Indycar: Ovals door dood Wheldon ethisch niet meer verantwoord?
Johnson doelde degelijk op de circuits met een hoge banking omdat daar totaal niet van het gas wordt gegaan. Johnson’s commentaren werden niet in dank afgenomen. Johnson kreeg echter steun van oud F1-coureur en oud- Champcar-coureur Mark Blundell. “Jimmie Johnson heeft gelijk Indycar moet zich op de gewone-en stratencircuits concentreren.” De bekende Amerikaanse Indycar-analyst Robin Miller verklaarde dat deze vorm van racen veel te gevaarlijk is geworden. “Je kunt hier niet van het gas af, want dan gaat er absoluut iemand over je heen. Met racen heeft het weinig te maken! Dit soort circuits zijn voor NASCAR gebouwd. En die zijn soms wel 100 KM langzamer” Voor circuits als Daytona en Talladega heeft NASCAR de “restrictor plates” ingevoerd zodat de snelheid beneden de 200 mph. blijft.
Ovals zijn natuurlijk ontzettend populair in de VS. Maar net zoals bij de gewone circuits heb je er een aanzienlijk onderscheid. Je hebt Superspeedways, gewone vlakke ovals en Short Tracks. Ook beschikken de bankings op de verschillende ovals over een verschillende gradatie. Daytona en Charlotte zijn gezien enkele zware ongevallen in het verleden absoluut niet geschikt voor de Indycars.Ook de baan in Las Vegas kan daaraan toegevoegd worden, hoewel Wheldon’s teambaas Sam Schmidt, die zelf tijdens een test verlamd raakte, het niet met dit standpunt eens is. Volgens Schmidt waren Wheldon’s laatste woorden over de boordradio: “We gaan ervoor, we kunnen winnen!”
Andere racecultuur
De ovalracecultuur is altijd ontzettend populair geweest in de VS. In tegenstelling tot de F1 brengt het meer spanning en spektakel bij de fans. Soms wordt een wedstrijd kunstmatig beïnvloed omdat het verloop te saai is. Een neutralisatie voor “debris” is bij de fans een algemeen bekend verschijnsel. Geen hond die erom maalt, zelfs de teams en hun rijders niet. Formule l kan vele Amerikanen gewoon niet boeien, omdat het in hun ogen vaak monotone “eenzitter-endurance” races zijn waarin bitter weinig gebeurt. Randy Bernard had voor de wedstrijd in Las Vegas maar liefst 80.000 vrijkaartjes via diverse distributiepunten laten verstrekken. Er kwamen nog geen 15.000 mensen op af. Dus hoe spannend Bernard zijn evenement ook trachtte te maken, de belangstelling bleef beperkt. Je kunt je dan ook afvragen of de Amerikaanse fans echt nog wel belangstelling hebben voor het product “ovalracen” met eenzitters? Hoewel Bernard de Indycarseries na het conflict met Tony George en Champcar behoorlijk uit het slop getrokken heeft, lijkt dit bij de “doorsnee”-fan voorlopig nog maar weinig effect te hebben. Alleen de Indy 500 is nog steeds een succesnummer. De publieke belangstelling voor de andere wedstrijden fluctueert. De publieke opkomst in Las Vegas is daarvan het beste bewijs.