WTCC: Groeten uit Monza

Prominent bezoek: FIA-president Jean Todt (midden) in de startopstelling, hier geflankeerd door WTCC-promotor Marcello Lotti (links) en Alan Gow, voorzitter van de FIA-toerwagencommissie
Een seizoensstart op Monza is een goede traditie in diverse autosportklassen, en dit jaar koos het FIA WTCC er gelukkig weer eens voor om het seizoen in Europa te beginnen, en dus inderdaad op het Autodromo Nazionale in het koninklijke park. Het circuit met zijn decennialange traditie blijft schitterend en Italië als reisbestemming maakt bij velen - inclusief uw verslaggever - aanmerkelijk meer enthousiasme los dan, pak 'm beet, Tsjechië. Zo was AUTOSPORT.NL dit weekeinde dan ook bij de WTCC-seizoensstart aanwezig, vanwaar hier een impressie.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions

De WTCC-organisatie doet goed z'n best om een en ander er wat netter en strakker te laten uitzien, en een van de initiatieven op dit vlak waren de uniforme portalen die voor de pitboxen werden opgesteld. Teams konden zelf hun logo aanleveren, KSO deed de rest. Kleine moeite, en het ziet er net iets beter uit. We weten overigens ook waar het idee vandaan komt: vorig jaar keken de WTCC-mensen heel goed naar de aankleding van de pits van de Braziliaanse stockcars tijdens de seizoensopening op Curitiba. Maar waarom ook niet?

Op donderdag voorafgaand aan het weekeinde konden de WTCC-teams maar liefst vijf uur lang testen. Goed voor de technici en de coureurs, en ook voor fotografen en cameramensen om alvast wat materiaal te schieten. Maar waarom hadden dan niet alle teams hun auto's gelijk in de goede kleuren en met de juiste bestickering? Je moet het toch een keer doen, dus dan kun je het maar beter op tijd voor elkaar hebben, want die foto's en portretten die tijdens zo'n eerste weekeinde geschoten worden, worden soms langer en vaker gebruikt dan je denkt (kijk maar in De Telegraaf van vanmorgen, maar dat terzijde...). Chevrolet, Lukoil-SEAT en de BMW-teams Engstler en Wiechers hadden hun auto's wel correct bestickerd. Bij het Zengö-team moest er nog gewerkt worden.

Tom Coronel staat er ondermeer om bekend dat hij altijd goed voor zijn sponsors zorgt, maar ook hier was de ROAL-BMW op donderdag nog grotendeels donkerblauw.

Tijdens zo'n lange testdag is er gelukkig ook wel eens tijd voor een geintje, zoals hier met SEAT-rijders Tiago Monteiro (links) en Andrea Barlesi.