Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Ovals door dood Wheldon ethisch niet meer verantwoord?


wheldon_test
Dan Wheldon fungeerde als ontwikkelingsrijder van de nieuwe generatie Indycars.


Het racen op gewone circuits, stratencircuits en verschillende soorten ovals betekent dat je als Indycar-coureur behoorlijk gevarieerd moet zijn. Indycars behoren op verschillende circuitconfiguraties actief te zijn. Dit maakte deze klasse in tegenstelling tot de F1 zo gevarieerd. Circuitdirecteur Eddie Gossage van de Texas Motor Speedway is ervan overtuigd dat de Indycarsport alleen een gezonde toekomst kan hebben indien er ovalraces in de kalender geïntegreerd zijn. “De auto’s moeten voor deze banen simpelweg aangepast worden, anders denk ik niet dat de sport veel toekomst heeft!” Maar heeft Indycar na afgelopen zondag nog wel een ovaltoekomst? Eén slachtoffer afgelopen zondag was er één teveel. Sinds de vijftiger jaren is het eigenlijk niet meer voorgekomen dat een Indy 500 winnaar nog in hetzelfde seizoen verongelukte.
 
Als winnaar van “The Greatest Spectacle in the World” word je in de Amerikaanse cultuur een nationale bekendheid en een soort van gemeenschappelijk bezit. Juist dit maakt het overlijden van Wheldon des te tragischer. Het psychologische probleem van de gevolgen van deze crash ligt niet zozeer bij de diehard racefans, maar eerder bij de grote massa. En die heeft weinig verstand van het feit dat je met Indycars op verschillende soorten ovals kunt racen. Die zullen de ethiek van het ovalracen zeker in twijfel gaan trekken, zij zullen zich door de commentaren van o.a. Jimmie Johnson en Mark Blundell gesteund voelen. Diverse kranten zijn ervan overtuigd dat Wheldon’s fatale crash het vertrek van Indycar op de ovals zal bespoedigen. Maatschappelijk zal het niet meer ethisch verantwoord worden geacht.

Indycar Dallara 2012 wordt naar Wheldon vernoemd.
De Canadees James Hinchcliffe, die afgelopen zondag eveneens bij de horrorcrash in Las Vegas betrokken was, kwam als eerste met het idee voor een typebenaming van de Indycar 2012 Dallara. Hij opperde de typebenaming DW001. Bij Dallara werd er gisteren een statement afgegeven dat dit inderdaad het geval zal zijn. Welke typebenaming men gaat hanteren is nog niet bekend. Wheldon behaalde al zijn grote successen in Indycar met Dallara.

2011_dallara_2012_dw
Wheldon droeg zijn steen bij, bij het veiliger maken van de Indycars. Juist
de achterkant van de nieuwe generatie Dallara's had een drama zoals op
Las Vegas mogelijk kunnen voorkomen.







Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet