezoekers tijdens de historische Grand Prix van vorige week vermeldde de organisatie voor dit weekeinde 23.000 toeschouwers, een stijging van 15 procent ten opzichte van vorig jaar. AUTOSPORT.NL was erbij en genoot van de actie.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar, Grand Prix de Pau/DPPI
De grote mediaster dit weekeinde was achtvoudig wereldkampioen rally Sébastien Loeb, die een eigen team runt in de Franse Porsche Carrera Cup en de Le Mans Series, maar ditmaal ook als gastrijder een Porsche bestuurde. Overal waar de rijder uit de Elzas (de afgelopen drie jaar op rij gekozen tot populairste sportman van Frankrijk) ging, werd hij achtervolgd door handtekeningjagers. Hier de eerste, nadat Loeb na aankomst net uit zijn DS5 is gestapt.
Een uur later, tijdens de officieel aangekondigde handtekeningsessie van het team, was het al een stuk drukker.
Fotosessie met Loeb en de burgemeester van Pau, Martine Lignière-Cassou, geheel links, plus Marc Jubault-Bregler, als wethouder van Pau verantwoordelijk voor de Grand Prix, plus promotor Patrick Peter (geheel rechts).
Voor de andere rijders in het team van Loeb was nauwelijks aandacht, al eindigde Jean-Karl Vernay wel twee keer als tweede.